Dwie dekady polskiej reklamy. Przemysław Bogdanowicz: 20 lat do zmiany?

Dzięki reklamie urosły potęgi medialne w Polsce. Powstała konkurencja rynkowa z prawdziwego zdarzenia. Rozkwitł handel. Zarazem reklama zaśmieciła krajobraz miejski i pozamiejski. Atakuje internet, kino, telefony komórkowe, skrzynki pocztowe, drzwi mieszkań - opisuje Przemysław Bogdanowicz w wydanej niedawno książce „Dwie dekady polskiej reklamy” Piotra Wasilewskiego.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Profesjonalne reklamy pojawiły się w Polsce wraz z sieciowymi agencjami reklamowymi i ich klientami, uzbrojonymi w know-how, pieniądze i też w tzw. formaty reklamowe. W ten sposób społeczeństwo dowiedziało się m.in., co to jest testimonial - oglądając kampanię podpasek Always, demo - oglądając Blend-a-med, problem-solution - oglądając reklamy Panadolu… Polacy zaczęli częściej myć zęby, lepiej się ubierać, bardziej dbać o siebie, świadomiej wybierać.Powstał cały nowy przemysł reklamowy; agencje reklamowe, mediowe, strategiczne, internetowe, interaktywne, eventowe, beteelowe, drukarnie, przygotowalnie, profesjonalne studia produkcji i post-produkcji reklam; wyspecjalizowani fotograficy, agenci fotografów, studia fotograficzne; studia dźwiękowe; domy badawcze, agencje aktorskie, agencje designerskie – cała rzesza specjalistów nieznanych wcześniej dziedzin. Reklama zdobyła polskie domy i ulice. Dzięki reklamie urosły potęgi medialne w Polsce. Powstała konkurencja rynkowa z prawdziwego zdarzenia. Rozkwitł handel.

Reklama wprowadziła nowe standardy produkcji filmowej - te dotyczące mechaniki, jakości i treści. Niektóre studia filmowe, które „dorobiły się” dzięki reklamie, teraz oprócz reklam produkują ambitne filmy (chociażby dom produkcyjny Opus Film). W polskim filmie fabularnym pojawił się storyboarding i zachodnie standardy przygotowywania produkcji, obowiązujące w reklamie. Reklama i pop kultura dostarczyły inspiracji wielu młodym artystom. Projektowanie graficzne i design przestały być pojęciami akademickimi. Instytucje zajmujące się wszelkiego rodzaju badaniami rynku i opinii społecznej, dostały olbrzymi zastrzyk finansowy, dzięki któremu mogły się rozwinąć na wielką skalę.

W reklamie i przy reklamie znalazło pracę mnóstwo utalentowanych ludzi; współtwórcami reklam są wybitni fotograficy, operatorzy, reżyserzy, ilustratorzy, scenografowie, fryzjerzy, styliści, programiści, designerzy i inni najwyższej klasy profesjonaliści. Większą uwagę na reklamę i sposób pracy w reklamie zwraca się na uczelniach artystycznych, ekonomicznych i innych. Na jej temat ukazuje się coraz więcej książek.Powstały stowarzyszenia skupiające agencje z obszaru komunikacji marketingowej podejmujące działania na rzecz branży, wraz z największym i najbardziej liczącym się SAR-em. Powstały konkursy i festiwale kreatywne, użycia mediów, efektywnościowe. Prace z Polski zaczęły zdobywać nagrody również na festiwalach międzynarodowych…

Druga strona ekranu

Reklama wcisnęła się w polską rzeczywistość. Zaśmieciła krajobraz miejski i pozamiejski. W blokach reklamowych opanowała telewizję. Atakuje internet, kino, telefony komórkowe, skrzynki pocztowe, drzwi mieszkań. Wzbudza w nas pożądanie rzeczy, bez których potrafilibyśmy się doskonale obyć. Wykreowała fatalne wzorce estetyczne. Żenuje banałem i prostactwem. Poziom artystyczny i intelektualny odstaje wyraźnie od najwyższych standardów światowych, ale też od społecznych oczekiwań. Branża utożsamiana jest z niskimi wartościami intelektualnymi, ogół społeczeństwa nie dostrzega dobrych wzorców jakościowych w reklamie, a wyjątki raczej potwierdzają regułę. Polska reklama jest marginalnie zauważalna na festiwalach światowych, wyprzedziły nas Rumunia, Czechy, Rosja.

Tworzenie reklam nie jest postrzegane jako zajęcie aspiracyjne intelektualnie czy artystycznie, lecz w najlepszym razie „robienie kasy”, chociaż, sądząc po zainteresowaniu młodych, zdolnych ludzi pracą w reklamie, i to ich nie pociąga. „Pan z agencji reklamowej” stał się negatywnym stereotypem… ciągle brakuje dostatecznej asymilacji, cywilizacyjnego i kulturowego miksu reklamy i rzeczywistości chociażby polskich miast; króluje „wolna Amerykanka”. Wielkie „winyle” zasłaniające budynki, billboardy stawiane gdzie popadnie, setki przydrożnych tablic, natłok, brzydota.

Przemysław Bogdanowicz

Rok rozpoczęcia pracy w reklamie: 1993Ścieżka zawodowa: DMB&B (1993–1999) - art director, associate creative director, creative director; D’Arcy (1999-2002) - creative director; G7 (2002-2005) - managing partner, creative director; BBDO Warszawa (2005-2012) - chief creative officer, w latach 2006-2008 także prezes zarządu.Aktualnie: Bogdanowicz creative communication engineering - właściciel; Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Grafiki - wykładowca.Największy osobisty sukces w reklamie: Heyah - strategia, kreacja, nazwa i projekt logo.Nagrody w konkursach reklamowych: Cannes Media Lion, Grand Prix Effie, Grand Prix Golden Arrow, Grand Prix Złote Orły, Kampania Społeczna Roku, kilkadziesiąt nagród i wyróżnień na konkursach: KTR, Złote Orły, Golden Drum i innych.Udział w środowiskowych organizacjach: KTR, przewodniczący zarządu; SAR, członek zarządu (do kwietnia 2012)

grafika

Powyższy tekst pochodzi z książki „Dwie dekady polskiej reklamy 1990-2010” Piotra Wasilewskiego, pierwszego kompendium przedstawiającego i podsumowującego (na 468 stronach) dokonania branży reklamowej w pierwszych dwóch dziesięcioleciach III Rzeczypospolitej, zilustrowanego zdjęciami kilkuset reklam - nagrodzonych, popularnych, kontrowersyjnych (przeczytaj więcej o książce).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów