Fratria z 34,2 mln zł wpływów i 3,2 mln zł zysku. Karnowski: ograniczamy koszty wydawnicze

W ub.r. spółka Fratria - wydawca pism „Sieci”, „Sieci historii” i „Gazeta Bankowa”, portalu wPolityce.pl i Telewizji wPolsce.pl - osiągnęła niewielkie wzrosty przychodów sprzedażowych (do 34,2 mln zł) i zysku netto (do 3,17 mln zł). - Własne koszty redakcyjne, wydawnicze zmniejszyliśmy o jakieś 20-30 procent, mimo że w pierwszej połowie zeszłego roku nie mieliśmy jeszcze Telewizji wPolsce.pl - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Karnowski, członek zarządu firmy.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według raportu finansowego przychody sprzedażowe Fratrii zwiększyły się w ub.r. o 0,5 proc. do 34,2 mln zł. Jednocześnie wydatki operacyjne firmy zmalały z 32,2 do 40,43 mln zł, czyli o 5,5 proc.

Spółka ograniczyła przede wszystkim nakłady na usługi obce (o 6 proc. do 14,16 mln zł), pozostałe koszty rodzajowe (o 15,9 proc. do 3,05 mln zł) oraz koszty amortyzacji (o 24,6 proc. do 833,2 tys. zł), zapłaciła też niższe podatki i opłaty (spadek o 15 proc. do 1,58 mln zł).

Więcej niż rok wcześniej przeznaczyła natomiast na wynagrodzenia (wzrost o 1,8 proc. do 9,75 mln zł) oraz na materiały i energię (w górę o 20,6 proc. do 279 tys. zł). Z kolei pozostałe koszty operacyjne wzrosły aż z 262,1 tys. zł do 1,15 mln zł, do czego głównie przyczyniła się aktualizacja wartości aktywów niefinansowych (jej koszty zwiększyły się z 59,2 do 661,4 tys. zł).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/gazeta-polska-gazeta-polska-codzienni-i-niezalezna-pl-wplywy-zysk-w-2017-roku-ile-zarabiaja-dziennikarze,7171422086313601a ##

Przychody finansowe Fratrii podskoczyły rok do roku z 13,1 do 492,2 tys. zł, głównie dzięki 486 tys. zł dywidendy z jednostek powiązanych: Syssitii i Spółdzielczego Instytutu Naukowego G. Biereckiego. Natomiast koszty finansowe wzrosły ze 177,4 do 240,6 tys. zł.

Zysk brutto spółki wyniósł 3,92 mln zł (wobec 2,57 mln zł rok wcześniej), a po odliczeniu 750,8 tys. zł podatku dochodowego zysk netto miał wysokość 3,17 mln zł.

grafika

Ponad milion zł na studio Telewizji wPolsce.pl

Fratria od kilku lat wydaje tygodnik „Sieci”, miesięczniki „Sieci historii” i „Gazeta Bankowa” oraz portal internetowy wPolityce.pl. Według danych ZKDP w pierwszym kwartale br. średnia sprzedaż ogółem „Sieci” wynosiła 50 168 egz. (24,5 proc. mniej niż rok wcześniej), a w kwietniu br. - 45 869 egz. (po spadku o 32,4 proc. w skali roku). Z kolei portal wPolityce.pl w marcu br. zanotował 1,24 mln realnych użytkowników, 25,02 mln odsłon oraz 35 minut i 15 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (według badania Gemius/PBI).

Tym samym Fratria osiąga przychody ze sprzedaży prasy, reklam prasowych i reklam internetowych. - Udziały tych źródeł wpływów są równomierne. Wpływy ze sprzedaży egzemplarzowej prasy maleją wraz ze spadkami sprzedaży. Natomiast cieszy nas, że rosną wpływy z internetu - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Michał Karnowski, członek zarządu Fratrii ds. redakcyjnych. - Pojawiają się już znaczące dla nas przychody z Telewizji wPolsce.pl: ze sponsoringu programów, opłat dystrybucyjnych i klasycznych spotów - dodaje.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/grupa-rmf-wyniki-finansowe-w-2017-roku,7171422121223809a ##

Telewizja wPolsce.pl ruszyła w czerwcu ub.r. jako projekt internetowy (stację można oglądać także na stronie głównej wPolityce.pl), a jesienią ub.r. otrzymała od KRRiT koncesję kablowo-satelitarną. Pod koniec grudnia stacja pojawiła się w Cyfrowym Polsacie, a od marca Polsat Media zajmuje się sprzedażą jej oferty reklamowej. Jednocześnie rozbudowano ramówkę kanału, m.in. wprowadzając wieczorne pasmo publicystyczne.

Zarząd Fratrii w sprawozdaniu finansowym podał, że w ub.r. spółka wydała 1,34 mln zł na kupno i najem środków trwałych, a 199 tys. zł - na aktywa niematerialne i prawne. Michał Karnowski potwierdza, że większość z tych nakładów przeznaczono na uruchomienie studia Telewizji wPolsce.pl.

- To był duży ciężar inwestycyjny, projekt realizowany z własnych środków - ocenia Karnowski. - To stacja bardzo nisko kosztowa. Żartujemy sobie nawet, że chyba najtaniej tworzony kanał satelitarno-kablowy na świecie - zaznacza.

- Nawet najwięksi nadawcy telewizyjni przekonali się, że bardzo łatwo wydać miliony zł na inwestycję i nie mieć szansy na zwrot nakładów. Nasz plan jest trochę inny, zakłada bardzo organiczny, spokojny wzrost. Ważnym parametrem są koszty, więc włożyliśmy dużo wysiłku, żeby technologicznie, organizacyjnie i kadrowo trzymać koszty mocno w ryzach - opisuje Michał Karnowski. - Ale oczywiście wraz ze wzrostem przychodów będziemy rozwijali ten produkt, planujemy własne większe produkcje i zakup kontentu - zastrzega.

Koszty wydawnicze zmalały o 20-30 proc.

W sprawozdaniu zarząd Fratrii podkreślił, że produkcja treści przez zespół Telewizji wPolsce.pl pozwoliła zoptymalizować koszty promocji poszczególnych marek firmy. - We Fratrii mamy zasoby pozwalające zrealizować każde zadanie z zakresu produkcji radiowej, telewizyjnej i wydawniczej. Ograniczamy więc zlecenia zewnętrzne - stwierdza Michał Karnowski.

W połowie ub.r. firma zaczęła program znaczącej obniżki kosztów. Kiedy niedawno tygodnik „Sieci” zakończył współpracę z publicystami Robertem Mazurkiem i Igorem Zalewskim, uzasadniano to ich bardzo wysokimi wynagrodzeniami. - Doszliśmy do sytuacji, w którym ta szacowna rubryka stanowiła 1/5 budżetu tygodnika. O taaakie pieniądze trudno już jednak w prasie - stwierdził Michał Karnowski.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvn-wyniki-finansowe-za-2017-rok-jaki-zysk-i-wplywy-ile-zarabiaja-prezes-i-czlonkowie-zarzadu-tvn,7171422830934145a ##

- Własne koszty redakcyjne, wydawnicze zmniejszyliśmy o jakieś 20-30 procent, mimo że w pierwszej połowie zeszłego roku nie mieliśmy jeszcze Telewizji wPolsce.pl - mówi Karnowski portalowi Wirtualnemedia.pl. - Uważamy, że na rynku mediów koszty są obecnie równie znaczące jak przychody, których nie można zwiększać bez końca. I że czasy bardzo bogatych redakcji, na przykład prasowych, minęły. Niektórzy będą próbowali bronić się przed tym dłużej, opóźniać zmiany, ale bardzo rozsądne zarządzanie kosztami jest nieuniknione - dodaje.

Kierownictwo Fratrii stara się też dobierać dziennikarzy pod kątem różnorodności projektów medialnych firmy. - Nasi dziennikarze są naprawdę multimedialni, są w stanie tworzyć treści do prasy, internetu i telewizji. Publicyści „Sieci” naprawdę fajnie odnaleźli się jako gospodarze programów Telewizji wPolsce.pl. To nasz spory sukces - podkreśla Michał Karnowski.

1,5 mln zł na dywidendę, 1,67 mln zł na kapitał zapasowy

Kapitał zakładowy Fratrii wynosi 5,57 mln zł. Udziały o wartości 2,8 mln zł ma Społeczny Instytut Naukowy G. Bierecki, o wartości 1,56 mln zł - spółka Apella (obsługująca marketingowo m.in. SKOK-i Kasę Stefczyka). Współwłaścicielami Fratrii są też Jacek Karnowski (ma udział za 905 tys. zł), Michał Karnowski (275 tys. zł) oraz Romuald Orzeł i Tomasz Przybek (po 15 tys. zł).

Prezesem Fratrii jest Romuald Orzeł, członkami zarządu - Henryk Uzdrowski i Michał Karnowski, a w radzie nadzorczej są Grzegorz Bierecki (jako przewodniczący), Zuzanna Kosecka i Anna Karnowska.

Pod koniec czerwca wspólnicy Fratrii jednogłośnie zdecydowali, żeby 1,67 mln zł z zeszłorocznego zysku spółki przeznaczyć na kapitał zapasowy. Natomiast 1,5 mln zł zostanie wypłacone udziałowcom jako dywidenda, podzielona na trzy raty.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele