Związek Cyfrowa Polska chce rozporządzenia i przyspieszenia prac nad cyfryzacją radia

Związek Cyfrowa Polska, który zrzesza największe w Polsce firmy z branży nowoczesnych technologii rekomenduje powołanie międzyresortowego zespołu ds. wdrożenia w Polsce cyfrowego radia, przyjęcie rozporządzenia, które określi minimalne wymagania techniczne dla cyfrowych odbiorników radiowych, a także opracowanie wspólnej, ogólnopolskiej koncepcji marketingowej promocji radia cyfrowego w Polsce.

NB
NB
Udostępnij artykuł:
grafika

W Polsce większość dużych komercyjnych nadawców radiowych jest przeciwna cyfryzacji radia, ponieważ są zdania, że przyszłością jest obecnie radio internetowe.

W raporcie „DAB+: postęp cyfryzacji radia w Polsce na tle światowym i europejskim. Analiza sytuacji i rekomendacje” Związek Cyfrowa Polska zarekomendował działania, jakie należy podjąć, by doszło do jak najszybszego wdrożenia DAB+.

Według organizacji, aby przyśpieszyć proces cyfryzacji radia należałoby przyjąć rozporządzenie, które określi minimalne wymagania techniczne dla cyfrowych odbiorników radiowych w technologii DAB+.  

Obecnie nie wszystkie odbiorniki radiowe znajdujące się w sprzedaży mają zagwarantowany odbiór sygnału w DAB+. - Niewiedzę konsumentów wykorzystuje nieuczciwa konkurencja, która sprzedając odbiorniki w technologii DAB wprowadzają ich w błąd - przestrzega Michał Kanownik, prezes Związku „Cyfrowa Polska”.

Organizacja proponuje także powołanie międzyresortowego zespołu roboczego z udziałem ekspertów, którzy mieliby opracować propozycję strategii wdrożenia radia cyfrowego w Polsce. Miałaby ona zakładać harmonogram działań oraz określić warunki, jakie miałyby zostać spełnione, by nastąpiło wyłączenie radia analogowego (obecnie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie wyznaczyła terminu switch offu, zakłada także funkcjonowanie jednocześnie radia analogowego i cyfrowego – przyp.red.).

Według „Cyfrowej Polski” należy również określić priorytety w budowie zasięgu nadawania radia cyfrowego oraz dotyczące pokrycia sygnałem autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg krajowych.

Zdaniem branży, wymagane jest też opracowanie koncepcji marketingowej dla promocji radia cyfrowego. Miałaby być stosowana zarówno przez nadawców, producentów odbiorników, sprzedawców i organów administracji państwowej, jak i przykładowo przez resort cyfryzacji czy Urząd Komunikacji Elektronicznej.  - Promocja radia cyfrowego powinna zostać zakwalifikowana jako kampania społeczna - zaznacza Cyfrowa Polska w raporcie.

Argumenty za cyfryzacją radia

Zdaniem Związku, cyfryzacja radia powinna być elementem cyfrowej transformacji całego państwa. - Polska powinna iść śladem innych europejskich krajów i wdrożyć działania, które przyśpieszą ten proces w naszym kraju - uważa prezes „Cyfrowej Polski”, Michał Kanownik.

grafika

Zaznacza, że plusem cyfrowego radia jest więcej miejsca w eterze, lepsza jakość dźwięku i szansa dla konsumentów na dostęp do nowoczesnych usług oferowanych w ramach darmowego sygnału cyfrowego. - Korzyści z radia cyfrowego z całą pewnością docenią słuchacze, ponieważ sygnał cyfrowy przyczyni się do bardziej urozmaiconej oferty oraz umożliwi dostęp do większej ilości informacji. Poza tym skoro mamy aspiracje inwestowania w gospodarkę cyfrową, to cyfryzacja radia powinna być tego naturalną konsekwencją - stwierdza Michał Kanownik.

Dodaje, że „dla przedsiębiorców z branży cyfrowej i nowoczesnych technologii cyfryzacja radia będzie szansą na dodatkowe zaistnienie na rynku poprzez oferowanie nowoczesnych, cyfrowych odbiorników radiowych”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"