Z Sopotu znikają wielkoformatowe reklamy

Trzy miesiące po tym, jak minął termin na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych do zapisów wprowadzonej w ub.r. uchwały krajobrazowej, z ulic Sopotu znikają reklamy, które nie spełniają wymogów formalnych, przede wszystkim wielkoformatowe nośniki umieszczone na kamienicach.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

7 czerwca br. minął termin na dostosowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych innych niż szyldy do zapisów uchwały krajobrazowej, którą władze Sopotu uchwaliły wiosną ub.r.

Dotyczy ona zasad i warunków sytuowania na terenie Sopotu obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Kontrole w tym zakresie rozpoczęto w czerwcu. Dotychczas wysłano ok. 100 pism do wspólnot, przedsiębiorców i agencji reklamowych, co poskutkowało usunięciem reklam nie spełniających warunków określonych w uchwale krajobrazowej. Jak na razie władze miasta nikogo jeszcze nie ukarały w związku z nieprzestrzeganiem nowych przepisów.

Ewentualne kary nakładane są nie na właściciela nośnika reklamowego, ale na właściciela nieruchomości, na której taka niezgodna z prawem reklama jest umieszczona. I tak np. dla nośnika o powierzchni 100 m kw. kara wynosi 1 tys. zł dziennie – naliczana jest od dnia wszczęcia postępowania w tej sprawie przez urząd do dnia usunięcia reklamy. Najwięcej reklam zostało usuniętych (ok. 50) z al. Niepodległości. Były to głównie reklamy wielkoformatowe na elewacjach budynków.Na pierwszy rzut - nośniki na kamienicach

Władze miasta w pierwszym etapie skupiły się na kamienicach w centrum Sopotu – niemal cały teren miasta od 40 lat wpisany jest do rejestru zabytków.

Gdy z nich zostaną usunięte wszystkie wielkoformatowe reklamy, weryfikowane będą niezgodne z zapisami uchwały pozostałe billboardy i bannery: wolnostojące, umieszczane na płotach, elewacjach itp. Pod lupę będą też wzięte witryny sklepowe i stosowane w nich wyklejki.

Władze Sopotu przyjęły uchwałę krajobrazową wiosną ub.r. Jej zapisy zaczęły obowiązywać 7 czerwca 2018 roku. Okres przejściowy dla części z nich minął 7 czerwca br.W czerwcu 2020 roku mija okres dostosowawczy w przypadku szyldów, a dwa lata później – dla zapisów dotyczących ogrodzeń.

grafika

Osiem stref reklamowych w Sopocie

Sopocka uchwała krajobrazowa dzieli miasto - pod względem lokalizacji nośników reklamowych - na osiem stref: dla reprezentacyjnych obszarów centrum miasta (obszar A), historycznej przestrzeni miejskiej (B), strefy administracji i biznesu (C), obszarów mieszkaniowych (D), ekspozycji walorów przestrzeni rekreacyjno-uzdrowiskowej (E), promocji w przestrzeniach rekreacyjno-sportowych (F), strefy plaż (G) oraz strefy przyrodniczej i lasów (H).

Wydzielono też obszar indywidualnej promocji (np. Opera Leśna, Ergo Arena czy molo) oraz trzy obszary przestrzeni układu komunikacyjnego. Zapisy tej uchwały przewidują możliwość umieszczenia tzw. reklamy okolicznościowej związanej z organizowanymi na terenie miasta imprezami - może być sytuowana w przestrzeni na 2 tygodnie przed i 1 dzień po wydarzeniu.

grafika

Właściciele tablic reklamowych i urządzeń reklamowych innych niż szyldy mieli 12 miesięcy na dostosowanie się do zapisów sopockiej uchwały krajobrazowej. Z kolei okres dostosowania dla szyldów wynosi 24 miesiące, zaś dla istniejących, nielegalnych ogrodzeń - 4 lata.

Uchwała krajobrazowa Sopotu nie zawiera zasad naliczania stawek za niezastosowanie się do jej przepisów, co jest równoznaczne z tym, że obowiązują te określone w tzw. Ustawie Krajobrazowej. I tak np. kara za miesiąc ekspozycji nielegalnego bannera o pow. 1, 25 m kw. kosztuje 3300 zł, bilboardu o pow. 18 m kw. 7320 zł, a siatki wielkopowierzchniowej o pow. 72 m kw. 20 280 zł.

Sopocka uchwała krajobrazowa zawiera również regulacje dotyczące ogrodzeń - zakazany jest montaż płotów z wyjątkiem m.in. budynków jednorodzinnych, obiektów sportowych, placów zabaw, budynków edukacji i oświaty, ujęć wody, cmentarzy oraz ogrodzeń uwarunkowanych historycznie. Pożądaną formą ogrodzenia jest żywopłot do wysokości 1,2 m.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online