Wydawca „Gazety Olsztyńskiej” ze spadkiem wpływów o 27 proc. i 4 mln zł straty

Grupa WM, wydająca „Gazetę Olsztyńską”, „Dziennik Elbląski” i „Nowy Kurier Mławski”, w ub.r. zanotowała spadek przychodów o 26,7 proc. do 11,1 mln zł, a jej wynik netto poszedł w dół z 355 tys. zł zysku do 3,99 mln zł straty. W firmie przez rok ubyło ponad 30 pracowników.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wydawca „Gazety Olsztyńskiej” ze spadkiem wpływów o 27 proc. i 4 mln zł straty

Przychody Grupy WM ze sprzedaży „Gazety Olsztyńskiej” zmniejszyły się rok do roku z 3,02 do 2,48 mln zł, a z reklam i ogłoszeń - z 9,24 do 7,65 mln zł.

Firma w sprawozdaniu złożonym w KRS stwierdziła, że wśród jej reklamodawców przeważają małe, lokalne firmy. - Wiele z nich wywodzi się z branż najbardziej zagrożonych upadłością- m.in. gastronomia, turystyka, eventy. Ci klienci w pierwszej kolejności zamrozili wszystkie budżety reklamowe kierowane do naszych mediów. Reszta klientów zmniejszyła swoje zamówienia na reklamy lub przesuwają realizację na okres późniejszy, kiedy gospodarka wróci do równowagi - zaznaczono.

W zakresie sprzedaży „Gazety Olsztyńskiej” firma skupiała się na utrzymaniu własnej sieci. - W 2020 roku, z uwagi na pandemię Covid-19 oraz co za tym idzie, utrudniony dostęp do fizycznej sieci sprzedaży, rozwijano równolegle system sprzedaży elektronicznych wydań „Gazety Olsztyńskiej”. Prowadzono również aktywną promocję prenumeraty dziennika zarówno w formie tradycyjnej papierowej, jak i elektronicznej - opisano.

Przychody z usług poligraficznych poszły w dół z 1,81 mln zł do 789,3 tys. zł, a z produktów internetowych - z 843 do 16,6 tys. zł.

Firma zaznaczyła, że największe spadki zanotowała w czasie pierwszego lockdownu po wybuchu epidemii, od marca do maja ub.r. - W kolejnych miesiącach spadki, liczone rok do roku, nie były już takie duże. Ze względu na zakaz organizowania wydarzeń oraz eventów, wszystkie zaplanowane działania tego typu zostały zrealizowane w formule online, co istotnie przyczyniło się do poprawy wyników finansowych w drugim półroczu 2020 roku - napisano.

grafika

Koszty 25 proc. w dół

Wydatki operacyjne Grupy WM zmalały z 17,38 do 13,09 mln zł, czyli o 24,6 proc. Nakłady na usługi obce poszły w dół z 3,78 do 2,88 mln zł, na wynagrodzenia - z 8,35 do 6,53 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 1,38 do 1,07 mln zł.

Na koniec ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło 106 etatów, o 33,5 mniej niż rok wcześniej.

Koszty zużycie materiałów i energii spadły z 2,95 do 1,84 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 403,7 do 189,7 tys. zł. Firma sprawozdaniu zauważyła, że do ograniczenia wydatków przyczyniło się przejście na zdalny tryb pracy.

- Przeorganizowano pracę wszystkich działów operacyjnych, zwiększając tym samym ich efektywność. Przyspieszono również przejście w model sprzedaży online, co da efekty w 2021 roku, a równocześnie uniezależni spółkę od ewentualnych przyszłych sytuacji z ponownym odgórnym zamrożeniem gospodarki, czy problemami z obcymi sieciami sprzedaży stacjonarnej - wyliczono.

- Wdrożono także system prewencji oraz windykacji należności handlowych, przyspieszając obrót pieniądza w obiegu i redukując zatory płatnicze spółki - dodano.

1,8 mln zł z dwóch tarcz finansowych

W czerwcu ub.r. Grupa WM otrzymała 798,2 tys. zł częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tarczy kredytowej. W styczniu br. z drugiej tarczy kredytowej dostała 985 tys. zł.

Ponadto spółka uzyskała 37,6 tys. zł od Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i 289,1 tys. zł od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach rekompensaty skutków epidemii.

Pozostałe wpływy operacyjne firmy zmalały z 2,31 do 2,24 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 1,23 mln zł do 365,7 tys. zł. Za to wydatki finansowe poszły w górę z 228,3 tys. zł do 3,62 mln zł (głównie wskutek 3,27 mln zł kosztów aktualizacji wartości aktywów finansowych), a przychody finansowe spadły z 859,6 do 120,9 tys. zł.

4 mln zł straty netto

Strata sprzedażowa Grupy WM zmniejszyła się z 2,24 do 2 mln zł, a strata operacyjna - z 264,9 do 119,5 tys. zł. Natomiast wskutek dużego wzrostu kosztów finansowych i spadku wpływów finansowych wynik brutto poszedł w dół z 366,5 tys. zł zysku do 3,61 mln zł straty, a wynik netto - z 355 tys. zł zysku do 3,99 mln zł straty.

Na koniec ub.r. firma miała 2 mln zł wolnych środków pieniężnych, wobec 148,7 tys. zł rok wcześniej.

95 proc. udziałów Grupy WM ma jej prezes Jarosław Tokarczyk, a 5 proc. należy do Bartosza Tokarczyka.

Na br. firma planuje dalszy rozwój swojego działu internetowego. - Będzie on również stanowił coraz większy udział w całej dotychczasowej działalności spółki. Nastąpi wykorzystanie biznesowe nowo wdrożonego portalu 4.0, lepsza monetyzacja działalności reklamowej oraz w zakresie sprzedaży treści - wyliczono.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"