Wpływ zakazu handlu na rynek delivery w 2019 roku

W 2019 roku sklepy będą otwarte tylko w 15 niedziel, o 14 mniej niż w roku 2018. Jak wpłynie to na wyniki galerii handlowych i jakie możliwości niesie dla rynku delivery? Czy restauracje w food courtach współpracując z serwisami takimi jak PizzaPortal.pl mogą powstrzymać negatywne efekty niedziel bez handlu? Komentuje prezes PizzaPortal.pl Piotr Kruszyński.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Jedną z istotnych zmian, którą określa się często jako konsekwencję zakazu handlu w niedzielę, jest spadek liczby osób odwiedzających centra handlowe. Czy faktycznie wynika on tylko z zakazu? Zdecydowanie nie. To efekt postępujących zmian cyfrowych i społecznych, dzięki którym coraz częściej kupujemy online. Podobny trend obserwujemy np. w USA, gdzie e-commerce ma aż cztery razy większą dynamikę wzrostu niż offline. Silna ekspansja e-commerce w Stanach sprawia, że spada ilość powstających powierzchni handlowych, a nawet zamykane są sklepy stacjonarne znanych sieci.

Podobne zmiany obserwujemy również w Polsce. Rodzą one potrzebę przedefiniowania modelu operacyjnego centrów handlowych, zwłaszcza że dodatkowe skutki „niedziel bez handlu” w tym roku będą jeszcze bardziej dotkliwe - będą to aż trzy niedziele w miesiącu. Można im jednak skutecznie zaradzić, czego dowodem są dane płynące z rynku delivery – m.in. z serwisu PizzaPortal.pl, który umożliwia zamawianie jedzenia z dostawą z restauracji znajdujących się w food courtach. Obserwacje PizzaPortal.pl pokazują, że konsumenci chętnie korzystają z tej możliwości, spędzając wolny czas w domu z bliskimi.

Food court faktycznie staje się też coraz ważniejszym elementem centrum handlowego. Obecne 10-15 proc. powierzchni centrum handlowego przeznaczona jest na gastronomię, a przewidujemy, że ten odsetek wkrótce urośnie do 20, nawet 25 proc. Restauracje w food courtach nie są objęte zakazem handlu w niedzielę i mogą w istotny sposób powstrzymywać negatywne efekty niedziel bez handlu współpracując z branżą delivery.

W niehandlowe niedziele PizzaPortal.pl osiąga znaczne wzrosty liczby zamówień. W ostatnią niehandlową niedzielę – 13 stycznia – odnotowaliśmy 35 proc. wzrostu zamówień w porównaniu do średniej ze wszystkich niedziel handlowych w czwartym kwartale ubiegłego roku.

Nasze doświadczenia ze współpracy z restauracjami znajdującymi się w centrach handlowych, a szczególnie ścisła kooperacja z Pasażem Grunwaldzkim we Wrocławiu, gdzie startowaliśmy z dostarczaniem jedzenia za pośrednictwem naszej sieci kurierów, pokazują, że owocuje to zdecydowanym wzrostem liczby zamówień i lojalności klientów. Te natomiast przekładają się na konkretne zyski restauracji i centrum handlowego w niedziele bez handlu.

Piotr Kruszyński, prezes PizzaPortal.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów