ZenithOptimedia: znamy kod twojej marki

Wystartowało jedno z największych badań wizerunku i pozycjonowania marek i mediów w Polsce. mediaDNA zbada "kody genetyczne" ponad 230 marek w 17 kategoriach użytkowania.

łk
łk
Udostępnij artykuł:

„Badanie mediaDNA dostarcza praktycznych danych porównawczych na temat marek i pozwala umiejscowić marki produktów i mediów na wielowymiarowych mapach wizerunkowych. W wyniku porównań można wskazać obszary podobieństw i różnic w wizerunku oraz pozycjonowaniu marek i mediów” - powiedziała wczoraj Iwona Gawrońska, Research Development Director domu mediowego ZenithOptimedia, odpowiedzialnego za projekt mediaDNA.

Realizację badania zlecono instytutowi Millward Brown SMG/KRC. Ten przeprowadził ponad 8 tysięcy wywiadów bezpośrednich. Każdego z respondentów poproszono, aby pomyślał o pewnej marce, jakby była ona człowiekiem z własną osobowością. Następnie miał on przypisać określone cechy osobowości poszczególnym markom. Respondenci wypowiadali się zarówno na temat marek konsumenckich, jak i marek mediowych. Tak powstały tzw. kody DNA marek.

„I na przykład wizerunek towarzystwa ubezpieczeniowego Nationale-Nederlanden to zbiór cech ludzkich jak ekstrawersja, wrażliwość, opanowanie, powaga, dokładność, inteligencja. Jego mapa wizerunkowa bardzo wyraźnie pokrywa się z takim medium jak „Gazeta Wyborcza”. To bezcenna informacja dla planujących media” – mówiła dalej Iwona Gawrońska.

Na polskim rynku określono podobne profile 231 markom: 134 markom konsumenckim (różne kategorie produktowe) oraz 97 markom mediowym (telewizja, radio, magazyny, dzienniki, internet).

W pierwszej kolejności z wyników skorzysta konsorcjum finansujące badanie (TVP, Eurozet, Agora), a jednocześnie klienci ZenithOptimedia (oprócz Agory), którzy nieoficjalnie wydali na nie ponad 300 tys. zł.

Konsorcjum mediaDNA uruchomiło stronę internetową - mediadna.pl - poświęconą badaniu.

Wielka BrytaniaBadanie mediaDNA zostało po raz pierwszy przeprowadzone w 2001 r. w Wielkiej Brytanii, przez konsorcjum, do którego oprócz domu mediowego ZenithOptimedia należały wiodące holdingi mediowe na rynku brytyjskim: British Sky Broadcasting, Capital Radio, IPC Media, News International oraz Yahoo! UK&Girland. W 2002 r. Media DNA otrzymało tytuł projektu badawczego roku przyznawany przez magazyn „Media Week”, a swoją pieczęć jakości przyznał mu Institute of Practioners in Advertising. Oprócz Wielkiej Brytanii Media DNA zrealizowano m.in.: we Francji i Portugalii.

Zaprezentowano też Case Study badania, biorąc przykład właśnie z rynku brytyjskiego. Okazało się ze ich rodzimy alkohol o nazwie Tia Lusso posiada zbliżony profil cech osobowościowych jak prezentowany na BBC program „Graham Norton Show”. Bożonarodzeniowa kampania marki, gdzie spozycjonowano brand Tia Lusso w okolicach programu, doprowadziła do wzrostu świadomości konsumentów na temat tego alkoholu o 84 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach