ZAPA z twardym stanowiskiem w sprawie tantiem dla twórców scenariuszy reklam. "Nie pobieramy ich ani nie wypłacamy"

Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych otrzymał tylko w tym roku około 35 próśb w sprawie tantiem za scenariusz do filmów reklamowych - dowiaduje się portal Wirtualnemedia.pl. Organizacja twardo obstaje przy swoim stanowisku - w odpowiedzi na nasze pytania twierdzi, że "nie pobiera ani nigdy nie pobierało od podmiotów korzystających z utworów audiowizualnych (m.in. nadawców telewizyjnych) tantiem dla twórców reklam".

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

Jak pisaliśmy w tym tygodniu na łamach Wirtualnemedia.pl, branża reklamowa usiłuje wyjść z impasu w sprawie tanteim dla twórców scenariuszy reklam telewizyjnych. W zasadzie nie wiadomo, kto ma je kreatywnym wypłacać - czy tak jak przez lata ZAiKS (Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych), czy ZAPA (Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych), będąca częścią Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Wszystkiemu winne są zmiany w przepisach, wprowadzone przez Ministerstwo Kultury. Zgodnie z decyzją ministra Piotra Glińskiego, ZAiKS nie reprezentuje już praw autorów scenariuszy i dialogów. "Twórców zainteresowanych odbiorem tantiem za utwory audiowizualne wykorzystywane po 1 stycznia 2022 r. zachęcamy do kontaktu z SFP" - czytamy w komunikacie ZAiKSu z lipca 2022 roku. 

Nie mogąc uzyskać należnych tantiem, branża reklamowa reprezentowana przez SAR i KTR zainicjowała akcję informacyjną "Tantiemy nie wrócą bez nas". - Dajemy ludziom wskazówki, jak w tej chwili się zachować, jak egzekwować swoje prawo do tantiem, ustalone m.in. w art. 70 ust. 21 prawa autorskiego. Szacujemy, że tych wpływów pozbawiono być może kilka tysięcy osób - wyjaśniał na łamach Wirtualnemedia.pl Maciej Twardowski, przewodniczący zarządu KTR.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sad-najwyzszy-wyrok-chomikuj-pl-naruszenie-praw-autorskich-jaka-kara-odszkodowanie ##

ZAPA twardo o tantiemach dla twórców reklam

Jak dowiaduje się portal Wirtualnemdia.pl, ZAPA w tym roku odnotowała około 35 kontaktów w sprawie tantiem za scenariusz do filmów reklamowych, w tym siedem wniosków formalnych (pocztą elektroniczną) oraz dwie wizyty osobiste twórców. W 2022 roku było natomiast takich kontaktów cztery.

- Na wszystkie tego typu zapytania odpowiadaliśmy zgodnie z naszym stanowiskiem, że SFP-ZAPA w czasie swojej prawie 30-letniej działalności nigdy nie zarządzało prawami do reklam telewizyjnych, nigdy nie zawierało umów z osobami pracującymi przy powstaniu reklam, ponieważ nie pobierało z tego tytułu żadnych pieniędzy od użytkowników ani nie podpisywało z nimi żadnych umów obejmujących obowiązek wypłaty tantiem za rozpowszechnianie reklam (co więcej: filmy reklamowe są wprost wyłączone w naszych umowach) - wyjaśnia portalowi Wirtualnemdia.pl Martyna Tomczyk-Bagińska, odpowiedzialna za kontakty z mediami w ZAPA.

W ocenie przedstawicielki Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych, stanu rzeczy nie zmienia rozporządzenie resortu kultury.

- Jako organizacja zbiorowego zarządzania nadal pobieramy tantiemy dla scenarzystów utworów audiowizualnych, teraz także tych niezrzeszonych, ale nie ma mowy o pobieraniu jakichkolwiek tantiem dla twórców reklam - mówi Martyna Tomczyk-Bagińska.

Dalej ekspertka wyjaśnia, że w przeszłości ZAiKS umożliwiał otrzymywanie tantiem dla twórców reklam na podstawie swoich wewnętrznych ustaleń. - Mogło to robić, ponieważ pobierało z tego tytułu wynagrodzenie od użytkowników. Obecnie Stowarzyszenie Autorów ZAiKS odmawia zawarcia z twórcami filmów reklamowych tłumacząc, że nie są oni właścicielami autorskich praw majątkowych do tworzonych scenariuszy. Pojawia się pytanie, dlaczego nie przeszkadzało to temu stowarzyszeniu wypłacać te tantiemy w przeszłości. W konsekwencji tej niespójności w przestrzeni publicznej pojawiają się nieprecyzyjne informacje wprowadzające w błąd, jakoby za wypłatę wynagrodzeń za eksploatację reklam odpowiedzialne było obecnie Stowarzyszenie Filmowców Polskich – ZAPA. Nie jest to prawdą - podsumowuje w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl Martyna Tomczyk-Bagińska.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami