Wzrost cen najczęstszym powodem frustracji w 2020 r.

Wzrost cen produktów i usług okazał się w 2020 r. najczęstszym powodem frustracji, tak wskazało 36 proc. respondentów badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Finansowe obawy związane z pandemią wymieniło 18 proc., a zbyt małe zarobki - 15 proc. badanych.

pap / bcz
pap / bcz
Udostępnij artykuł:
Wzrost cen najczęstszym powodem frustracji w 2020 r.
fot. Shutterstock.com

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, po wzroście cen towarów i usług (36 proc.), w pierwszej trójce najczęstszych powodów frustracji znalazły się w 2020 r. problemy powiązane z koronawirusem: negatywne informacje przekazywane w mediach na temat pandemii (27 proc.) oraz obawy zdrowotne z nią związane (25 proc.).

Dokuczał nam też brak kontaktu z ludźmi (25 proc.) oraz ograniczenia w dostępie do różnych usług i rozrywek (24 proc.).

Z kolei obawy finansowe i zbyt małe zarobki zyskały odpowiednio 18 proc. i 15 proc. wskazań. Zwolnienia z pracy bał się, co ósmy badany, a w grupie osób w wieku 45-54 lat jest to lęk 18 proc. pytanych.

Podwyżki cen towarów i usług wygrały po raz drugi

W badaniu na temat największych frustracji Polaków, podwyżki cen towarów i usług wygrały po raz drugi - w podsumowaniu 2019 r. zyskały 51 proc. wskazań.

W ciągu minionego roku nie wszyscy jednak widzieli powody do frustracji. Uniknęło tego typu odczuć 8 proc. badanych, najwięcej (12 proc.) w grupie seniorów.

Autorzy badania zwrócili uwagę, że odpowiedzi znacznie różnią się w zależności od wieku respondentów. Wśród osób 65+ najczęściej wymienianymi problemami 2020 r. była inflacja (45 proc.) oraz obawy zdrowotne dotyczące koronawirusa (42 proc.), a na trzecim miejscu ex aequo natłok negatywnych informacji medialnych na temat pandemii i brak możliwości kontaktu z innymi ludźmi (po 32 proc.).

Tymczasem dla badanych w wieku 18-24 lat największą frustracją zeszłego roku okazały się ograniczenia spotkań, o których mówiło 33 proc. badanych. Drugie były negatywne informacje medialne, a zły stan psychiczny (22 proc. wskazań) prawie dorównał w tym przypadku skargom na inflację, o której wspomniało 24 proc. najmłodszych pytanych. Na kolejnej pozycji znalazły się zbyt małe zarobki (18 proc.) i konieczność nauczania domowego (16 proc.).

"Każda grupa wiekowa bardzo wyraźnie w inny sposób została doświadczona w minionym roku, choć akurat niezadowoleniu seniorów ze wzrostu cen wtórowali wszyscy inni respondenci, wyjątkiem byli jedynie właśnie najmłodsi" - podsumowała Halina Kochalska z BIG InfoMonitor.

Badanie przeprowadziła firma Maison&Partners, metodą CAWI na panelu badawczym Ariadna 11-15 grudnia 2020 r., na ogólnopolskiej, reprezentatywnej pod względem płci, wieku oraz wielkości miejsca zamieszkania próbie Polaków 18+. W badaniu wzięło udział 1106 osób.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów