Z jakich mediów korzystają internauci?

Internauci oglądają TVN, czytają Newsweeka i słuchają RMF FM - wynika z najnowszego badania

masz
masz
Udostępnij artykuł:

Internauci to wyjątkowo aktywni odbiorcy wszelkich przekazów mediowych - wynika z badania zrealizowanego przez firmę badawczą Gemius SA. W dniu poprzedzającym badanie 70,3 proc. internautów oglądało telewizję, 58 proc. przeglądało strony www, a 57,6 proc. słuchało radia.

Celem przeprowadzonego w dniach 21-27 października 2004 roku badania było określenie zwyczajów związanych z używaniem przez internautów mediów tradycyjnych. W ramach badania zebrano 10 167 ankiet, które losowo wyświetlały się internautom na portalu Onet.pl. Przy realizacji badania współpracował też polski oddział stowarzyszenia Interactive Advertising Bureau.

Jak wskazują wyniki badania, korzystanie z internetu nie powoduje spadku zainteresowania internautów mediami tradycyjnymi. Co więcej, sposób korzystania z mediów w tej grupie potwierdza jej zainteresowanie dokładnie wyselekcjonowaną informacją - internauci czytają bardziej ambitną niż ogół Polaków prasę, bardziej rozrywkowo podchodzą do słuchania radia.

Interesujące spostrzeżenia dotyczą użytkowników codziennie przeglądających zasoby www, tzw. heavy users. Respondenci z tej grupy najczęściej przeglądają strony www (87,9 proc.) i sprawdzają pocztę (80,9 proc.). Co ciekawe, zachowanie to nie powoduje ograniczeń w konsumpcji przez te osoby mediów tradycyjnych - aż 71,2 proc. z nich w dniu poprzedzającym badanie oglądało telewizję, prawie 60 proc. słuchało radia, a 47,5 proc. czytało prasę codzienną.

Jak pokazują wyniki badania, internauci wykazują znaczne zainteresowanie korzystaniem z mediów tradycyjnych on-line - aż 59,5 proc. tej grupy w dniu poprzedzającym badanie przynajmniej raz czytało elektroniczną wersję dzienników, a radia przez internet słuchało prawie 45 proc. objętych badaniem osób. Najmniejszą popularnością cieszy się oglądanie telewizji za pośrednictwem internetu - o czynności tej wspomniało jedynie 16,2 proc. z 10 157 respondentów.

Analiza odpowiedzi wskazuje także na zależność pomiędzy częstotliwością korzystania z internetu, a zainteresowaniem konsumpcją mediów tradycyjnych on-line. Badani, którzy codziennie korzystają z internetu, o wiele częściej niż pozostali wykorzystują sieć przy odbiorze mediów tradycyjnych, zwłaszcza radia. Różnice widać także, jeżeli pod uwagę weźmie się płeć badanych: mężczyźni znacznie chętniej korzystają z radia i telewizji on-line, kobiety częściej czytają elektroniczne wydania tygodników, dwutygodników lub miesięczników.

Zainteresowanie czytelnictwem prasy codziennej, zarówno w wersji drukowanej, jak też elektronicznej rośnie wśród internautów z wiekiem. Z wiekiem spada natomiast zainteresowanie radiem - im młodszy internauta tym chętniej słucha radia on i off line.

Aż 66,4 proc. objętych badaniem internautów wskazało, że w dniu poprzedzającym badanie oglądało telewizję TVN. Tym samym kanał ten jest najpopularniejszą stacją telewizyjną wśród użytkowników internetu. Aktywna działalność promocyjna TVN w internecie zdaje się mieć zatem przełożenie na popularność tej stacji wśród internautów.

16,2 proc. wszystkich badanych deklarowało, że ogląda telewizję przez internet - częściej przyznali to badani codziennie korzystający z sieci (23,6 proc.) oraz mężczyźni (18,7 proc.). Największy odsetek widzów telewizji on-line widoczny jest w grupie ludzi młodych w wieku 25-34 lata (17,7 proc.) oraz wieku 15-24 lata (16,8 proc.).

Analiza częstotliwości oglądania telewizji za pomocą internetu wskazała, że jest to w chwili obecnej czynność raczej okazjonalna - jedynie 2 proc. badanych, którzy zadeklarowali, że oglądają internetową telewizję, twierdzi, że robi to codziennie. 40,5 proc. respondentów twierdzi, że telewizję on-line oglądało w tylko raz miesiącu, a 37,6 proc. nawet rzadziej niż raz w ciągu 30 kolejnych dni.

Najpopularniejsze wśród internautów są stacje komercyjne RMF FM i Radio Zet. W dniu poprzedzającym badanie słuchało ich odpowiednio 46,4 i 39,5 proc. badanych.

Aż 44,6 proc. respondentów deklaruje, że słucha radia przez internet, przy czym najliczniejszy odsetek słuchaczy stanowią internauci codziennie korzystający z sieci (63,4 proc.), mężczyźni (50,9 proc.) oraz internauci w wieku 15-24 lata (48,3 proc.). 26,6 proc. badanych, którzy słuchali radia on-line deklaruje, że robiło to tylko raz w miesiącu, 35,3 proc. rzadziej niż raz w miesiącu. Jak więc widać, słuchanie radia przez internet jest popularniejsze niż oglądanie telewizji on-line.

Internauci najchętniej czytają Gazetę Wyborczą, Rzeczpospolitą oraz Fakt. W dniu poprzedzającym badanie lekturze wspomnianych tytułów oddało się odpowiednio 51,8, 21,2 oraz 16 proc. respondentów. W porównaniu z preferencjami wszystkich Polaków widoczne są istotne różnice, jeżeli chodzi o najczęściej wybierane tytuły dzienników. Wśród ogółu Polaków najbardziej popularne są bowiem Gazeta Wyborcza i SuperEkspress.  Analitycy Gemius wskazują, że tzw. heavy users nieco chętniej niż pozostali badani czytają Gazetę Wyborczą, Rzeczpospolitą i Gazetę Prawną.

Odpowiedzi respondentów wskazały ponadto na dużą popularność prasy codziennej dostępnej on-line. 59,4 proc. internautów zadeklarowało, że każdego dnia przegląda ten rodzaj publikacji.

Najpopularniejszym tygodnikiem wśród internautów jest Newsweek - ostatnie wydanie czytało 24,8 proc. badanych, a w dniu poprzedzającym badanie z treścią tygodnika zapoznało się 9,3 proc. tych respondentów, którzy zadeklarowali, że czytali jakikolwiek tygodnik/ dwutygodnik.

Internauci codziennie korzystający z sieci nieco częściej niż pozostali czytali Newsweek, Politykę, Wprost i Komputer Świat.

Na czytelnictwo prasy wpływ ma branżowość wydawnictw - mężczyźni częściej deklarują czytanie Polityki, Wprost, Komputer Świata, Angory, To i Owo, Piłki Nożnej oraz czasopism poświęconych motoryzacji. Kobiety preferują tytuły takie jak: Gala, Tele Tydzień, Bravo, Cogito, Przyjaciółka, Naj, czy Przekrój.

Sieciowe tygodniki/ dwutygodniki najchętniej czytają badani korzystający z internetu codziennie (44,7 proc.), kobiety (37,9 proc.) oraz badani w wieku 25-34 lata (41,2 proc.).

Jak wynika z badania Gemius, najpopularniejszym miesięcznikiem wśród respondentów okazał się National Geographic  (12,5 proc. badanych czytało jego ostatnie wydanie)  oraz Focus (12,3 proc.).

W dniu poprzedzającym badanie najczęściej czytano CD Action, ale różnice pomiędzy poszczególnymi tytułami nie są znaczące. Badani, którzy korzystają z internetu codziennie, chętniej deklarują czytelnictwo miesięczników o tematyce komputerowej (Chip, PC World Computer) niż wszyscy badani.

Preferencje dotyczące tematycznego zakresu miesięczników wyraźnie zmieniają się z wiekiem. Młodsi respondencji chętniej czytają miesięczniki tj.: CKM, Playboy, Glamour, Cosmopolitan i Olivia, starsi - Mój piękny ogród, internauci w wieku 45 lat i więcej wybierają zwykle Poradnik domowy i Reader's Digest. Cosmopolitan, Filipinka, Dziewczyna i Pop-corn to ulubione miesięczniki internautów w wieku 15-24 lata, M jak Mieszkanie i Mamo, to ja, to natomiast najpopularniejsze pozycje wśród respondentów w wieku 25-34 lata. W grupie 35-44 latków największą popularnością cieszy się tytuł Cztery Kąty.

Wyniki badania wskazują jednoznacznie, że internauci regularne korzystają z wielu źródeł przekazów mediowych. Dla reklamodawców oznacza to, że szanse dotarcia do wskazanej grupy celowej rosną, jeżeli w media planach połączone zostaną umiejętnie różne kanały komunikacji, tzn. nowych i tradycyjnych mediów. Interaktywne medium, jakim jest internet, z powodzeniem wspiera bowiem przekazy komunikowane w mediach tradycyjnych oraz przedłuża ich żywotność.

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"