Branża SEO/SEM: jaki był 2013 rok, co w 2014?

Kończący się rok w branży marketingu w wyszukiwarkach internetowych podsumowują dla Wirtualnemedia.pl przedstawiciele czołowych agencji m.in. Zbigniew Nowicki, Mateusz Zyguła, Miłosz Woźniak i Piotr Dębowski.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W kolejnej odsłonie podsumowania 2013 roku w polskim internecie i marketingu zajmujemy się branżą SEO/SEM. O minionych 12 miesiącach w tym segmencie i prognozach na przyszły rok opowiadają reprezentanci najważniejszych agencji.

 

grafika

Zbigniew Nowicki, managing director agencji Bluerank

Wydarzenie rokuWydarzeniem roku 2013 w branży SEM/SEO w Polsce była konferencja Google Analytics Summit CEE, zorganizowana przez agencje Bluerank i Marketing Online. Uczestniczyło w niej prawie 600 osób zainteresowanych tematem analityki internetowej, co jak na pierwszą edycję w Polsce można uznać za ogromny sukces. Prezentacje prowadzone były przez specjalistów z Polski, jak również przez gości specjalnych prosto z Mountain View i londyńskiej siedziby Google. Sukces rokuPowstanie Izby Gospodarki Elektronicznej e-Commerce Polska mającej na celu rozwój polskiej branży handlu internetowego. Celem istnienia Izby jest wymiana know-how, działania legislacyjne oraz reprezentowanie branży w dialogu z instytucjami administracji rządowej i nie tylko. Izba pomoże zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorcom poprzez dostarczanie wiedzy i rozwiązań technologicznych oraz wesprze rozwój gospodarki dzięki wykorzystaniu innowacji technologicznych, informacyjnych i komunikacyjnych.

Porażka roku„(not provided)”, czyli brak dostępu do szczegółowych danych na temat słów kluczowych, które sprowadziły do serwisu ruch organiczny. Utrudni to optymalizację serwisu i ukierunkowywanie działań SEO.

Człowiek rokuMatt Cutts stojący na czele Search Quality Team w Google. Rok 2013 obfitował w duże update’y algorytmu wyszukiwarki Google, które miały ogromne znaczenie dla branży SEO. Działania prowadzone przez zespół Matta Cuttsa mają wpływ na jakość wyników wyszukiwania, a tym samym na satysfakcję osób korzystających z wyszukiwarki Google.

Trend rokuRuch mobilny w internecie zyskujący na sile. Z roku na rok udział ruchu wyszukiwania mobilnego w Polsce rośnie. Ten segment nie może być pomijany w strategiach marketingu internetowego. Firmy opierające swoją działalność również na sieci muszą zadbać o odpowiednie przygotowanie swoich serwisów do obsłużenia użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych.

Prognoza na 2014Search Quality Team będzie kontynuował wdrażanie kolejnych aktualizacji mających na celu „wyczyszczenie” organicznych wyników wyszukiwania. W efekcie będzie z nich znikało coraz więcej stron stosujących nieetyczne metody. Serwisy wykorzystujące tylko dozwolone metody optymalizacyjne będą na tych zmianach zyskiwały.

 

grafika

Michał Jangas, SEO director w Grupie Tense

Wydarzenie rokuPodobnie jak w poprzednim roku, tak w 2013 Google wprowadziło nam sporo zmian w swoich algorytmach, co mocno odbiło się na całej branży SEO. Prowadzona przez Google walka z niskiej jakości treściami i linkami niestety rykoszetem uderza także w wartościowe strony internetowe, a w wynikach wyszukiwania pojawiają się witryny, których raczej być tam nie powinno (niezwiązane z zapytaniem, strony zapleczowe itp.).

Patrząc jednak ogólnie z punktu widzenia internauty, który szuka informacji za pomocą wyszukiwarki, zmiany w Google mogą być korzystne. W wynikach pojawia się coraz więcej artykułów tematycznych, podstrony Wikipedii czy treści typu „knowledge graph”, które na pewno przyśpieszają dostęp do informacji i wiedzy. Z całą pewnością zmiany te mogą pretendować do miana wydarzenia roku.

Sukces rokuTym mianem e branży SEO można określić wzrost świadomości klientów, co w konsekwencji prowadzi do rozszerzenia asortymentu działań marketingowych w internecie oraz zmiany sposobu rozliczeń. Jeszcze do niedawna w Polsce królował sposób wynagradzania „za efekt” - agencja SEO otrzymywała ustaloną wcześniej kwotę w zamian za pozycje wybranych fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania. Bardzo często prowadziło to do gwałtownych działań, które miały zagwarantować wysokie pozycje w relatywnie krótkim czasie. W konsekwencji strona szybko pojawiała się w TOP10, ale wyniki nie były stabilne i przy kolejnej zmianie algorytmu serwis wypadał z pierwszej setki wyników wyszukiwania.

Aktualnie klienci coraz częściej są świadomi tego, że wysokie pozycje osiąga się z czasem, a płacenie pozycjonerowi za efekt jest jak płacenie ogrodnikowi tylko za kwiatki, które zakwitły. Dzięki temu popularne stało się zarówno rozliczanie abonamentowe, które pozwala na finansowanie szerokich działań z zakresu SEO, jak też rozliczanie za kliknięcia bądź wygenerowaną sprzedaż. Wszystko oczywiście z korzyścią dla internauty.

Porażka rokuZa porażkę roku 2013 można uznać przypadek Nokaut.pl. Przez zmiany w algorytmie Google porównywarka będąca jednym z liderów swojej branży praktycznie zniknęła z organicznych wyników wyszukiwania. Spowodowało to z pewnością duże straty finansowe i zwolnienia w firmie. Przyczyną tej sytuacji było przede wszystkim nieprzyłożenie wystarczającej uwagi do optymalizacji serwisu, w wyniku czego kolejne aktualizacje algorytmu stopniowo obniżały widoczność Nokaut.pl w wyszukiwarce.

Człowiek rokuJohn Mueller - dzięki cyklicznie organizowanym przez niego Hangoutom, w których komentuje się bieżące wydarzenia i odpowiada na wiele nurtujących pytań, Google pokazało „ludzką twarz” i poprawiło komunikację z webmasterami. Na pewno pobudza to zespoły SEO do większej kreatywności, co z kolei odbija się pozytywnie na jakości korzystania z wyszukiwarki Google.

Trend rokuW 2013 roku widać ciągły wzrost wydatków na reklamę w internecie, w tym SEO/SEM. Zmienia się podejście klientów do SEO - oczekują czegoś więcej niż tylko wysokich pozycji, dużej liczby linków czy szybkich efektów.

Wzrost świadomości klientów zmniejsza pole do popisu dla nieuczciwych firm, które obiecują gruszki na wierzbie, w żaden sposób nieprzekładające się w późniejszym czasie na korzyści dla klienta.

Prognoza na 2014Prawdopodobnie będzie kontynuowana walka Google z niskiej jakości stronami, a zmiany w algorytmach będą jeszcze częstsze. Zmusi to właścicieli firm i serwisów opierających swój biznes wyłącznie na bezpłatnych wynikach wyszukiwania do dywersyfikacji źródeł pozyskiwania klientów. Nieustannie będzie też rosła wartość merytoryczna stron, treści będą weryfikowane przez algorytmy za pomocą impulsów z portali społecznościowych (liczby udostępnień, like’ów itp), co z kolei przełoży się na jeszcze łatwiejszy dostęp do wiedzy zarezerwowanej wcześniej tylko dla wąskiego grona specjalistów.

 

grafika

Piotr Dębowski, SEO/SEM director Adseo.pl (Grupa Adweb)

Wydarzenie rokuJuż od kilku lat najważniejszym wydarzeniem, a w zasadzie cyklem wydarzeń, są aktualizacje algorytmów wyszukiwarki Google. Rok 2013 nie był pod tym względem wyjątkowy, a wręcz przeciwnie. Wprowadzenie nowych wersji dobrze znanych algorytmów, Pingwin oraz Panda, bardzo mocno i skutecznie ograniczyło stosowanie linkowania z systemów wymiany linków oraz ze stron o bardzo niskiej jakości.

Wiele emocji w branży SEO wzbudziła zmiana silnika wyszukiwarki. Google, na swoje piętnaste urodziny, wprowadziło aktualizacje silnika wyszukiwarki o nazwie Koliber (Hummingbird). Zmiana przyniosła jeszcze lepsze zrozumienie użytkownika i dopasowanie wyników do jego aktualnych potrzeb. Na znaczeniu zyskuje również Google+, który coraz mocniej wchodzi do wyników wyszukiwania.

Drugiej strony barykady, czyli reklamy PPC, również nie ominęły istotne nowości. Google wprowadziło na polski rynek długo oczekiwaną i istotną funkcjonalność, a mianowicie reklamę z listą produktów (Product Listing Ads) oraz Centrum Sprzedawcy (Merchant Center).

Sukces rokuZa największy sukces uważam skuteczne ograniczenie spamu stosowanego do pozycjonowania oraz zwiększenie znaczenia treści. Google wprowadzając najnowsze aktualizacje algorytmów, coraz skuteczniej uniemożliwia stosowanie sztucznych i automatycznych metod zdobywania linków. Ilość nakładanych filtrów ręcznych pokazała skalę spamu w polskim internecie, a klientom uświadomiła, że oszczędzanie na usługach SEO nie zawsze się opłaca.

Porażka rokuWystarczyła jedna zmiana algorytmu wyszukiwarki i mówimy o „czerwonej sobocie”. Tutaj branża poniosła największą klęskę, pokazując bardzo niski poziom oferowanych usług.

Trend rokuOd dawna zauważalny jest trend umacniania pozycji samej marki w internecie, a nie poszczególnych fraz kluczowych z nią związanych. Ta tendencja będzie się umacniała. Dodatkowo na znaczeniu traci całe SEO, oddając kolejne punkty branży PPC. Zmiany wprowadzane w wyszukiwarce Google skutkują coraz większym ograniczeniem znaczenia wyników organicznych i coraz większym promowaniem wyników płatnych. Ta tendencja powinna się utrzymać w kolejnych latach.

Prognoza na 2014W przyszłym roku jeszcze większego znaczenia nabierze jakość usług SEO. Zmiany wprowadzane przez Google pokazały, że bardzo ważne staje się budowanie relacji i promocja marki. Niemal niemożliwe jest dziś osiągnięcie zadowalających wyników tanim kosztem, przy użyciu automatów. Cała branża zmienia swoje oblicze, jakość oferowanych usług wzrasta i zmienia się model rozliczenia z klientem. Już w przyszłym roku umowy za konkretne pozycje wybranych fraz przestaną dominować, a w górę pójdą ceny usług SEO. Od kilku lat obserwujemy zwiększenie świadomości klientów, jednak prawdziwy przełom nastąpił, kiedy Google wprowadziło kary ręczne. Tym samy dając do zrozumienia, że pewne techniki nie są mile widziane.

Przyszły rok przyniesie zapewne kolejne zmiany algorytmów i jeszcze większy nacisk na jakość linków oraz budowanie wizerunku marki w wyszukiwarce. Wzrośnie znaczenie lokalizacji oraz urządzeń mobilnych, które szturmem zdobywają rynek.

grafika

Paweł Ogonowski, managing partner agencji Conversion

Wydarzenie rokuMimo że już od początku 2012 roku byliśmy oswajani z „(not provided)”, to mało kto spodziewał się, że już w 2013 udział tych słów wzrośnie niemal do 100 proc. To wydarzenie w połączeniu z ostatnimi zmianami algorytmu Google i innowacjami, które ciągle wprowadza wyszukiwarka (coraz bogatsze opisy rozszerzone, większa integracja z social media), pokazuje, że potrzebna jest zmiana w podejściu do SEO. Nadszedł czas na przejście od strategii skupionych na słowach kluczowych do strategii opartych na podstronach i użytkowniku.

W mojej opinii świetnie na tą zmianę w myśleniu zareagował SEOmoz, który przekształcając się w Moz pokazał, w którą stronę powinno iść SEO.

Trend rokuCoraz bardziej widoczna wielokanałowość jest według mnie najważniejszym trendem, który mogliśmy obserwować w 2013 roku. Na pojedynczego użytkownika przypada coraz więcej urządzeń, na których przegląda internet. Wystarczy spojrzeć na produkty, które są reklamowane jako idealne pomysły na świąteczny prezent: co druga oferta to smartfon lub tablet.

Trend ten powoduje coraz większe trudności z pomiarem działań reklamowych w internecie. Nie ma już liniowości, w której użytkownik korzystając z jednego urządzenia przechodził między poszczególnymi etapami cyklu zakupowego. Obecnie użytkownik rozpoczyna poszukiwania na tablecie, przesyła znalezioną ofertę na komputer swojej partnerki, a następnie dokonuje zakupu na komputerze w pracy, wchodząc przez reklamę na frazy dotyczące marki.

Na szczęście Google rozwija swoje narzędzie analityczne - Google Analytics, które efektywnie obsługuje problemy wielu kanałów dotarcia do użytkownika (na czele ze ścieżkami wielokanałowymi i Universal Analytics).

Prognoza na 2014Proste, tradycyjne działania SEO będą coraz bardziej marginalizowane. Zmiany wprowadzane przez Google będą wymuszały skupienie się na potrzebach użytkownika i to właśnie te działania będą przynosiły efekty w najbliższym roku. Myślę, że zaobserwujemy większą liczbę specjalistów od inbound marketingu (albo growth hackerów ;)), którzy zaczną wypierać osoby skoncentrowane jedynie na SEO - zakres odpowiedzialności takich osób musi być szerszy i obejmować tworzenie dobrych treści, social media i PR.

Bez wątpienia będziemy też świadkami wprowadzania kolejnych innowacji w wyświetlaniu wyników wyszukiwania. Niedawno udostępniono w naszym kraju kampanie z listami produktów. Wiemy, że wyszukiwanie w USA obejmuje pokazywanie restauracji i hoteli w formie karuzeli itd. Te zmiany będą postępować, co będzie wymuszało na marketerach szybką adaptację i kreatywne podejście do ich wykorzystaniai.

W związku z coraz trudniejszym środowiskiem i wzrastającą konkurencją zaobserwujemy silniejsze wykorzystanie narzędzi do analityki internetowej. Dane są dostępne na wyciągnięcie ręki i trzeba z nich korzystać, żeby działać lepiej niż konkurencja. Od przeszło roku dostępny jest Google Tag Manager, który umożliwia szybkie umieszczanie skryptów na stronach. Na zachodzie rozwiązania tej klasy przyjęły się bardzo dobrze, więc należy przewidywać, że nadciągną też nad Wisłę.

 

grafika

Mateusz Zyguła, prezes Widzialni.pl

Wydarzenie rokuDla mnie osobiście największym wydarzeniem roku jest całkowita zmiana silnika Google i wprowadzenie algorytmu Koliber. Ta największa modyfikacja w Google od 15 lat przeszła prawie niezauważona. Na razie specjaliści SEO nie bardzo przyjrzeli się tym modyfikacjom, ponieważ nie miały one znaczącego wpływu na pojawiające się wyniki. Nowy algorytm jest przygotowany lepiej do wyszukiwania mobilnego i głosowego, więc można przewidywać, że Google widzi w tym potencjał. Przede wszystkim jednak nowy algorytm bardziej skupia się na kontekście oraz intencji szukającego niż na wpisywanych frazach. Brzmi niebywale i sądzę, że w niedalekiej przyszłości odkryjemy dopiero potencjał tych zmian.

Sukces rokuZa sukces roku uznaję sprzedaż firmy Sunrise System grupie Bauer. Uważam, że zarządowi Sunrise System należą się słowa uznania, ponieważ to pierwsze tak duże przejęcie w naszej branży.Za osobisty sukces uważam wprowadzenie przez naszą firmę na rynek nowej marki - Tube.Ad, pierwszej w Polsce agencji obsługującej kampanie wideo na YouTube.

Porażka rokuSporo agencji SEO w tym roku odczuło spadki związane ze zmianami wyszukiwarce Google - wprowadzanie kolejnych zmian w algorytmach - Panda oraz Pingwin - doprowadziło do spadków przychodów wielu firm. Dla części z nich oznaczało to zakończenie działalności. Porażką w moim odczuciu była tu krótkowzroczność i brak chęci do poprawiania jakości usług z jednoczesną koniecznością edukacji klientów.

Człowiek rokuChyba po raz kolejny - Kaspar Szymański, który podjął zapewne niełatwą decyzję o odejściu z Google. Pracował tam od 7 lat w dziale SQT (Search Quality Team), który stoi na straży wyników wyszukiwania. Kaspar rozpoczyna swoją działalność szkoleniową związaną z SEO (czyli po drugiej stronie barykady), dotyczącą przede wszystkim tego, w jaki sposób uniknąć kar nakładanych przez wyszukiwarkę. Trzeba powiedzieć szczerze, że Kaspar ma ku temu ogromne kompetencje. Widzialni.pl życzą mu sukcesówj!

Trend rokuCiągłe zmiany algorytmów Google powodują, że firmy SEO zaczynają działać w oparciu o model inbound marketingu - skupiają się na tworzeniu dobrych treści i odpowiedniej optymalizacji strony. Typowe linkowanie i pozycjonowanie na frazy odchodzi w cień.

