##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-programatyczna-prognozy-2022-rok-trendy,7170062067414657a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ux-web-design-trendy,7170064105649793a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-co-to-jest-jak-dziala,7170064771254401a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/influencer-marketing-trendy-na-2022-rok,7170065310996097a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/social-media-prognozy-2022-rok,7170066131880065a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/public-relations-prognozy-2022-rok,7170062833408129a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kryzysy-2021-beata-kozidrak-frogshoposting-barbara-kurdej-szatan-mama-ginekolog,7170063364273793a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/eventy-prognozy-na-2022,7170061297682561a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wyzwania-2022-roku-wedlug-patrycji-koteckiej-szefowej-marketingu-link4,7170061858338945a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-w-2021-roku-wedlug-agencji-mediowych-prognozy-na-2022 ##
Michał Brański, chief strategy officer w Wirtualna Polska Holding
Wydarzenie rokuZa wydarzenie 2021 roku uznaję "postawienie kropki nad i" w temacie cyfryzacji i przewagi online nad offline. Portale zrównały się (wygrały?) z gazetami w rankingach cytowalności, przypieczętowując dominację w obszarze newsów. Kto pamięta jakąś ważną produkcję tradycyjnej TV, która mogłaby konkurować z ofertą SVoD (Netflix, HBO, Prime Video i Apple TV+)? Jakiego produktu zamówionego online nie możemy mieć na progu domu lub w pobliskim paczkomacie w czasie poniżej 36h, nie zastanawiając się, czy damy radę zaparkować i czy będzie tłok w galerii handlowej?

Najważniejsze trendy w 2021 rokuInternet jest tak różnorodny, rozwija się w stosunku do offline w psich latach. Jest rogiem obfitości, czy też hydrantem. Metaverse, web3 (crypto, NFT art, gaming skrzyżowany z blockchainem, quick commerce (patrz: Lisek, Jush itp.), creator economy do potęgi (już nie tylko życie z miliona widzów na YouTube lub followersów na Instagramie, lecz spore kariery oparte o 1000 fanów na Patronite). A wreszcie ofensywa produktów audio - podcasty, Clubhouse i Twitter Spaces, wchodzący do mainstreamu Discord.
Najważniejsze trendy w 2022 rokuTikTok, quick commerce, buy now pay later na sterydach... Tak jak eksplozja i skala tych trzech zjawisk w ostatnich 2-3 latach była zaskoczeniem, tak wierzę, że na koniec 2022 na liście "wydarzeń roku" znajdą się fenomeny, które nie są prostą ekstrapolacją dzisiejszych trendów, lecz czymś zupełnie nowym. Może to metaverse (ale nie w wydaniu Meta/Facebook), lecz zdecentralizowany będzie polem zażartej walki o pierwszeństwo? Mój przyjaciel, który w AR siedzi od lat, pół żartem pół serio twierdzi, że "płaski internet się skończył". Oczywiście, bzdura..., ale i jakaś prawda o tym, że może następny "instagram" i "tik tok" będą w 3D?

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021Pandemia uświadomiła nam wszystkim, ile przyjętych wcześniej reguł działania jest de facto sztucznym wytworem i koleinami. Jak plastyczny jest świat, a my zdolni do adaptacji. A dwa? Rewersem przyspieszonej cyfryzacji jest zaostrzona walka o talent ludzki. Zjawisko faworyzujące dużych, którzy osiągają z każdej zainwestowanej w cyfryzację złotówki zwrot większy niż średni i mali. Tu znowu z odsieczą przychodzi ŚMP oprogramowanie chmurowe (tzw. SaaS), do którego wszyscy mamy równy dostęp.
Największe wyzwanie na 2022 rokZ punktu widzenia graczy lokalnych w 2022 roku największym wyzwaniem jest nie osiadać na laurach i odbierać udziały rynkowe globalnym tech gigantom. Niestety, regulacje europejskie czasem zamiast wyrównywać zasady gry nakładają obowiązki (compliance), które - w relacji do skali biznesu - są większym obciążeniem dla graczy lokalnych niż globalnych. Tzw. regulatory capture, tyle że wynikające po prostu z niedoinformowania regulatorów. Słuszne są choćby restrykcje dot. tzw. 3rd-party cookies i zbierania danych o konsumentach poza kontrolą, lecz drugą stroną medalu jest utrudnienie w dostarczaniu użytkownikom dopasowanych treści i reklam.

Agnieszka Siuzdak, dyrektor pionu Gazeta.pl
Wydarzenie rokuWszystkie znaki na niebie i w raportach rynkowych wskazują na to, że 2021 będzie pierwszym rokiem, w którym internet wyprzedzi telewizję w wydatkach na reklamę w Polsce. Osiągnięcie największego udziału w torcie reklamowym to wydarzenie symboliczne i zapowiedź przyszłości, w której wszystkie media są cyfrowe, a dominacja internetu niepodważalna i oczywista. Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Jednym z najbardziej wyrazistych trendów tego roku był rozwój cyfrowego audio i podcastów, a więc druga młodość najbardziej intymnego medium, czyli radia. Na całym świecie, także w Polsce, obserwowaliśmy niezwykle dynamiczne wzrosty słuchalności cyfrowych treści audio, które na pewno się nie zatrzymają w kolejnych latach.

W 2021 roku w dalszym ciągu istotne było zaangażowanie marek, co przekładało się na nowy język marketingowy, podkreślający wagę równości, odpowiedzialności społecznej i ochrony klimatu. Na szczęście już nie tylko konsumenci mają być bardziej ekologiczni w swoich wyborach. Coraz więcej mówi się o tym również po stronie biznesu. Koncepcja ESG, być może w sposób dość toporny, bo powiązany z raportowaniem, ale jednak skutecznie wymusza na przedstawicielach organizacji biznesowych samoświadomość dotyczącą wpływu ich biznesu np. na środowisko.
Kolejny rok prowadzenia biznesu w czasie globalnej pandemii oznaczał także konieczność wymyślenia nowych zasad rządzących kulturą korporacyjną czy employer brandingiem w sytuacji przewagi zdalnych i hybrydowych modeli pracy. Gazeta.pl już w zeszłym roku ogłosiła model elastyczny, a w tym roku zrobił to m.in. Ringer Axel Springer Polska. Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021Pandemia sprawia, że rośnie waga internetu na rynku reklamy, rynku uwagi, ale też po prostu w życiu każdego z nas. Z jednej strony przekłada się to na zwiększony udział reklamy internetowej w torcie reklamowym, ale z drugiej oznacza także zwiększoną konkurencję. Im więcej czasu spędzamy w sieci, tym ważniejsze staje się, by był to jak najbardziej wartościowy czas. Stąd wzmożony wyścig wydawców, aby tworzyć treści coraz bardziej jakościowe, lepiej dopasowane do potrzeb i angażujące odbiorców. Największe wyzwanie na 2022 rokNajwiększym wyzwaniem dla wydawców internetowych na 2022 rok i kolejne lata będzie balansowanie pomiędzy potrzebami reklamodawców, którym zależy na precyzyjnym targetowaniu i najwyższej możliwej jakości powierzchni reklamowej, a potrzebami czytelników, oczekujących ochrony prywatności i najwyższej możliwej jakości doświadczenia z treścią. W Gazeta.pl traktujemy obie te perspektywy jako równie ważne. Udało się nam połączyć wysoką jakość powierzchni reklamowej, w tym np. najwyższy wśród największych polskich portali wskaźnik viewability display, z dużą szybkością ładowania stron i programem działań mających na celu zachowanie prywatności użytkowników. Wiemy jednak, że kolejne wyzwania na tym polu wciąż są przed nami.

Piotr Witwicki, redaktor naczelny Grupy Interia
Wydarzenie rokuNa miano wydarzenia roku 2021 zdecydowanie zasługuje ogólnopolski protest mediów, który odbył się pod hasłem „Media bez wyboru”. Była to akcja bez precedensu w naszym kraju. 10 lutego największe ogólnopolskie i lokalne media (portale, prasa, radio i telewizja) solidarnie przeciwstawiły się wprowadzeniu dodatkowego podatku od reklam. Polacy w tym dniu zamiast ulubionych treści mogli zobaczyć jedynie czarne komunikaty informujące o proteście.

Forma protestu miała uświadomić naszemu społeczeństwu, jak ważną rolę pełnią zróżnicowane i niezależne media. Dostarczamy nie tylko rzetelne informacje z Polski i świata, ale także zapewniamy rozrywkę oraz wpływamy na rozwój polskiej kultury. Osłabienie albo częściowa likwidacja mediów uderzyłaby w samych odbiorców, którzy dzięki m.in. reklamom mają bezpłatny dostęp do swoich ulubionych treści.
Jestem bardzo dumny z tego, że w proteście wzięła udział Grupa Interia. Cieszymy się, że m.in. nasze działania przyczyniły się do zatrzymania prac nad projektem, który mógłby szkodliwie i nieodwracalnie wpłynąć na rynek medialny w Polsce.
Najważniejsze trendy w 2021 rokuW mijającym roku z powodu kilku poważnych kryzysów bardzo mocno ucierpiał wizerunek Facebooka. Pokazały one bowiem, że platforma Marka Zuckerberga wcale nie jest tak bezpiecznym i przyjaznym miejscem, jak do tej pory sądziliśmy. Liczne nieprawidłowości ujawniła Frances Haugen. Była Menadżerka Facebooka oskarżyła swojego pracodawcę o celowe budowanie podziałów społecznych i promowanie treści generujących negatywne emocje. Do listy największych potknięć Facebooka w 2021 moglibyśmy dodać globalną awarię serwerów, która 4 października uniemożliwiła użytkownikom na całym świecie korzystanie z usług tej i innych platform wchodzących w skład Meta Platforms (Instagram, Messenger, Whatsapp). Wielkie oburzenie światowej opinii publicznej wzbudził też ogromny wyciek danych osobowych prawie 1,5 mld użytkowników Facebooka.

Warto również wspomnieć o zwiększonym zainteresowaniu tematyką ekologiczną wśród największych wydawców w Polsce. Ten zielony trend objawia się na kilku poziomach. Przede wszystkim wydawcy edukują i zachęcają swoich użytkowników do większej troski o środowisko. Nieoceniona jest tutaj rola serwisów ekologicznych. Jednym z nich jest Zielona Interia, która w ciągu kilku miesięcy od powstania zyskała zaufanie wielu użytkowników (w najlepszych miesiącach prawie 600 tys. RU), co pokazuje duże zapotrzebowanie na rzetelne i merytoryczne materiały z tej kategorii. Dodatkowo w ciągu tego roku wydawcy wsparli działania organizowane przez liczne fundacje i instytucje proekologiczne. Grupa Interia dołączyła do m.in. Stowarzyszenia Program Czysta Polska, które prowadzi działania edukacyjne, przybliżające korzyści, jakie płyną z ekologicznego trybu życia, a także informuje i promuje najważniejsze inicjatywy i tematy związane z ekologią.

Trend na rok 2022Coraz większe zainteresowanie wzbudza idea minimalizmu cyfrowego. Jednym z jej największych propagatorów jest amerykański badacz Cal Newport. Minimalizm cyfrowy zakłada stopniowe i celowe ograniczanie czasu spędzanego w Internecie. Częścią tego procesu jest m.in. zawężenie „playlisty” odwiedzanych platform, portali i aplikacji. Jeśli ten trend rozwinie się w Polsce, to wydawcy będą musieli dostosować swoje działania i podejście do treści do nowej ekonomii uwagi. Grupa Interia jest przygotowana na takie zmiany. Nasza nowa strona – zgodnie z hasłem Twoje wszystko – oferuje w jednym miejscu błyskawiczny i komfortowy dostęp do materiałów z różnych segmentów tematycznych oraz całego bogactwa treści multimedialnych, w tym programów Grupy Polsat Plus.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia, pomimo całej swojej szkodliwości, była bodźcem, który przyśpieszył proces cyfryzacji w Polsce. Obecnie większość naszej aktywności odbywa się w wirtualnej rzeczywistości. Przez Internet robimy zakupy, zamawiamy jedzenie, załatwiamy sprawy urzędowe, pracujemy, spotykamy się z przyjaciółmi, kształcimy nasze dzieci i rozwijamy swoje pasje i zainteresowania.

Beneficjentami tego trendu są także portale internetowe, w których użytkownicy coraz częściej szukają rzetelnych informacji, opinii ekspertów, wiadomości sportowych albo po prostu rozrywki. Media nowej generacji w czasie pandemii - w przeciwieństwie do wielu innych branż - dynamicznie się rozwijają, co ma m.in. wpływ na ich atrakcyjność na rynku pracy. Coraz częściej z portalami rozpoczynają współpracę dziennikarze tytułów prasowych oraz specjaliści z innych segmentów biznesu.
Największe wyzwanie na 2022 rokDużym wyzwaniem dla wydawców jest zapowiadana przez Google na rok 2023 blokada dostępu do trzeciorzędowych party cookies, które zawierają informacje o przyzwyczajeniach i preferencjach użytkowników. Do tej pory były one wykorzystywane przez wydawców do efektywnego dystrybuowania treści oraz reklam. Według badań StatCounter w Polsce obecnie ponad 70 % wszystkich internautów korzysta z przeglądarki Google Chrome – najlepiej pokazuje to skale zmian, które nas czekają.
Rok 2022 będzie więc dla wydawców czasem testowania i wdrażania rozwiązań, które umożliwią dalsze precyzyjne targetowanie bez korzystania z danych zawartych w trzeciorzędowych party cookies. W tym celu Grupa Interia już na początku 2021 roku rozpoczęła współpracę z największymi dostawcami technologii na świecie.
Michał Mańkowski, redaktor naczelny i dyrektor operacyjny Grupy naTemat
Wydarzenie rokuProtest mediów i solidarne zamknięcie się na jeden dzień tak znaczącej części mediów internetowych, telewizyjnych, radiowych, prasowych.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
2021- podcasty kolejny rok z rzędu odmieniane przez wszystkie przypadki. Nie ma dziś poważnego wydawcy, który nie próbuje swoich sił w tej formie treści
- Discover od Google nowym Facebookiem, czyli próby optymalizowania się wydawców pod to stosunkowo nowe źródło ruchu, które potrafi bardzo dużo dać, ale bywa równie niestabilne
- coraz śmielsze flirtowanie wydawców różnej wielkości z mechanizmami subskrypcyjnymi w różnych wariantach. Z różnymi skutkami, ale chodzi o sam fakt
- coraz częstsze blokowanie dostępu do treści użytkownikom Adblocka na desktopie
2022- tworzenie angażujących formatów wydawniczych i reklamowych, które wyróżniają się na tle bieżącej normalności i robią różnicę z jednej strony dla szybko nudzących się czytelników, z drugiej dla ciągle oczekujących nowości klientów
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?W 2021 już niewiele, bo większość rzeczy, które miały się zmienić przez pandemię, zmieniły się już na szybko w 2020 roku. 2021 był raczej weryfikacją tych założeń, utrzymywaniem tych, które były sensowne, i ewaluacją tych, które mogły być rozwiązane lepiej. Dynamika przychodów się odbiła, sama pandemia nadal dyktowała tempo wydarzeń, a co za tym idzie popularności serwisów, choć nie był to już taki skok jak rok wcześniej. Nastąpiło zdecydowanie mocniejsze otwarcie pracodawców na pracę zdalną, ale wbrew pozorom wcale nie jest tak, że 100% ludzi ją uwielbia.
Największe wyzwanie na 2022 rokWalka o uwagę użytkownika, którego ciągle jest pełno w internecie, ale niekoniecznie tak pełno na stronach głównych. Walka o tożsamość własnego brandu w czasach, gdy dla użytkownika ma on mniejsze znaczenie, bo konsumuje treści poprzez różne kanały, ale coraz rzadziej bezpośrednio, więc jako wydawca musimy być obecni wszędzie i dostosować formę komunikacji do danych kanałów. Z drugiej strony to moment, w którym jeszcze mocniej trzeba dbać o markę, bo łatwo ulec pokusie patoSEO i "ciągłej optymalizacji produkcji treści" i rozmienić się na drobne.
Umiejętne żonglowanie pomiędzy tracącym, ale wciąż szalenie ważnym Facebookiem, a łaskawym, choć niepewnym, Googlem (Discoverem), czyli regularne przeboje z algorytmami
Poszukiwanie nowych źródeł biznesowych wykraczających poza tradycyjne formy reklamowe
Agnieszka Bomba, dyrektor zarządzający Trojmiasto.pl
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku bez wątpienia był protest "Media bez wyboru". 10 lutego 2021 roku część stacji telewizyjnych, portali internetowych, a także gazet zastąpiła swoje programy informacyjne (częściowo lub całkowicie) czarnymi planszami. Był to protest przeciwko projektowi nowego opodatkowania. Głośny i od razu zauważony, tylko że... mało kto z odbiorców wiedział o co chodzi. Portal Trojmiasto.pl - solidaryzując się z protestem skupił się głównie na tym, by wytłumaczyć Czytelnikom o co chodzi: co rząd planuje, kto zapłaci więcej, a także jak to wygląda w innych krajach.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022W 2021 roku najważniejsza była i zapewne w przyszłym roku także będzie ekologia. Młodzi ludzi obawiają się o swoją przyszłość ze względu na nadchodzące zmiany klimatyczne. Chociaż słowo trend kojarzy się modą, to miejmy nadzieję, że to zjawisko nie będzie przemijalne. Dobrze jeśli młodzi ludzie zrozumieją, że ekologia po prostu się opłaca. Rezygnacja z plastikowych słomek, jednorazowych kubków i siatek pozostawi w ich portfelach więcej pieniędzy na inne przyjemności. Nie wiem tylko czy rezygnacja z do tej pory popularnych gadżetów, będzie miało jakieś większe znaczenie przy zalewie środowiska plastikowymi testami i maseczkami ochronnymi, których od roku masowo używamy.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Wbrew pozorom przyspieszyła rozwój. Choć większość mediów opiera się jednak na wpływach z tradycyjnych branż (motoryzacja, budownictwo etc.) to jednak okazało się, że okres pandemii pozwolił zainwestować w rozwiązania mobilne, które pomogły nadal z nich korzystać, choć w innych warunkach i często w zupełnie inny sposób. Wygrał (czyli najczęściej utrzymał swoją pozycję) ten, kto najszybciej to zrozumiał i najlepiej się dostosował.
Największe wyzwanie na 2022 rokDla Portalu Trojmiasto.pl pozostaje bez zmian: nadal nie chcemy iść na łatwiznę, ślepo zbierając odsłony tematami, tytułami i zdjęciami Wierzymy, że czytelnicy potrzebują rzetelnej wiedzy i informacji. Mamy głębokie przekonanie, że informacje podane w atrakcyjnej formie graficznej (video, zdjęcia, infografiki etc.) powinny współgrać z równie atrakcyjną i merytoryczną treścią artykułów. To coraz trudniejsze, bo Czytelnicy mają coraz mniej czasu i wolą skrócone formy, ale chcemy mieć wiele treści także dla tych bardziej wymagających. Staramy się podkreśla nasz lokalny charakter i konsekwencja z jaką to robimy procentuje coraz większym przywiązaniem lokalnych marek do nas. Wyzwaniem jest trafienie do młodszych czytelników.
Wielkim wyzwaniem będzie też tłumaczenie nowych technologii, które coraz częściej pojawiają się w naszym życiu. Trochę już wiemy co to blockchain i kryptowaluty, ale fenomen NFT czy wirtualnych działek sprzedawanych w grach komputerowych za miliony dolarów, to wiedza, którą mogą się pochwalić nieliczni. Będziemy musieli starać się sami to zrozumieć i upowszechnić, bo kto nie będzie nadążał za rozwojem cyfrowym, ten szybko przestanie rozumieć otaczający nas świat.
Robert Wielgo, członek zarządu Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, prezes Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy
Wydarzenie rokuJednym z najważniejszych wydarzeń 2021 roku było ogłoszenie przez Facebooka prac nad Metaverse. W perspektywie najbliższych lat ta idea może zmienić nie tylko kształt internetu, ale również sposób korzystania z niego – z jednowymiarowego na wielopłaszczyznowy. Pociągnie to za sobą przełomowe zmiany dotyczące treści reklamowych, zarówno sposobu ich tworzenia, jak i dystrybucji. Oczywiście jest to wciąż pieśń przyszłości, ale mam przeczucie, że rok 2021 będziemy wspominać jako ten, w którym stworzono podwaliny pod nowy wirtualny świat.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pozytywna zmiana, która została dynamicznie przyspieszona przez pandemię to powszechna cyfryzacja spowodowana zmianą naszego stylu życia. Wzmożona aktywność użytkowników w sieci bezpośrednio wpłynęła na wszystkich wydawców, którzy z sukcesem zmodyfikowali i dostosowali swoje działania, aby efektywnie dotrzeć do odbiorców. W efekcie wydatki na reklamę on-line osiągnęły poziomy, na które w przedpandemicznym świecie musielibyśmy jeszcze długo czekać.
Według badania IAB Polska/PwC AdEx wydatki reklamodawców na komunikację cyfrową w drugim kwartale 2021 roku wzrosły o 340 mln zł w porównaniu do porównywalnego okresu roku wcześniejszego, co przełożyło się na indeks wzrostu na poziomie 28%. Dzięki temu w całym pierwszym półroczu nakłady na reklamę online osiągnęły wartość prawie 3 mld zł.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Ponadczasowym trendem dla całej branży jest bez wątpienia nieustanne podnoszenie poziomu jakości reklamy cyfrowej, aby ekosystem funkcjonował jeszcze lepiej niż do tej pory. Powszechna cyfryzacja podnosi drastycznie konieczność dbania o jakość świadczonych usług i otoczenia w którym porusza się konsument. Jednym z narzędzi, które w tym pomagają jest Program QUALID zainicjowany przez IAB Polska. Jest to inicjatywa określająca standardy i propagująca skuteczne rozwiązania, które mają pozytywnie wpływać na funkcjonowanie i wzrost zaufania do internetu jako skutecznego medium promocji. QUALID podniósł w tym roku temat jakości reklamy internetowej do rangi priorytetu i jestem przekonany, że ten kierunek utrzyma się w nadchodzących latach.
Największe wyzwanie na 2022 rokWyzwaniem dla wydawców jest kwestia przygotowania się do świata bez third party cookies. Nie jest to temat nowy ponieważ początki tej rewolucji sięgają pierwszych restrykcji wprowadzonych przez Safari w 2017 roku. Kolejnymi krokami milowymi w tym procesie było wygaszenie 3rd party cookies przez Firefoxa. Od 2023 roku do tego grona ma dołączyć także przeglądarka Chrome. Tym samym zablokowane zostaną wszystkie działania reklamowe realizowane z danymi, wykorzystującymi third party cookies. Nadchodzące zmiany w znacznym stopniu utrudnią prowadzenie działań reklamowych online. Wydawcy będą zmuszeni do poszukiwania innych rozwiązań, które pozwolą im zbilansować koszty wytwarzania i udostępniania contentu. W skrajnych przypadkach mogą być zmuszeni do korzystania z modeli subskrypcyjnych, czyli pobierania opłat za dostęp do materiałów.
Jak wynika z raportu „Reklama online w dobie post-cookie” stworzonego przez IAB Polska oraz Polskie Badania Internetu (PBI), wygaszenie obsługi third party cookies nie powinno wpłynąć istotnie na tempo rozwojowe reklamy graficznej. Do zmian dojdzie na poziomie poszczególnych modeli sprzedaży, jednak rynek jako całość utrzyma tempo rozwojowe. Najwięksi wydawcy, jak wynika z przeprowadzonego badania, przygotowują się do zmian poprzez wdrażanie nowych rozwiązań i adaptowania do nowych realiów.
Marcin Niemczyk, doradca zarządu PBI
Wydarzenie rokuO ile w 2020 roku jako wydarzenie roku wskazałem ofertę publiczną Allegro, to w tym nie mam wątpliwości, że wydarzeniem roku było uruchomienie Amazon.pl. Rynek polski czekał na to dość długo (już w 2005 roku, gdy zaczynałem pracę w branży, wejście Amazona do Polski było „pewne”). Można dyskutować, czy jest to debiut udany, ale widać, że Amazon ma plan długofalowy i środki na to, żeby konkurować zarówno z Allegro (subskrypcja Prime za 49 zł rocznie) jak i z Aliexpress (przesyłka gratis nawet przy kilkuzłotowych zamówieniach). Na razie (Mediapanel listopad 2021) Amazon ma 4,5 mln użytkowników witryny amazon.pl i aplikacji i 6,3 mln użytkowników wszystkich swoich witryn, co przy 13,1 mln Alliexpress i 21,8 mln Allegro nie stanowi rewelacyjnego wyniku. Jeszcze bardziej sytuację Amazona w Polsce obrazuje czas – łączny spędzany na witrynach Amazon jest 58 razy krótszy niż na stronach i aplikacji Allegro.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 20222022 będzie rokiem wojny. Wojny o użytkownika zalogowanego. Zbliżająca się, choć odroczona cookiepokalipsa uświadomiła Wydawcom znaczenie first party data. Użytkownik zalogowany, a przynajmniej zostawiający na stronach silny identyfikator (telefon, adres email) będzie wielokrotnie cenniejszy od innych użytkowników. Wydawcy mają 2022 rok na przemyślenie, co mogą zaproponować użytkownikowi, żeby w zamian za proponowane usługi zostawił im swoje dane. Ci, którzy zdecydowali się na użycie gotowych rozwiązań od GAFAM zapewne plują sobie w brodę, że nie postawili na rozwiązania in-housowe. W szeroko pojętym trendzie walki o zalogowanego klienta mieści się także druga, widoczna już mocno w 2021 roku wojna – wojna na rynku VOD i OTT.
Wysyp nowych platform – w przypadku rynku polskiego głównie sportowych – oraz zapowiedzi wejścia do Polski nowych wielkich graczy (Disney+, HBO Max) zwiastują przetasowania na rynku. Nie bez znaczenia pozostają też fuzje graczy globalnych. Przykład USA pokazuje, że czynnikiem wzrostu na rynku są oferty łączone – ale największym beneficjentem takich rozwiązań jest platforma posiadająca największą bazę użytkowników. O ile pozycja Netflixa jako serwisu pierwszego wyboru wydaje się w najbliższym czasie niezagrożona, to pozostali gracze muszą zaproponować coś dodatkowego, zwłaszcza, że Amazon przy okazji promowania swojej głównej oferty staje się potencjalną subskrypcją numer 2 ze swoim Prime Video, a poziom 3 subskrypcji na gospodarstwo domowe wydaje się maksymalnym możliwym na rynku scenariuszem (w USA 3 i więcej subskrypcji ma 40% gospodarstw przy znacznie większej ofercie i większych budżetach na rozrywkę).
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Raport AdEx za 1. półrocze 2021, opracowany przez IAB i PwC pokazuje dynamikę na rynku nienotowaną od 10 lat. Oczywiście punktem odniesienia jest tu bardzo słabe 1. półrocze 2020 roku, gdy reklamodawcy przyjęli strategię przeczekania i obserwacji rynku owocującą spadkiem wydatków w internecie o 4,5%. W 2 półroczu 2020 r. straty odrobiono z nawiązką, a 1. półrocze 2021 r. przynosi wzrost Y2Y o 22,6%. Wydawców internetowych szczególnie cieszy dynamika reklamy display – jej udział w torcie reklamy internetowej wzrósł do 32% (wobec 30,8% w 1H2020 r.). Reasumując, pandemia poszerzyła udział internetu w dobie medialnej, zwiększyła znaczenie internetu jako kanału dystrybucji w różnych branżach, a co za tym idzie, zwiększyła przychody wydawców internetowych.
Największe wyzwanie na 2022 rokW przypadku spółki Polskie Badania Internetu niezmiennym wyzwaniem jest ciągły rozwój i doskonalenie badania Mediapanel. W 2021 roku w badaniu pojawiło się kilkanaście nowych rozwiązań ułatwiających pracę z interfejsem analitycznym. Duże zmiany w warstwie danych to udostępnienie danych stream oraz nowa kategoryzacja tematyczna i funkcjonalna.
Kolejne, naszym zdaniem ważne dla rynku, wdrożenia, zaplanowane są na 2022 rok. Cały czas wyzwaniem, nad którym pracujemy z naszym partnerem – firmą Gemius – jest zniwelowanie skutków likwidacji cookie trzeciorzędowych w przeglądarce Chrome. To obok rozwoju badania najważniejsze wyzwanie na 2022 rok, nad którym prace już się rozpoczęły. Wyzwanie dotyczy wszystkich Wydawców, zarówno w zakresie rozszerzania zbieranych first party data, jak i poszerzania portfolio treści. To pozwoli lepiej profilować użytkownika na podstawie własnych danych, ale także da więcej treści kontekstowych pozwalając rozszerzyć ofertę reklamy kontekstowej.











