W Polsce rynek reklamowy zmaleje o 9,3 proc., globalnie o 7,5 proc. Już 52 proc. budżetów w internecie

Globalnie rynek reklamowy zamknie 2020 rok spadkiem na poziomie 7,5 proc. rok do roku - wynika z najnowszych prognoz agencji mediowej Zenith (Publicis Groupe). Sytuacja na rynku polskim jest nieco gorsza - najświeższe estymacje zakładają spadek wydatków reklamowych o 9,3 proc. względem roku poprzedniego. Reklama digital ma wzrosnąć w skali roku o 1,4 proc., a zaś globalne wydatki na reklamy w serwisach e-commerce wzrosną o 46 proc.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
W Polsce rynek reklamowy zmaleje o 9,3 proc., globalnie o 7,5 proc. Już 52 proc. budżetów w internecie
fot. Shutterstock.com

Eksperci Zenitha wskazują, że globalny rynek reklamy po poważnym załamaniu w drugim kwartale 2020 roku, spowodowanym pandemią koronawirusa, wróci do formy szybciej niż zakładano. Według prognoz agencji globalne nakłady wydatków reklamowych zmniejszą się o 7,5 proc., do 587 mld dolarów w ciągu całego roku 2020. Jest to wyraźna poprawa w stosunku do prognozy z lipca, w której przewidywano spadek o 9,1 proc. Sytuacja na rynku polskim jest nieco gorsza - najświeższe estymacje zakładają spadek wydatków reklamowych o 9,3 proc. względem roku poprzedniego.

Wzrost w 2021 roku dzięki igrzyskom i EURO

Ponadto Zenith prognozuje, że globalne wydatki na reklamę wzrosną o 5,6 proc. do 620 mld dolarów  w 2021 roku, na co będą miały wpływ, przełożone z 2020 roku, Letnie Igrzyska Olimpijskie i Mistrzostwa Europy w piłce nożnej (UEFA).

Pomimo tak istotnej zmiany, nie uda się osiągnąć wyniku z 2019 roku, kiedy to światowe wydatki na reklamę wyniosły 634 mld dolarów. Według szacunków agencji mediowej Zenith będzie to możliwe dopiero w 2022 roku, kiedy nakłady reklamowe wzrosną o 5,2 proc. i osiągną poziom 652 mld dolarów, przekraczając wynik z roku 2019 o 18 mld dolarów. Oznacza to jednak, że sytuacja związana z pandemią będzie kosztowała światowy rynek reklamy około 70 mld dolarów, o tyle bowiem niższa jest obecna prognoza Zenith na 2022 rok, od szacowanego wyniku na ten okres sprzed pandemii.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polski-rynek-reklamowy-wydatki-w-2019-roku-spadek-o-2-5-proc,7170422657935489a ##

grafika

Szybkie przesuwanie budżetów na reklamę w kanale digital

Zenith przewiduje, że globalne wydatki na reklamę cyfrową wzrosną o 1,4 proc. w 2020 roku, tym samym zwiększą swój udział w całkowitych wydatkach na reklamę do poziomu 52 proc., w porównaniu z wynikiem 48 proc. w 2019 roku. Pandemia wymusiła na markach przyspieszenie transformacji cyfrowej. e-Commerce okazał się istotnym narzędziem utrzymywania relacji z istniejącymi klientami, niwelowania strat w sprzedaży w sklepach, a nawet pozyskiwania zupełnie nowych klientów.

Euromonitor International przewiduje, że kategoria zakupów online wzrośnie w tym roku o 25 proc., podczas gdy sprzedaż w sklepach stacjonarnych spadnie o 5 proc.. Marki zwiększyły swoje wydatki na media cyfrowe w celu promowania i napędzania ruchu na własnych stronach e-commerce oraz partnerów handlowych. Do tych celów szczególnie przydatne okazały się działania search oraz inwestycje w media społecznościowe, które wzrosły odpowiednio o 8 proc. I 14 proc. w skali globalnej.

Zenith przewiduje, że do 2023 roku reklama cyfrowa będzie stanowić 58 proc. światowych wydatków na reklamę.

Reklama na urządzeniach typu Smart TV rekompensuje wzrost subskrybcji kanałów VODW 2020 roku nastąpiły istotne zmiany w oglądalności telewizji. Najwięcej zyskały internetowe platformy wideo. Ludzie zmuszeni do siedzenia w domu zaczęli korzystać z istniejących i znanych już wcześniej platform SVOD, takich jak Netflix. Konsumenci nie unikali również nowości na rynku, takich jak Disney+.

grafika

Rośnie też popyt na reklamę wideo na żądanie (AVOD - serwisów z programami telewizyjnymi oglądanymi za darmo, w zamian za obejrzenie reklam), zwłaszcza na odbiornikach telewizyjnych z funkcją Smart TV. Od stycznia do kwietnia 2020 r. zasięg usług SVOD w USA wzrósł o 5 proc., natomiast AVOD, zwiększył się o 9 proc. do 58,5 mln gospodarstw domowych, czyli 48 proc. ogółu.  - Teraz jest właściwy czas dla marek, aby inwestować w telewizję z internetem, która oferuje masowy zasięg na kluczowych rynkach. Mareterzy powinni wykorzystywać ją zarówno do budowania marki, jak i do zwiększania zasięgów, dzięki jej wysokiej rozpoznawalności reklam oraz szerokich możliwościach w zakresie targetowania i śledzenia, aby zwiększyć świadomość na temat marki, i przy okazji, konwersję sprzedaży - powiedział Christian Lee, globalny dyrektor Zenith.

