Wykorzystując dane Community Traffic online – technologii generującej w czasie rzeczywistym dane dotyczące prędkości poruszających się pojazdów pochodzące z monitoringu kilkuset tysięcy pojazdów – NaviExpert monitoruje natężenie ruchu na polskich drogach. Analiza dotyczy największych miast, a gromadzone statystyki dotyczące średniej prędkości jazdy w marcu i w lipcu wskazywały, że podczas sezonu wakacyjnego w większości przypadków kierowcy mogli w godzinach szczytu jechać szybciej - z prędkością nawet o 20 proc. większą niż przez pozostałą część roku.
A jak sytuacja wygląda we wrześniu? Zdecydowanie gorzej, do czego przyczynia się nie tylko większa liczba samochodów na drogach, ale także remonty, z których część zamiast zakończyć się w wakacje, rozpoczęła się wraz z początkiem roku szkolnego.

Z danych zebranych przez NaviExpert wynika, że w większości miast (dla których przeprowadzano pomiary także w marcu i lipcu br.) we wrześniu jeździ się wolniej. Doskonale widać to na przykładzie Poznania, gdzie średnia prędkość jest o ponad 5 proc. niższa niż w marcu i blisko o 17 proc. niż podczas wakacji. Przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać w rozpoczętych w Poznaniu wraz z początkiem roku szkolnego remontach, m.in. rond Kaponiera i Przybyszewskiego.
Średnia prędkość w godzinach szczytu zmniejszyła się także w Warszawie (o blisko 3 proc. względem prędkości z marca i o ponad 15 proc. względem wakacyjnych pomiarów) – gdzie m.in. trwają budowy wiaduktu na Trasie Toruńskiej oraz II linii metra przy ul. Świętokrzyskiej. W sierpniu do remontowanych tras stolicy dołączyła także, m.in. Aleja Zieleniecka. Zdecydowanie wolniej (o 21 proc.) niż w lipcu jeździ się także mieszkańcom Krakowa, gdzie w sierpniu zaczął się m.in. remont mostu Piłsudskiego, a we wrześniu – ulic Sewera i Lenartowicza. Podobne tendencje są widoczne także w Gdańsku, Katowicach i Łodzi.

Dane: NaviExpert. Zmiany średniej prędkości w polskich miastach.
Pozytywne zmiany można z kolei zauważyć we Wrocławiu, który jeszcze w lipcu pozostawał najbardziej zakorkowanym polskim miastem. Sytuacja znacznie się poprawiła w związku z oddaniem do użytku ostatniego odcinka Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Na podstawie analizy danych z Community Traffic online, specjaliści NaviExpert stwierdzili, że oddanie do użytku całej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia znacząco ograniczyło czas i koszty podróży. Obwodnica ma długość 35 km, a jej przejechanie trwa średnio 18 minut (średnia prędkość to116,6 km/h). Przejazd liczącą26 km trasą przez centrum Wrocławia - w godzinach szczytu - trwał przed oddaniem obwodnicy ponad godzinę. Średnia prędkość przejazdu przez Centrum miasta w marcu wynosiła20,3 km/h, a w lipcu –23 km/h. Dzięki nowej inwestycji zwiększyła się ona do29,1 km/h.

Drogowcy zapowiadają już następne remonty, w związku z czym kierowcy muszą się liczyć z kolejnymi utrudnieniami. Jak sobie z nimi radzić? Np. monitorując na bieżąco sytuację na drogach i szukając alternatywnych tras. Jest to możliwe dzięki nowemu serwisowi korkosfera.pl, który swoją oficjalną premierę będzie miał 20 września. Serwis pozwala m.in. na wytyczanie optymalnych tras przejazdu z pominięciem korków i utrudnień.
---
O NaviExpert NaviExpert to pierwsza w Polsce mobilna nawigacja działająca w większości telefonów komórkowych dostępnych na rynku. Ponad 300 modeli znanych marek: Sony Ericsson, Nokia, HTC, Samsung, LG, Motorola, ZTE oraz BlackBerry, jest kompatybilnych z aplikacją NaviExpert. Współpracuje z najpopularniejszymi systemami operacyjnymi (nawigacja Android, Bada, Symbian, Windows Mobile). Jako jedyna nawigacja na polskim rynku posiada trzy tryby nawigowania: samochodowy, środkami komunikacji miejskiej i pieszy. Ponadto oferuje wszystkie funkcje standardowej nawigacji oraz szereg możliwości dostępnych wyłącznie w technologii online. Unikalna technologia Community Traffic online pozwala na omijanie korków, a stała aktualizacja map i informacji o utrudnieniach drogowych zapewnia użytkownikom pełen komfort i bezpieczeństwo podczas nawigacji. Firma współpracuje z wiodącymi operatorami telefonii komórkowej Orange, Era i Play. Spółkę utworzyli w połowie 2005 r. wieloletni pracownicy naukowi Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej. Firma pozyskała inwestora typu Venture Capital, którym jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych MCI Management SA.












