Zapaść w reklamie zewnętrznej: w drugim kwartale spadek o ponad 70 proc.

Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce (OOH, DOOH, Tranzyt) wyniosła w II kwartale br. 46,5 mln zł, co oznacza spadek o ponad 71 proc. względem analogicznego okresu roku 2019 r. - wynika z raportu Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i domu mediowego Starcom. W pierwszym półroczu 2020 roku wartość rynku wyniosła 146,8 mln złotych, co jest wynikiem o 44,5 proc. gorszym względem ubiegłego roku.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

Rynek reklamy zewnętrznej znalazł się w bardzo trudnej sytuacji spowodowanej pandemią Covid-19. Poważne straty poniosły nie tylko media, ale także wiele branż, dla których lockdown oraz jego następstwa oznaczały zahamowanie aktywności, a nawet jej czasowe zatrzymanie.

W pierwszym półroczu tego roku wartość rynku reklamy zewnętrznej (OOH, DOOH, Tranzyt) wyniosła 146,8 mln złotych, co jest wynikiem o 44,5 proc. gorszym względem analogicznego okresu roku 2019.

Tylko w drugim kwartale rynek reklamy zewnętrznej stracił na wartości ponad 71 proc., notując sprzedaż na poziomie 46,5 mln złotych. Wiąże się to z ograniczeniami związanymi z lockdownem i pandemią koronawirusa.

grafika

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-w-polsce-w-tym-roku-spadnie-7-3-14-proc-globalne-wydatki-na-reklame-zmniejsza-sie-o-9-1-proc ##

Załamanie reklamy zewnętrznej przez pandemię

W kwietniu zarówno ruch samochodowy, jak i pieszy spadł w największych miastach i aglomeracjach o blisko 80 procent. Przy głównych szlakach komunikacyjnych między dużymi miastami o ponad 60 procent. Ale wraz z uwalnianiem od maja działań gospodarczych i części usług wracał dość szybko do normalnego poziomu. Jak podano w komunikacie "na koniec maja osiągnął już 70 proc.- 80 proc. sprzed stanu pandemii. Na koniec czerwca był już normalny. Jedynie wskaźniki dla komunikacji miejskiej rosły wolniej ze względu na obostrzenia związane z możliwą liczbą przewożonych pasażerów".

Stąd wszystkie akcje promocyjne i reklamowe zaplanowane na okres od kwietnia do czerwca na nośnikach OOH zostały ostatecznie w pełni odwołane lub przeniesione na okresy późniejsze.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/miedzynarodowa-organizacja-world-out-of-home-organization-branza-outdoorowa-swietuje-kampania-powrot-po-lockdownie ##

Niewielka część powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach OOH stała się w tym czasie platformą przekazów informacyjnych i edukacyjnych, przygotowanych przez instytucje miejskie lub firmy komercyjne (np. PKN Orlen).

Obostrzenia przełożyły się w kwietniu i maju na brak kampanii w sektorach „czas wolny”, „podróże i turystyka”, „żywność” i „media”. Nie było właściwie kampanii przed wyborami prezydenckimi planowanymi pierwotnie na 10 maja.

Najwięcej kampanii na nośnikach zewnętrznych realizowały w analizowanym okresie sektory handlu, telekomunikacji i motoryzacji.

grafika

Spadki rzędu kilkudziesięciu procent w reklamie zewnętrznej

W klasycznym OOH pierwsze półrocze przyniosło spadek wartości sprzedaży o 46,7 proc., do wartości 116,7 mln zł. W drugim kwartale 2020 roku wielkość sprzedaży wyniosła sumę w wysokości ponad 38,6 mln zł i była niższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o ponad 70 proc.

Reklama tranzytowa odnotowała w pierwszych sześciu miesiącach br. spadek sprzedaży do sumy 9 mln zł (-52,4 proc.). W drugim kwartale wielkość sprzedaży wyniosła sumę w wysokości ponad 2,5 mln zł i była niższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 80,5 proc.

Najniższe spadki sprzedaży w pierwszym półroczu odnotował sektor digital-out-of-home (DOOH). Wartość sprzedaży wyniosła 21,1 mln zł i była niższa o 21 proc. względem pierwszego półrocza 2019. W drugim kwartale sprzedaż DOOH wyniosła ponad 5,4 mln zł i była niższa aniżeli w tym samym okresie ubiegłego roku o 67 proc.

- Silą reklamy OOH jest generowana przez nią bardzo duża oglądalność. Tej, po ogłoszeniu lockdownu, zabrakło w kwietniu i maju 2020. Był to główny powód dla ograniczeń w ekspozycji treści reklamowych i promocyjnych na nośnikach OOH, ich odwołania lub przeniesienia na jesień br. Należy pamiętać, że niektóre marki włączyły się w tym czasie w akcje uświadamiające stan zagrożenia i promujące bezpieczne zachowania. W czerwcu tak ruch pieszy, jak i samochodowy wrócił do podobnego, jak w tym samym czasie roku ubiegłego - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/clear-channel-poland-wyniki-finansowe-2019-rok-wplywy-wzrosly-w-ub-r-o-13-proc-wplywy-z-nosnikow-cyfrowych-66-proc-w-gore ##

Co czeka reklamę zewnętrzną w drugiej połowie 2020 r.

Jak podaje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, prognozowanie ewentualnych wyników dla drugiego półrocza i w konsekwencji dla całego 2020 roku mogłoby być obarczone dużym błędem.

Możliwym jest zaś przewidywanie co do rozwoju sytuacji rynkowej w związku ze względną normalizacją warunków działalności gospodarczej i funkcjonowania społecznego oraz zakładając, że nie czeka nas kolejny lockdown. Poprzednie ograniczenia dotyczące przemieszczania się ludzi w przestrzeni publicznej spowodowały, że obecnie są oni dużo bardziej aktywni. I na tym zyskuje OOH, generując wysoką oglądalność swoich przekazów.

Początek trzeciego kwartału jest bardzo obiecujący, chociaż nie ma jeszcze tak intensywnych kampanii związanych w normalnych warunkach z promocją premier filmowych, wydarzeń i festiwali teatralnych oraz koncertów. Od sierpnia ruszyły akcje reklamowe dla galerii handlowych. Jeszcze lepszych wyników można spodziewać się w czwartym kwartale roku.

- Zgodnie z naszymi analizami i przewidywaniami możliwe jest osiągnięcie w tym roku wielkości sprzedaży na poziomie 70 procent roku ubiegłego. Wystawienie jednoznacznej prognozy do końca tego roku nie jest możliwe ze względu na wiele niewiadomych związanych z epidemią i jej wpływem na produkcję i życie społeczne. Według naszych analiz i doświadczeń z innych rynków w różnych regionach świata (od Australii, przez Europę po Stany Zjednoczone), możliwy jest spadek rzędu 30 procent w porównaniu do poprzedniego roku. Dzisiaj więcej jest pozytywnych przesłanek by uważać, że trzeci, a zwłaszcza czwarty kwartał 2020 przyczynią się znacząco do poprawy wyników sprzedaży w tym roku - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Lech Kaczoń.

W ocenie prezesa IGRZ, odbicie i powrót i stanu sprzed epidemii na rynku reklamy zewnętrznej mogą być widoczne już w przyszłym roku.

- Zniesienie większości barier funkcjonowania w przestrzeni publicznej z zachowaniem środków ostrożności oznacza w zasadzie powrót do normalności. Przyszły rok winien być dla branży OOH kontynuacją dobrych rezultatów osiągniętych w roku 2019. Sądzimy, że ponowny lockdown nie jest już możliwy z przyczyn ekonomicznych. A przestawienie się firm OOH na działanie w nowych warunkach nastąpi szybko i przyniesie pozytywne rezultaty - mówi Kaczoń.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"