Rośnie popyt na powierzchnię reklamową w e-commerce

Tegoroczny wzrost znaczenia e-commerce przyczynił się do gwałtownego zwiększenia popytu na reklamy display lub search, które pojawiają się na platformach retailerów i kierują użytkowników do produktów, które można tam kupić. Jest to kanał o ugruntowanej pozycji w Chinach, natomiast w innych krajach jest stosunkowo nowy. Promując produkty w miejscu zakupu, działa on bardziej jak ekspozycje w sklepie niż tradycyjna reklama zewnętrzna, a marki zazwyczaj płacą za to z budżetów handlowych przeznaczonych na negocjacje z detalistami, a nie z budżetów marketingowych. Kanał ten może zatem rozwijać się bez kanibalizowania dotychczasowych wydatków na reklamę. Głównym dostawcą powierzchni reklamowej w ekosystemie e-commerce dla reklamodawców poza Chinami jest Amazon, a jego przychody w 2020 roku wzastały o ponad 40 proc. rok do roku w każdym kwartale.

Eksperci Zenitha  podkreślają, że powierzchnia reklamowa e-commerce (retailer media) ma ogromny potencjał wzrostu w skali globalnej, biorąc pod uwagę, że ich udział w rynku poza Chinami (3 proc.) był mniejszy niż jedna szósta jej udziału w rynku w Chinach (19 proc.) w ubiegłym roku. Zenith szacuje, że reklamodawcy wydali 35 mld dolarów na media detaliczne w 2019 roku, a w 2020 roku wydadzą 51 mld dolarów, co stanowi wzrost o 46 proc. rok do roku.

- Platformy detaliczne napędzają swój rozwój, wywierając presję na marże marek. Ich nacisk na dolne wojny cenowe oraz zwiększone doświadczenia konsumentów, powoduje, że korzystają konsumenci, podczas gdy marki ponoszą koszty – mówi Ali Nehme, Globalny dyrektor ds. handlu, Publicis Groupe.  - W tym scenariuszu marki muszą uelastycznić własną siłę, wybierając partnerów detalicznych, którzy oferują wartość, którą można udowodnić przez przejrzyste dane i pomiary, a także możliwość dotarcia do konsumentów, którzy będą napędzać bardzo potrzebny wzrost tej kategorii"

Region Azji i Pacyfiku i Europa Środkowo-Wschodnia na drodze do ożywienia gospodarczego

Zenith przewiduje, że w 2021 roku wydatki reklamowe powrócą do poziomu z roku 2019 zarówno w regionie Azji i Pacyfiku, jak i w Europie Środkowo-Wschodniej.  Według prognozy agencji mediowej Zenith, wydatki w obu regionach skurczą się o 6 proc. w 2020 r., z kolei w 2021 r. wzrosną o 7 proc.

Ameryka Północna wypadła w tym roku lepiej niż jakikolwiek inny region, a Zenith prognozuje, że w 2020 r. nakłady reklamowe zmniejszą się tam zaledwie o 5,3 proc., jednak częściowo wynika to z bardzo dużych wydatków politycznych w okresie poprzedzającym wybory prezydenckie w USA. Brak wydatków związanych z polityką sprawi, że porównanie będzie trudniejsze w 2021 roku, kiedy przewidywany jest wzrost tylko o 3,3 proc.. W 2022 roku, gdy Ameryka Północna powróci do poziomu wydatków sprzed pandemii, nakłady reklamowe powinny wzrosnąć o 4,5 proc.

Z kolei, prognozy dla Europy Zachodniej, Ameryki Łacińskiej oraz Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej (MENA) przewidują w tym roku spadek wydatków odpowiednio o 12,3 proc., 13,8 proc. i 20,0 proc.. Zenith spodziewa się najszybszego ożywienia gospodarczego w Ameryce Łacińskiej, która jest kolejnym słabo rozwiniętym regionem pod względem reklamowym, ale z najszybszym długoterminowym wzrostem z trzech, który w 2022 r. przekroczy poziom wydatków z 2019 roku.

Europa Zachodnia powróci do poziomu wydatków z 2019 dopiero w 2023 roku. Natomiast  Bliski Wschód i Afryka Północna zmniejszają swój wkład w reklamę od lat w wyniku konfliktów, niestabilności politycznej i zmieniających się cen ropy naftowej, które pandemia tylko pogłębiła. Zenith prognozuje, że wydatki na reklamę w 2023 roku będą tam nadal o 4,1 proc. niższe niż w 2019 r.

 - Globalny rynek reklamowy odradza się z poziomu osiągniętego w drugim kwartale tego roku. Perspektywa wprowadzenia skutecznych szczepionek daje nam pewność, że wzrost wydatków na reklamę utrzyma się w 2021, a w 2022 roku rynek powróci do poziomu z 2019 - powiedział Jonathan Barnard, szef działu prognoz agencji Zenith.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"