Wyniki finansowe Nokia

Pierwszy kwartał roku 2003 w porównaniu z pierwszym kwartałem roku 2002

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Pierwszy kwartał roku 2003 w porównaniu z pierwszym kwartałem roku 2002:

Obroty netto wyniosły 6 773 mln euro (7 014 mln euro w 1 kw. 2002) - spadek o 3%

Zysk operacyjny pro forma wyniósł 1 187 mln euro (1 286 mln euro), spadek o 8%. Obejmuje on zysk w wysokości 56 mln euro uzyskany w 1 kw. 2003 r. ze sprzedaży pozostałych udziałów Nokian Tyres. Marża operacyjna pro forma wyniosła 17,5% (18,3%).

Korekty pro forma dla 1 kw. 2003 roku wyniosły 183 mln euro i składały się z:

amortyzacji wartości firmy w wysokości 43 mln euro

wprowadzenia dodatniej korekty w wysokości 226 mln euro do kwoty obciążającej z tytułu finansowania klienta z 3 kw. 2002 r. (MobilCom)

Zysk netto pro forma wyniósł 860 mln euro (915 mln euro) - spadek o 6%

Zysk pro forma na jedną akcję (w przeliczeniu na wszystkie akcje) wyniósł 0,18 euro (0,19 euro). Sprzedaż udziałów Nokian Tyres dała około 0,01 euro.

Zgłoszony zysk operacyjny wzrósł o 11%, do 1 370 mln euro (1 234 mln euro)

Zgłoszony zysk netto wzrósł o 13%, do 977 mln euro (863 mln euro), a zgłoszony zysk na jedną akcję (w przeliczeniu na wszystkie akcje) wzrósł do 0,20 euro (0,18 euro)

Operacyjne przepływy pieniężne w pierwszym kwartale utrzymywały się na wysokości 1,4 mld euro

JORMA OLLILA, PREZES I DYREKTOR GENERALNY:

W pierwszym kwartale 2003 r. z przyjemnością odnotowaliśmy, już czwarty rok z rzędu, wzrost liczby sprzedanych na rynku telefonów komórkowych, liczony rok do roku. Przyrost dla całego rynku wyniósł 10%, a poziom sprzedaży osiągnął 98 milionów sztuk aparatów. Ilość telefonów sprzedanych przez samą spółkę Nokia wzrosła o 13%, do około 38 mln sztuk, co oznacza wzrost szybszy niż tempo rozwoju całego rynku. Także nasze wyniki w sektorze telefonów komórkowych są lepsze od oczekiwanych - wzrost wyniósł tu 9%, przy bardzo dobrej marży, wynoszącej 24%. Dzięki tak dobrym wynikom na rynku telefonów komórkowych udało nam się znacznie zmniejszyć negatywne skutki trudnych warunków działalności w sektorze infrastruktury i w efekcie możemy zaprezentować solidne ogólne wyniki za pierwszy kwartał.

W mobilności tkwi wielki potencjał. Wraz z naszymi klientami-operatorami dostarczamy klientom indywidualnym i firmom coraz bogatszą ofertę produktów podnoszących atrakcyjność i tak już bogatego świata łączności komórkowej. Od początku roku 2003 jesteśmy świadkami coraz większego wpływu koloru i multimediów na rynek telefonów komórkowych. Ze względu na to, że rynek sieci nadal jest trudny, zapowiedzieliśmy wprowadzenie w dziale produktów sieciowych zdecydowanych środków zaradczych, których celem będzie obniżenie kosztów i podniesienie sprawności i rentowności działań.

Redukcja personelu zawsze jest trudną decyzją dla całej organizacji, a w szczególności dla ludzi, których bezpośrednio dotyczy. Tym niemniej działania, które podejmujemy, są konieczne dla zbudowania zdrowej firmy, zdolnej do rozwoju na rynku sieci komórkowych. W drugim kwartale zamierzamy ponieść koszty, których negatywny wpływ na zysk operacyjny pro forma i zgłoszony wyniesie, według obecnych szacunków, od 350 do 400 mln euro.

W pierwszym kwartale wzmocniliśmy naszą ofertę produktów, wzbogacając ją o 17 nowych telefonów komórkowych. W szczególności w obu Amerykach wprowadziliśmy siedem nowych telefonów CDMA, których dostawy w większości rozpoczną się w tym kwartale. Zaprezentowaliśmy także nasze pierwsze kolorowe modele TDMA oraz kilka nowych modeli GSM, dopasowanych do wymagań rynków amerykańskich.

Rozpoczęły się globalne dostawy telefonu Nokia 3650. Może on nagrywać i odtwarzać pliki wideo. Aparat ten został doskonale przyjęty przez operatorów i konsumentów na wszystkich najważniejszych rynkach. Jako masowy telefon z wbudowanym cyfrowym aparatem fotograficznym ma on dla nas szczególne, strategiczne znaczenie, gdyż udostępnia możliwości multimedialne szerszej grupie konsumentów.

Entuzjastyczne opinie zebrały także nasze coraz liczniejsze telefony z kolorowymi wyświetlaczami, a należący do tej grupy model Nokia 3510i zajmuje obecnie w naszej ofercie drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży. Wyraźnie wskazuje to na ostateczne odejście od czerni i bieli ku kolorowi w świecie łączności komórkowej.

W lutym br. zainaugurowaliśmy działalność w branży gier, wprowadzając na rynek naszą pierwszą mobilną konsolę do gier - Nokia N-Gage. To urządzenie, przeznaczone specjalnie dla miłośników gier, wyposażone w duży kolorowy wyświetlacz i przyciski sterujące zoptymalizowane pod kątem korzystania z gier, jest tylko jednym z wielu nowatorskich modeli w naszej ofercie produktów. Nokia N-Gage i inne nowe, kolejno wprowadzane urządzenia takie jak telefon muzyczny Nokia 3300 i Nokia 6800, zbudowana z myślą o łączności MMS i SMS, ilustrują siłę naszych innowacyjnych konstrukcji, podkreślają naszą czołową rolę w branży i pokazują, w jaki sposób zmieniamy wyobrażenia ludzi o tym, czym jest telefon komórkowy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"