SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Czy „polski” Facebook dogoni Nk.pl?

Facebook od stycznia do sierpnia br. podwoił swój zasięg w Polsce. Czy serwis może prześcignąć pod tym względem Nk.pl, która od trzech lat lideruje wśród polskich społeczności internetowych?

Przez osiem miesięcy br. zasięg Facebooka w Polsce zwiększył się prawie o 100 proc. Jeszcze w styczniu serwis miał 4,1 mln użytkowników w naszym kraju, podczas gdy w sierpniu – już niecałe 8 mln. Czym można tłumaczyć tak dynamiczny wzrost popularności Facebooka?



– Serwis oferuje ciekawe funkcjonalności, od jakiegoś czasu jest modny, zwłaszcza wśród młodych osób, ponadto informacje o nim pojawiają się w reklamach i mediach mainstreamowych – opisuje Anna Sakowicz, partner w domu mediowym Mindshare. Filip Hołowczyc, dyrektor Zed Digital, działu internetowego ZenithOptimedia Group, podkreśla, że decydujące w tym kontekście są rekomendacje wśród samych użytkowników tworzące naturalną kampanię marketingu szeptanego, podczas gdy wzmianki medialne są pochodną rosnącej popularności serwisu w Polsce. W efekcie te działania uzupełniają się synergicznie. Mirosław Szwaj, interactive media manager w domu mediowym MediaOn, szacuje, że 70 proc. obecnego zasięgu Facebooka w naszym kraju to zasługa word-of-mouth marketingu, natomiast 30 proc. wynika z buzzu w mediach. – W naszych kinach właśnie wyświetlany jest film „Social Network”, a artykuł o Facebooku przeczytałem niedawno nawet w „Gościu Niedzielnym” – wylicza. – Szum medialny wokół tego serwisu robi swoje, więc część polskich internautów zagląda tam z ciekawości, na zasadzie: skoro wszyscy tam są, to dlaczego nie ma mnie? – opisuje Agnieszka Lizon, interactive media manager w PanMedia Western.

Podczas, gdy Facebook skokowo zyskuje w br. na zasięgu, Nk.pl utrzymuje od kilku miesięcy popularność na poziomie nieco ponad 12 mln real users. Portal założony przez Marka Zuckerberga ma obecnie w naszym kraju tylu użytkowników, ilu korzystało z Nk.pl (wtedy funkcjonującej jako nasza-klasa.pl) dwa lata temu. Czy tendencja występująca ostatnio w zasięgach tych serwisów utrzyma się w najbliższym czasie i Facebook dogoni Nk.pl?

Filip Hołowczyc uważa, że prędzej czy później Facebook dorówna Nk.pl pod względem zasięgu w Polsce. – Patrząc na dynamikę wzrostu liczby użytkowników Facebooka zarówno w naszym kraju, jak i na całym świecie, można by sądzić, że nastąpi to już w przyszłym roku. Jednak rynek jest zbyt nieprzewidywalny, żeby wysuwać konkretne prognozy – komentuje. Hołowczyc zaznacza przy tym, że serwis założony przez Marka Zuckerberga nie osiągnie na pewno takiej penetracji jak Nk.pl wśród starszych użytkowników internetu w naszym kraju.

Właśnie na odmienne profile demograficzne obu serwisów zwraca uwagę Mirosław Szwaj. – Z Facebooka korzystają przede wszystkim Polacy mieszkający w większych miastach, dobrze wykształceni i zarabiający powyżej średniej krajowej – opisuje. – Natomiast wśród użytkowników Nk.pl więcej jest osób starszych i bardziej konserwatywnych, które raczej nie założą sobie konta na FB – dodaje. W związku z tym Szwaj uważa, że zasięg Facebooka w Polsce może wzrosnąć jeszcze o 1–2 mln internautów, ale w najbliższym czasie nie przekroczy poziomu 10 mln real users.

Anna Sakowicz zauważa, że w tej kwestii wiele zależy od strategii Nk.pl, która ostatnio rozwija się, wprowadzając nowe funkcjonalności i udostępniając API. – Kluczowe może być to, czy Nk.pl uda się zatrzymać użytkowników w młodszym i średnim wieku, bo ci starsi z racji przyzwyczajenia raczej nie przeniosą się na Facebooka – podkreśla. Zdaniem Sakowicz Nk.pl oferuje bowiem opcje wartościowe tak dla internautów, jak też ze względu na potencjał dla reklamodawców, i przewaga FB nad tym serwisem nie jest niepodważalna. Z kolei Agnieszka Lizon podkreśla, że Facebook jest trudniejszy w obsłudze od Nk.pl, dlatego część użytkowników, szczególnie tych mniej wyedukowanych internetowo, będzie rozpoczynać przygodę ze społecznościami sieciowymi w tym drugim serwisie.

Dołącz do dyskusji: Czy „polski” Facebook dogoni Nk.pl?

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Lisek
FB wydaje się być bardziej praktyczny, ale za będąc na FB to prywatność spada do zera :P Bo jak tu nie kliknąć "Lubie to" ? PS Polecam FIREFOX + adblock = 0 reklam w internecie!
odpowiedź
User
specjalista
NK znacznie spadnie - to logiczne. Ludzie szybko znudzą się starymi-nowymi znajomymi. Obejrzą sobie kilka razy kumpli z klasy itp. i zajmą czymś innym. Pozostaną tylko ci którzy nie mają własnego życia osobistego. A to kiepski target.
odpowiedź
User
jakcieniemanafbtonieistniejesz
NK to zamknieta spolecznosc jednego zasciankowego kraju! W FB spotykaja sie wszyscy z calego swiata, a przeciez o to chodzi w globalizacji!!!
odpowiedź