Warto też wspomnieć, że Google zaczęło wysyłać powiadomienia o nienaturalnym linkowaniu do właścicieli wielu serwisów internetowych (mniej lub bardziej słusznie), co spowodowało, że w ostatnim okresie agencje SEO zamiast zajmować się pozyskiwaniem odnośników kierujących do stron, pracują nad usuwaniem tych linków.

Prognoza na 2014Coraz bardziej dojrzałe SEO w Polsce - praca z klientem, nad treściami i koncepcją serwisu w zakresie pozyskiwania ruchu z wyszukiwarek. Dotychczas po podpisaniu umowy większość agencji odchodziła w cień i  pracowała bez pomocy zleceniodawcy. Mam nadzieję, że w roku 2014 klienci tworząc serwis internetowy - zanim wyślą brief do agencji interaktywnej - spotkają się z firmą SEO i ustalą strategię pozyskiwania ruchu dla swojej witryny. Czego im i sobie w 2014 roku życzę.

grafika

Leszek Wolany, ekspert w zakresie marketingu internetowego

Wydarzenie rokuZa wydarzenie roku moim zdaniem trzeba uznać pojawienie się w Polsce Google Product Search. W przeciwieństwie do zmian w algorytmach, do których branża bardzo szybko się przystosowuje ,to narzędzie może rzeczywiście zmienić obraz e-commerce i działań tej branży w Google.

Sukces rokuZa sukces roku uznaję powolną, ale widoczną zmianę podejścia firm do prowadzenia działań marketingowych w wyszukiwarkach. W kampaniach płatnych wykorzystujemy coraz więcej możliwości, kierujemy reklamy coraz precyzyjniej i coraz lepiej mierzymy efekty. W zakresie pozycjonowania zaczynamy gonić światowy trend opierania działań na wartościowej treści. To według mnie sukces, który będzie owocował w kolejnych latach.

Porażka rokuPorażką dla mnie jest zablokowanie przez Google informacji o słowach kluczowych z naturalnych wyników wyszukiwania. Rozumiem intencję promowania całości witryny, a nie linkowania poszczególnych fraz, ale i tak nie uważam tego za dobry ruch. „Not provided” w Google Analytics naprawdę utrudnia życie wielu marketerom.

Człowiek rokuPaweł Fornalski, szef IAI - za konsekwentne budowanie tej firmy i przejęcie w 2013 roku agencji Traffic Trends świadczącej usługi SEM. Ten ruch pokazuje, jak kluczowym elementem biznesu w sieci jest SEM i jakość świadczonych usług - po latach pracy z partnerami dostawcy narzędzi zaczynają też integrować pod jednym dachem usługi marketingowe kluczowe dla prowadzenia biznesu ich klientów. 2500 sklepów działających na platformie IAI z pewnością na tym skorzysta.

Trend rokuZa trend roku uznaję działania content marketingowe. Mówię o nich, podsumowując rok w branży SEM dlatego, że tak naprawdę content marketing zaczyna być trudno odróżnialny od działań SEO - i wierzę, że taka właśnie będzie przyszłość pozyskiwania ruchu z naturalnych wyników wyszukiwania. Zamiast linków lepszej czy gorszej jakości - wartościowa z punktu widzenia użytkownika treść, przekazująca unikalne informacje, dająca wiedzę, która być może jest trudno dostępna.

Prognoza na 2014Dla mnie 2014 rok to trzy główne obszary.Po pierwsze wspomniany już content marketing - będziemy uczyć się i rozwijać w tym zakresie, dostarczać coraz bardziej efektywnych działań, uczyć się mierzyć ich wpływ na biznes.

Drugim obszarem będzie multiscreening. Nic nowego, pojęcie wszystkim znane, ale wiedza i technologia dotycząca łączenia poszczególnych kanałów zarówno na poziomie emisji komunikatów, jak i śledzenia efektów będzie się w najbliższym czasie bardzo szybko rozwijać.

Trzecim obszarem, który dla mnie ma ogromny potencjał, będą technologie umożliwiające poprawę wskaźników sprzedażowych / leadowych, oparte m.in. na analizie zachowań użytkowników. Myślę, że do remarketingu działającego poza naszym serwisem dołączy znacznie więcej działań w obrębie naszej własnej witryny i możliwości komunikacji z użytkownikiem. Szlaki przeciera tu marketing automation oparte na komunikacji mailowej, ale sądzę, że to nie koniec możliwości.

 

grafika

Miłosz Woźniak, SEO director w Cube Group

Wydarzenie rokuWydarzeniem roku w branży SEO są po raz kolejny działania Google ograniczające opłacalność stosowania metod spamerskich, które w szybki sposób umożliwiają wypozycjonowanie stron www. Po ubiegłorocznym skupieniu się na zmianach algorytmicznych (Panda, Pingwin) Google rozpoczął jeszcze szersze egzekwowanie wskazówek jakościowych dla webmasterów dotyczących uczestnictwa w systemach wymiany linków.

Ten rok stał pod kątem zmiany podejścia korporacji do webmasterów i większego zaangażowania pracowników Google w kontakcie z nimi. Poprzez wiadomości wysyłane webmasterom za pomocą Narzędzi Google rozpoczęto informowanie o naruszeniach i nałożonych karach. Zarówno proces oceny nadużyć, jak i zdejmowania kar jest zależny głównie od człowieka - pracownika Google - co stanowi istotną zmianę podejścia korporacji do komunikacji, która do tej pory była najczęściej jednostronna. W efekcie jeszcze większe znaczenie odgrywa jakość linków, które prowadzą do poszczególnej domeny/podstrony, kosztem ich liczby.

Sukces rokuSukcesem roku będącym następstwem zmian narzuconych przez Google jest kierunek, w którym dąży branża w zakresie usług SEO. Przygotowując strategię, należy skupić się na jakości prowadzonych działań w ramach kampanii SEO oraz wykorzystaniu potencjału content marketingu w postaci wysokiej jakości treści osadzanych zarówno w serwisie, jak i na domenach zewnętrznych. Planując działania, należy pamiętać także o użytkowniku, dbając np. o usability serwisu czy dostępność treści na urządzeniach mobilnych.

Porażka rokuPorażką dla webmasterów są podjęte przez Google działania systematycznie zwiększające udział frazy „not provided” w ramach ruchu organicznego raportowanego przez systemy analityczne, w tym przez Google Analytics. W odpowiedzi na te działania pojawiają się rozwiązania takie jak SEMstorm, które analizując widoczność serwisów na miliony fraz kluczowych, są w stanie wskazać najważniejsze frazy kluczowe, w ramach których generowany jest ruch na stronie z wyszukiwarki Google.

Człowiek rokuJako człowieka roku w branży SEO warto wymienić John Muellera z Google, który w dużej mierze przejął obowiązki Matta Cuttsa w kontaktach bezpośrednich z webmasterami i branżą SEO. W ramach przeprowadzanych Hangoutów informował z wyprzedzeniem o istotnych faktach dla branży, m.in. o odwiedzaniu przez robota Google niepodlinkowanych adresów url.

Trend rokuEfektem zmian, które nastąpiły w 2013 roku, jest wzmocnienie widoczności domen znanych marek. Domeny dobrze zoptymalizowane ze względu na posiadanie dużej liczby odnośników w ramach naturalnego profilu linków zyskały na widoczności kosztem mniej znanych adresów, których popularność opierała się głównie na uzyskanej widoczności w wyszukiwarce poprzez pozycjonowanie linkami niskiej jakości. Prognoza na 2014Widoczność w wyszukiwarce będzie opierała się w większej mierze na sygnałach jakościowych, a nie ilościowych, co wymusi konieczność stosowania strategii charakterystycznych do tej pory jedynie dla większych marek. Szczególny nacisk powinien zostać położony na zwiększenie znajomości brandu poprzez działania content marketingowe czy w ramach serwisów społecznościowych. Dla działań SEO coraz bardziej istotne będą także kampanie reklamowe w internecie i innych mediach sprowadzające ruch do serwisu. Działania te powinny skutkować zwiększeniem świadomości marki, a co za tym idzie naturalnym promowaniem strony poprzez dzielenie się linkami do niej np. na forum lub w serwisach społecznościowych.

Dalsza wzmożona egzekucja wskazówek jakościowych dla webmasterów przez Google przełoży się na jeszcze większą edukację klientów w dziedzinie SEO i spowoduje rewizję prowadzonych działań przez agencje, które do tej pory ograniczały działania pozycjonujące do metod spamerskich. Agencje skupiające się na jakościowych działaniach SEO będą beneficjentami zachodzących zmian i zwiększą swoje przychody.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące