Wpływy z subskrypcji cyfrowych „Gazety Wyborczej” i TOK FM wzrosły o ponad 20 proc.

W ub.r. przychody „Gazety Wyborczej” (Agora) z cyfrowych reklam i subskrypcji (Agora) wyniosły prawie 40 proc. łącznych wpływów dziennika. Wpływy z subskrypcji cyfrowych „GW” zwiększyły się o blisko 24 proc., a z analogicznej oferty Radia TOK FM - o 23,1 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wpływy z subskrypcji cyfrowych „Gazety Wyborczej” i TOK FM wzrosły o ponad 20 proc.

Przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zwiększyły się w ub.r. o 1,7 proc. do 100,5 mln zł. Wzrost nastąpił mimo spadku średniego rozpowszechniania płatnego razem dziennika w tradycyjnej formie (w większości papierowej) - w czwartym kwartale ub.r. zmalało ono o 13,24 proc. do 56 975 egz. (według danych PBC).

Z drugiej strony na konie ub.r. z subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” na koniec ub.r. korzystało już 286 tys. użytkowników, wobec 262,2 tys. na koniec września ub.r. W komunikacie „GW” podano, że subskrybenci najczęściej wybierali pakiet Premium (najdroższy jest pakiet Klubowy, a najtańszy Podstawowy). Ofertę z trzema pakietami wprowadzono w styczniu ub.r.

Agora poinformowała w prezentacji, że przychody z subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” poszły w górę rok do roku o prawie 24 proc. (nie wskazano, do jakiej kwoty).

grafika

Wpływ reklamowe pionu prasowego Agory w ub.r. zwiększyły się o 10 proc. do 64,7 mln zł, a czego te „Gazety Wyborczej” - o 13,4 proc. do 58,5 mln zł.

Przychody cyfrowe „GW”, ze sprzedaży i reklam, w ub.r. sięgnęły 64,4 mln zł i stanowiły już 39,6 proc. łącznych wpływów dziennika. Agora podkreśla, że w porównaniu z 2019 roku wpływy cyfrowe wzrosły dwukrotnie.

Niższa zyskowność pionu prasowego Agory

Koszty operacyjne pionu prasowego Agory, oprócz „Gazety Wyborczej” obejmującego kilka magazynów, w ub.r. zwiększyły się o 9,7 proc. do 188,1 mln zł. Wydatki na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze poszły w górę o 10,4 proc. do 93,3 mln zł (w 2020 roku po wybuchu epidemii firma przez sześć miesięcy obniżyła pensje i wymiar prasy o 20 proc. i w ramach tzw. tarczy antykryzysowej korzystała z państwowych dopłat do wynagrodzeń).

Tylko w czwartym kwartale ub.r. wydatki operacyjne poszły w górę o 19,2 proc. do 53,5 mln zł, głównie w związku ze słabszym niż w całym roku spadkiem wydatków na materiały energię, towary i usługi poligraficzne (o 6,5 proc. do 11,5 mln zł), wzrostem nakładów na reprezentację i reklamę z 2,9 do 4,7 mln zł, 2,5 mln zł odpisu na niespłacone zobowiązania od jednego z kontrahentów oraz 0,7 mln zł odpisu dotyczącego utraty wartości serwisu ze wspomnieniami o zmarłych Odeszli.pl działającego w ramach portalu Wyborcza.pl.

Wskaźniki rentowności segmentu prasowego zmalały zarówno w całym ub.r., jak i czwartym kwartale. Całoroczny zysk EBITDA zmalał z 32 do 24,2 mln zł, marża EBITDA - z 16,2 do 11,9 proc., a zysk operacyjny - z 25,6 do 16,1 mln zł.

grafika

Radio TOK FM ma 26,2 tys. subskrybentów cyfrowych

Z kolei z oferty cyfrowej Premium TOK FM na koniec ub.r. korzystało 26,2 tys. użytkowników, wobec 25,9 tys. rok wcześniej. Agora podała, że w grudniu ub.r. przychody ze sprzedaży tej oferty zwiększyły się rok do roku o 23,1 proc.

W grudniu 2020 roku dynamika przychodów z Premium TOK FM wynosiła 17,3 proc., a rok wcześniej - 63,3 proc. Obecnie oferta obejmuje ponad 75 tys. odcinków audycji z anteny Radia ROK FM i wielu dodatkowych podcastów.

Łączne przychody segmentu radiowego Agory w ub.r. zwiększyły się o 19 proc. do 104,4 mln zł. Wpływy z reklamy radiowej wzrosły o 16,2 proc. do 88,9 mln zł, natomiast pozostałe przychody (z reklam internetowych i subskrypcji) - o 40,4 proc. do 15,5 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sluchalnosc-warszawa-radio-zet-rmf-fm-tok-fm-eska-rmf-classic-top-5,7170014118856833a ##

Wydatki operacyjne pionu radiowego w ub.r. zwiększyły się o 19,9 proc. do 93,9 mln zł, z czego te na usługi obce - o 22,2 proc. do 34,1 mln zł, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 18,6 proc. do 35,1 mln zł. Tylko w czwartym kwartale koszty poszły w górę o 23,9 proc. do 29 mln zł, bo dużo mocniej niż w całym roku wzrosły nakłady na usługi obce i pensje.

Całoroczny zysk EBITDA segmentu zwiększył się z 16,6 do 17,8 mln, zysk operacyjny - z 9,4 do 10,5 mln zł, a marża EBITDA zmalała z 18,9 do 17 proc.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"