Zakupy w internecie lubimy głównie za oszczędność czasu

Rośnie liczba polskich internautów dokonujących zakupów przez internet wynika z raportu "E-commerce w oczach internautów" przygotowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych i firmę Gemius.

km
km
Udostępnij artykuł:

W 2008 r. dokonywanie zakupów online deklarowało 66 proc. badanych, rok później ten odsetek wyniósł 67 proc. z kolei w 2010 r. wzrósł do 74 proc.

Dla porównania, badania realizowane w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej wskazują, że wśród naszych sąsiadów: Czechów, Słowaków i Ukraińców, zakupy online są jeszcze bardziej popularne. Deklarowało je 84 proc. czeskich internautów i 82 proc. słowackich internautów.

Z jaką częstotliwością Polacy dokonywali zakupów przez internet? Wyniki raportu wskazują, że 43 proc. respondentów dokonywało zakupów kilka razy do roku, a 13 proc. kilka razy w miesiącu.

Jakie czynniki skłaniają internautów do zakupów online? Przede wszystkim jest to: oszczędność czasu - taką odpowiedź wskazało 51 proc. internautów. Kolejne wymieniane cechy to: niższe ceny niż w tradycyjnym sklepie (50 proc.), dostępność towarów trudnych do zakupienia gdzie indziej (45 proc.), a także promocje, rabaty i konkursy (27 proc.).

Tę ostatnią cechę polscy internauci wymieniali częściej niż Czesi (4 proc.), Słowacy (3 proc.) oraz Ukraińcy (11 proc.).

grafika

Gdzie kupujemy? W odróżnieniu do naszych sąsiadów, wolimy zakupy na aukcjach niż w e-sklepach. Korzystanie z serwisów aukcyjnych w ubiegłym roku deklarowało 80 proc. polskich internautów kupujących online, ze sklepów online korzystało 68 proc., z porównywarek cen 60 proc., a z zakupów grupowych 16 proc.

Dla porównania internauci w Czechach, na Słowacji i Ukrainie chętniej korzystali ze sklepów online niż z aukcji internetowych.

grafika

Według danych z badania Megapanel PBI/Gemius za wrzesień 2011 r., pod względem zasięgu wśród internautów na czele rankingu serwisów aukcyjnych uplasowało się Allegro (odwiedza go blisko 58 proc. internautów).

Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych według zasięgu miesięcznego „Aukcje i narzędzia aukcyjne"   

Źródło: Megapanel PBI/Gemius za wrzesień 2011

Z kolei najpopularniejszym serwisem zakupów grupowych pod względem zasięgu wśród internautów był groupon.pl.

Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych według zasięgu miesięcznego „Zakupy grupowe"   

Źródło: Megapanel PBI/Gemius za wrzesień 2011

Co skłoniłoby polskich internautów do częstszych zakupów online? Wyniki raportu "E-commerce w oczach internautów" wskazują, że rośnie liczba internautów, którzy deklarują zwiększenie częstotliwości zakupów online, w przypadku, gdyby zmalały koszty dostarczenia towaru - w 2009 r. taką odpowiedź wskazywało 18 proc., a rok później już 23 proc. internautów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii