Wygoda i szybkość najważniejsze w płatnościach elektronicznych

Dla zwolenników płatności elektronicznych przyzwyczajenie jest niemal tak samo ważne, jak dla tych, którzy wolą sięgać po gotówkę. 19 proc. z nich właśnie z przyzwyczajenia rozlicza się online - wynika z badania Mobile Institute.

km
km
Udostępnij artykuł:

Najważniejsze w przypadku płacących elektronicznie są wygoda (61 proc. wskazań) oraz szybkość realizacji i doręczanie przesyłek (42 proc. wskazań). 11 proc. ankietowanych stawia na płatności bezgotówkowe ze względów bezpieczeństwa, a 9 proc. z powodu obniżenia kosztów całej transakcji.

grafika

Kobiety płacą online przede wszystkim ze względu na wygodę, a mężczyźni z powodu szybkiej realizacji. To kobiety napotkały na problemy podczas rozliczeń gotówkowych i głównie one transakcje bezgotówkowe doceniają za bezpieczeństwo. Wygoda w płatnościach elektronicznych ma największe znaczenie dla e-kupujących z większych miast. Mieszkańcy mniejszych miast stawiają tutaj na szybkość. Reprezentanci wsi rozliczają się online z przyzwyczajenia i obawy o dodatkowe koszty. Podobne obawy deklarują konsumenci poniżej 18 roku życia. Najstarsi przywiązują ogromną uwagę do wygody i szybkości realizacji, gdy płacą w sieci.

Osoby, którym zdarza się płacić gotówką za e-zakupy najczęściej robią to w przypadku nowych sklepów, do których nie mają jeszcze zaufania (21 proc. wskazań), a także z przyzwyczajenia (również 21 proc. wskazań). Co piąty badany boi się, że nie otrzyma zamówionego produktu i wtedy decyduje się na płatność przy odbiorze. Jednocześnie prawie połowa konsumentów w tej grupie (49 proc.) deklaruje, że w 2017 r. zamierza zacząć płacić elektronicznie.

grafika

E-kupujący decydują się na tradycyjną płatność, gdy wartość artykułu bądź usługi jest stosunkowo wysoka. 15 proc. z nich płaci tak za komputery, oprogramowanie, inne urządzenia elektroniczne i sprzęty domowe, zaś 12 proc. za biżuterię. Do tradycyjnych rozliczeń wyraźnie przyzwyczajeni są mieszkańcy miast o populacji 200-500 tys., nabywający w internecie biżuterię oraz kupujący mieszkający na wsi, którzy zamawiają artykuły odzieżowe i obuwnicze.

grafika

Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą Mobile Institute, metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview), przy pomocy elektronicznych ankiet responsywnych emitowanych na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Dane zbierane były w dniach 24 listopada - 3 grudnia 2016 r. Zebrano opinie 2051 internautów. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. W analizie wzięto pod uwagę tylko kompletne ankiety.Na podstawie badania powstał raport "Płatności cyfrowe 2016", którego partnerami są Narodowy Bank Polski i Visa, a patronat nad nim objęła Polska Organizacja Niebankowych Instytucji Płatności.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+