SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Przeprosiny i 150 tys. zł dla Kamila Durczoka od „Wprost” za tekst o mieszkaniu z pornografią i białym proszkiem

Sąd Apelacyjny w Warszawie nakazał wydawcy i trojgu byłych dziennikarzy „Wprost” przeproszenie Kamila Durczoka i zapłacenie mu 150 tys. zł zadośćuczynienia za tekst z lutego 2016 roku, w którym opisano pobyt Durczoka w mieszkaniu znajomej, gdzie były też materiały pornograficzne i biały proszek.

Kamil Duczok Article

Wyrok dotyczy artykułu „Kamil Durczok. Fakty po faktach” autorstwa Michała Majewskiego, Sylwestra Latkowskiego i Olgi Wasilewskiej. Materiał ukazał się we „Wprost” 15 lutego 2015 roku.

W tekście opisano, jak Kamil Durczok miesiąc wcześniej został znaleziony przez policję w mieszkaniu wynajmowanym przez jego znajomą, która zalegała z opłatami, więc właściciele wezwali funkcjonariuszy. Potem właściciel wpuścił do środka dziennikarzy „Wprost”, a ci opisali, że były tam materiały pornograficzne, gadżety seksualne i biały proszek, mogący być narkotykiem. Do artykułu dołączono zdjęcia wykonane przez Latkowskiego i Majewskiego.

Durczok pozwał dziennikarzy i wydawcę „Wprost” za naruszenie dóbr osobistych, domagał się przeprosin i 7 mln zł zadośćuczynienia. W maju 2016 roku Sąd Okręgowy w Warszawie przyznał dziennikarzowi zadośćuczynienie w wysokości 500 tys. zł (dziennikarz domagał się w pozwie 7 mln zł) oraz nakazał wydawcy „Wprost” publikację przeprosin na okładce tygodnika i trzech kolejnych stronach numeru.

- Po roku gehenny zasądzona kwota nie jest dla mnie najistotniejsza. Ważne jest to, że sąd w uzasadnieniu absolutnie zmiażdżył metody i cel pracy Majewskiego i Latkowskiego - komentował Durczok w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

W czwartek Sąd Apelacyjny w Warszawie zmienił wyrok pierwszej instancji, zmniejszając wysokość zadośćuczynienia do 150 tys. zł. W uzasadnieniu stwierdzono, że publikacja „Wprost” ewidentnie naruszyła dobra osobiste Durczoka.

- Prawomocnie wygrałem z Latkowskim, Majewskim, Wasilewską, Dzierżanowskimi (Marcin Dzierżanowski nie został pozwany w tej sprawie - przyp.) i Wprost! Tak się kończą oszczerstwa. Pierwszy etap trzyletniej gehenny zakończony - skomentował Kamil Durczok na Twitterze.

- Szarpanie się z właścicielem mieszkania, barykadowanie. Na miejscu narkotyki i pornografia z zoofilią (seks kobiety z koniem). Policja nie chce zająć się sprawą, a ściga za marihuanę. Dotyczy to szefa najważniejszego programu informacyjnego, pouczającego, moralizującego - przypomniał na Twitterze materiał z lutego 2015 roku Sylwester Latkowski.

- A sąd uznał, że Kamil Durczok nie jest osobą publiczną i trzeba było milczeć. Oczywiście nie dopuszczono naszych wniosków dowodowych. Jak powiedział mi prokurator, magia nazwiska zrobiła swoje - dodał były redaktor naczelny „Wprost”. Zamieścił też niektóre ze zdjęć z tego mieszkania opublikowanych w lutym 2015 roku.

Swoje stanowisko Sylwester Latkowski, Olga Wasilewska i Michał Majewski obszernie przedstawili w serwisie Latkowski.com. Szczegółowo opisali okoliczności powstania teksu o mieszkaniu, w którym policja zastała Kamila Durczoka.

- Taka historia byłaby tematem i w Niemczech, i w Wielkiej Brytanii, i w Stanach Zjednoczonych. Durczok nie jest osobą prywatną, ale publiczną. Zasiadał w telewizyjnym studiu przed milionami ludzi. W rozmowach piętnował dwulicowość, podwójne standardy, wychowywał młodych dziennikarzy, kreował politykę informacyjną jednej z najważniejszych telewizji. Jego wpływ na polską rzeczywistość pozostawał, w naszej ocenie, większy niż zapewne 3/4 pojedynczych osób zasiadających w parlamencie - podkreślili dziennikarze. - Mieliśmy wypowiedzi biznesmena, udokumentowaną historię z miejsca wydarzenia, rozmawialiśmy z policjantami, daliśmy szansę wypowiedzi najemczyni mieszkania i Durczokowi, który najpierw plótł androny, a w końcu cisnął słuchawką, nie chcąc wyjaśnić, o co w tej sprawie chodzi - wyliczyli.

Wyrazili też swoje zastrzeżenia co do przebiegu procesu. - Proszę sobie wyobrazić, że odrzucono wnioski dowodowe zgłoszone przez naszą stronę. Nie przesłuchano nawet biznesmena, jego małżonki, najemczyni mieszkania, policjantów. Nikogo z nich. Sąd nie zgodził się nawet, by do akt sprawy dołączyć rozmowę, którą odbyliśmy z Durczokiem, zbierając materiał do tekstu. Przesłuchano za to wszystkich świadków zgłoszonych przez Kamila Durczoka - opisali.

PMPG Polskie Media, właściciel AWR Wprost, wydawcy tygodnika „Wprost”, o wyroku poinformowała w komunikacie giełdowym. - Sąd Apelacyjny przyznał rację AWR Wprost, że kwota zadośćuczynienia, której zapłaty domagał się w pozwie Kamil Durczok, a także kwota zasądzona przez sąd I instancji była rażąco wygórowana - zaznaczyła firma.

W ub.r. grupa kapitałowa PMPG Polskie Media (wydawca m.in. „Wprost” i „Do Rzeczy”) zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 9,4 proc. do 51,77 mln zł, a jej wynik netto spadł z 7,99 mln zł zysku do 5,33 mln zł straty. Według danych ZKDP w styczniu br. średnia sprzedaż ogółem „Wprost” wynosiła 17 339 egz., o 17,7 proc. mniej niż rok wcześniej.

Nadal bez wyroku w procesie dot. tekstów „Wprost” o tym, że Durczok mobbingował

Kamil Durczok pozwał też wydawcę i byłych dziennikarzy „Wprost” za kilka tekstów z początku 2015 roku, w których zarzucono mu mobbing w redakcji „Faktów” TVN. W procesie jako świadkowie zeznawali m.in. pracownicy TVN, jako ostatni w listopadzie 2016 roku zeznania złożył Adam Pieczyński, członek zarządu TVN ds. programów informacyjnych.

Sąd nadal nie wydał wyroku w tej sprawie.

Po publikacji pierwszego z tych teksów zarząd TVN powołał komisję ds. wyjaśnienia pogłosek o mobbingu w redakcji „Faktów”. Komisja ustaliła, że trzy zatrudnione osoby mogły być narażone na niepożądane zachowania (nie wskazano, że sprawcą był szef „Faktów”). Wypłacono im rekompensatę, jednocześnie za porozumieniem stron rozwiązano umowę z Kamilem Durczokiem.

W październiku 2016 roku, po wygaśnięciu zakazu konkurencji z TVN, Kamil Durczok zaczął prowadzić swój program publicystyczny w Polsat News (przez pierwszy rok miał on tytuł „Brutalna prawda”, a potem „Durczokracja”, przestał być emitowany z końcem ub.r.). Jednocześnie jesienią 2016 roku Durczok uruchomił serwis Silesion.pl.

W marcu 2015 roku Sylwester Latkowski został zwolniony z funkcji redaktora naczelnego „Wprost”, razem z nim odeszła spora grupa dziennikarzy. Od czerwca 2015 roku przez niecały rok redagowali wspólnie serwis dziennikarstwa śledczego Kulisy24.com Michał Majewski od marca ub.r. pracuje w agencji doradztwa komunikacyjnego Bridge.

W połowie ub.r. Sylwester Latkowski zapowiedział, że chce nakręcić film dokumentalny o sprawie Kamila Durczoka.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Przeprosiny i 150 tys. zł dla Kamila Durczoka od „Wprost” za tekst o mieszkaniu z pornografią i białym proszkiem

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
red
Klęska pseudodziennikarzy.
18 54
odpowiedź
User
Cor
Będzie apelacja?
8 9
odpowiedź
User
sza
Z Dzierżanowskim to Durczok na razie nie wygrał... Choć pewnie bardzo by chciał. Ta druga sprawa jest przecież w toku.
48 3
odpowiedź
User
ulka
Chciałabym zobaczyć minę Latkowskiego:) Z taką wielką satysfakcją ten koleś znikad niszczył ludzi to wreszcie dostał po pysku.
15 56
odpowiedź
User
ew
Chciałabym zobaczyć minę Latkowskiego:) Z taką wielką satysfakcją ten koleś znikad niszczył ludzi to wreszcie dostał po pysku.


Fibaka też usiłowali zniszczyć.
8 48
odpowiedź
User
Justyna
Ej, no bez jaj! Chcecie powiedzieć, że do TVN-u wróci?
10 4
odpowiedź
User
eyeTV
Legalny choć bardzo niesprawiedliwy wyrok

Pozbycie się Durczoka z TVNu nie było bezpodstawne i myślę, że oszczędzilo wiele uczciwie pracujących tam kobiet, których jedyną "winą" jest to, że są ładne.
Bez odwagi Latkowskiego sprawę zamieniono by w korporacji pod dywan.

Ten pozew dotyczył w sumie drobnych spraw tylko opisujących atmosferę. Duperele.

Pyrusowe to zwycięstwo Panie Durczok. Zobaczymy co będzie Pan robił dalej. Póki co program spada z Polsat News w związku z niewielką oglądalnością a i portalik na temat Śląska trudno nazwać sukcesem. Nudy podrasowywane efekciarstwem. Droby, wodotryski na stronie i miałka, przegadana treść.


Wydaje się, że poza ogólnopolska redakcją, na którą pracuje przecież cały zespół ludzi, a ktorej znamy jedynie frontmana, poza ogólnopolską redakcją Pan nie istnieje.

Nie życzę Panu powodzenia, a refleksji nad sobą. Właściwie powinien Pan swoją "karierę" zaczynać od nowa. Od szeregowego reportera.


Problem w tym, że Durczok nigdy nie był ani szeregowym ani żadnym innym reporterem. Tę najtrudniejszą telewizyjna robotę w programach informacyjnych, zostawiał "zwykłym" wyrobnikom. Nigdy też nie chciał być jednym z wielu w mediach. To nie w jego stylu. On i cała reszta - tylko to się liczyło - pozycja i wpływy.
45 2
odpowiedź
User
Kinga z Katowic
Poziom jaki reprezentuje widać na Instagramie. Szkodzi wizerunków Śląska. Wiocha do potęgi entej.
45 2
odpowiedź
User
czytać umiesz?
Będzie apelacja?

to raz jeszcze przeczytaj lead
1 1
odpowiedź
User
Janek
A magia nazwiska Latkowskiego nie zadziałała?
3 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing