Wydawcy z potężnym spadkiem wyszukiwania w Google. "Do 80 procent"

Widoczność największych brytyjskich wydawców wiadomości w wynikach wyszukiwania Google spadła nawet o 80 proc. w porównaniu z 2019 rokiem – wynika z najnowszej analizy opublikowanej przez Press Gazette.

Rafał Badowski
Rafał Badowski
Udostępnij artykuł:
Wydawcy z potężnym spadkiem wyszukiwania w Google. "Do 80 procent"
Fot. Unsplash

Raport, który dotyczy danych dla “Financial Times", “The Telegraph”, “Daily Mail”, “The Sun”, “Mirror” i “The Guardian” pokazuje “pewną korelację” między spadkiem widoczności a wdrożeniem przez Google przeglądów AI podsumowujących informacje na szczycie wyników wyszukiwania – podaje Press Gazette.

Wszyscy wydawcy stali się mniej widoczni w Google

W raporcie stwierdzono, że wszyscy wydawcy stali się “mniej widoczni” w wynikach wyszukiwania Google, a trend przyspieszył "ostro” od końca kwietnia bieżącego roku, pomimo tak ważnych wydarzeń jak śmierć papieża Franciszka i ceł Donalda Trumpa, które powodują napięcia handlowe z Chinami. To, zdaniem autorów raportu historie, które “zwykle napędzałyby znaczny ruch w wyszukiwarce”.

Może cię zainteresować: Następny cios w wydawców. AI "przejmuje" kolejną usługę Google

Google rozpoczął wdrażanie swoich podsumowań AI Reviews na szczycie wyników wyszukiwania w Wielkiej Brytanii w sierpniu ubiegłego roku. Teraz uruchomił nowe doświadczenie wyszukiwania, tryb AI, który znajduje się w oddzielnej zakładce i daje jeszcze więcej informacji w jednej odpowiedzi.

Widoczność “Mirror” w wynikach wyszukiwania spadła o 80 proc.

Opublikowany w lipcu raport pokazuje, że widoczność “Mirror” w wynikach wyszukiwania zmniejszyła się o 80 proc., podczas gdy poczta jest widoczna mniej niż w połowie.

Indeks Widoczności Sistrix (miara widoczności domeny w wynikach wyszukiwania Google) pokazuje, jak wyraźnie domena pojawia się w wynikach wyszukiwania Google, patrząc na 100 najlepszych wyników dla każdego ze 100 000 śledzonych słów kluczowych.

W porównaniu ze styczniem 2022 roku “Mirror” ma 20 proc. widoczności, jaki wtedy miał. “The Sun” jest na poziomie 33 proc. z 2022 roku, a “Daily Mail” – na 47 proc.

Najbardziej odporny na nowe trendy okazał się “The Telegraph” (95 proc. poziomu ze stycznia 2022 r.), a następnie “The Guardian” (72 proc.) i “Financial Times” (71 proc.).

Co prawda do spadku widoczności mogą przyczyniać się strategie indywidualne wydawców (na przykład zmniejszanie inwestycji SEO lub zamyanie treści za paywallem), ale skala i czas spadku mocno wskazuje na zmiany w systemach Google, a nie poszczególne ruchy wydawców. 

W raporcie stwierdzono, że trudno udowodnić wprost rolę sztucznej inteligencji Google w tych spadkach, ale “korelacja jest godna uwagi: ponieważ Google zaczął bezpośrednio odpowiadać na więcej zapytań, tradycyjne linki wydawcy wydają się pojawiać dalej na stronie”. 

W raporcie czytamy również, że prawdopodobieństwo wystąpienia słów kluczowych wydawcy wywołujących omówienie AI wzrosło o trzy i pół razy od marca.

“The Financial Times” i “The Telegraph” miały najmniejszy odsetek słów kluczowych, które uruchamiają przegląd sztucznej inteligencji (odpowiednio 18 proc. i 16 proc. w czerwcu, w porównaniu z 3 proc. i 4 proc. w marcu). Na drugim końcu skali znajdowało się “Mirror” (34 proc. słów kluczowych, w porównaniu z 9 proc. w marcu) i “The Sun” (33 proc., w porównaniu z 10 proc.).

Rafał Badowski
Autor artykułu:
Rafał Badowski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"