Wyniki kwartalne Nokii rozczarowały

Zysk Nokii w drugim kwartale okazał się niższy od prognozowanego przez analityków.

masz / PB/ pr
masz / PB/ pr
Udostępnij artykuł:

To skutek rosnącej rywalizacji cenowej, której nie zrekompensował wzrost sprzedaży telefonów komórkowych fińskiego koncernu.

Nokia zwiększyła dostawy komórek w drugim kwartale o 34 proc. Średnia cena sprzedaży spadła jednak do 105 EUR ze 110 EUR w pierwszym kwartale. Zysk netto wzrósł w drugim kwartale o 15 proc. do 799 mln EUR. Zysk na akcję spółki sięgnął 0,18 EUR wobec 0,15 EUR w tym samym okresie ubiegłego roku. Analitycy oczekiwali jednak, że wyniesie 0,19 EUR. Sprzedaż wzrosła o 25 proc. do 8,1 mld EUR.

JORMA OLLILA, Prezes i dyrektor naczelny powiedziała:"Jestem bardzo zadowolony ze znacznego wzrostu obrotów, wynoszącego w drugim kwartale 25% licząc rok do roku, i z jeszcze większego wzrostu obrotów uzyskanego przez nasz dział telefonów komórkowych. Równocześnie, w porównaniu z II kwartałem ubiegłego roku, zysk na jedną akcję Nokia wzrósł o 20%.Pod względem ilości sprzedanych telefonów zanotowaliśmy wzrost o 34%, co pozwoliło nam zwiększyć udział w rynku do 33%. Wyraźnie dowodzi to, że potrafimy wykorzystać szybki rozwój branży na rynkach rozwijających się i jednocześnie utrzymać czołową pozycję na rynku nowoczesnych, zaawansowanych telefonów, czyli tak zwanych smartfonów. Światowa wielkość sprzedaży w całej branży była nieco większa od naszych oczekiwań, co skłoniło nas do podwyższenia całorocznej prognozy rynkowej o 20 mln, do 760 mln sztuk telefonów. Ponieważ jednak wzrost ten przypada przede wszystkim na rynki rozwijające się, gdzie dominują proste telefony oraz presja cenowa jest obecnie duża, przeciętne ceny sprzedaży w całej branży nadal wykazują tendencję spadkową. To zjawisko z pewnością dotyczyło Nokia w drugim kwartale i przełożyło się na naszą rentowność. Obecnie jesteśmy przekonani, że takie trendy utrzymają się do końca roku zarówno w skali branży jak i w przypadku firmy Nokia.

Nowe produkty oraz efektywność operacyjna mają podstawowe znaczenie dla złagodzenia wpływu na naszą rentowność wynikających ze zmian w miksie produktów i presji cenowych. Od początku roku wprowadziliśmy na rynek 34 nowe telefony komórkowe obejmujące różne przedziały cenowe. W perspektywie średnio i długoterminowej, zamierzamy zoptymalizować nasze globalne zdolności produkcyjne w różnych segmentach i w zakresie różnych produktów oraz będziemy nadal rozwijać naszą sieć logistyczną.

Cieszę się z powiększenia lub utrzymania naszego udziału w rynku telefonów komórkowych we wszystkich regionach świata. Nasz 33-procentowy udział w rynku w II kwartale jest wynikiem zdecydowanego wzrostu w  Ameryce Łacińskiej, Chinach i Ameryce Północnej, przy równoczesnym utrzymaniu naszego udziału w Azji i Pacyfiku oraz Europie, na Środkowym Wschodzie i w Afryce. W segmencie telefonów trzeciej generacji (3G) także zwiększyliśmy udział w rynku, co było zgodne z naszymi oczekiwaniami.

Nasz dział infrastruktury mobilnej uzyskał w II kwartale dobre wyniki, zwłaszcza w Ameryce Łacińskiej. Tym niemniej połączony wpływ niezwykle silnej konkurencji rynkowej oraz nasze działania skierowane na nowe, rozwijające się rynki mogą zmniejszyć rentowność działu Networks w drugiej połowie roku w porównaniu z pierwszą połową roku 2005.

Oceniając cały II kwartał można stwierdzić, że odnieśliśmy wiele sukcesów w rozwoju naszej działalności w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu. Nadal postępuje proces konsolidacji branży, obejmujący liderów rynku w sektorze zarówno urządzeń, jak i sieci, jednakże Nokia jest dobrze przygotowana do tego rodzaju procesów. Aby podołać zmianom, nadal będziemy realizować ukierunkowane, zdecydowane inwestycje dotyczące marketingu oraz badań i rozwoju.

Dzięki odnowionej ofercie zaawansowanych telefonów komórkowych i przewadze ilościowej, pozycji marki oraz wysokiej jakości w sektorze prostych, tanich telefonów - gdzie wzrost jest coraz większy - mamy solidną podstawę do umocnienia pozycji lidera w zakresie produktów i technologii."

masz / PB/ pr
Autor artykułu:
masz / PB/ pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"