SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

TVP1 i TVP2 najchętniej oglądane przez starszych widzów. TVN z widownią miejską i dobrze zarabiającą, Polsat - z wiejską

Cztery główne stacje telewizyjne zdecydowanie chętniej oglądają kobiety niż mężczyźni. TVP1 i TVP2 najwyższe wyniki oglądalności notują wśród osób starszych. TVN cechuje się widownią miejską i z wysokimi dochodami, a Polsat - widownią wiejską i z niskimi dochodami - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Siedziba Telewizji Polskiej, fot. PAP / Paweł Kula Article

W okresie od 1 stycznia do 5 listopada 2017 telewizyjną jedynkę oglądało średnio 56,60 proc. kobiet i 43,40 proc. mężczyzn. Struktura widowni tej stacji w podziale na płeć jest podobna do całego rynku telewizyjnego w naszym kraju. W analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 55,70 proc. kobiet i 44,30 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Codemedia.

Nieco większą przewagę kobiet w porównaniu do TVP1 i całego rynku ma Polsat - ta płeć stanowi 58,92 proc. udziału całej widowni tej stacji (41,08 proc. stanowią panowie).

Jeszcze bardziej sfeminizowaną widownię mają Dwójka i TVN. Widownia tych stacji stanowi odpowiednio 63,65 proc. i 63,86 proc. osób płci żeńskiej oraz 36,35 proc. i 36,14 proc. osób płci męskiej.

- Zaskakujący nie jest wysoki udział widowni kobiecej w TVN i TVP2, bo te stacje od zawsze uchodzą za bardziej skierowane do grupy kobiecej. To co może być dla większości osób nowością to nadwyżka kobiet w widowni Polsatu - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Zientek, group account director w Codemedia.

Jedynka i Dwójka charakteryzują się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17 i 18-19 wynoszą z reguły poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie tych stacji w najmłodszych grupach wiekowych pokazuje również wskaźnik AFF, którego wartość waha się od 20 do 35. Dla porównania w całym rynku wskaźnik ten waha się od 34 do 63.

W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie kanałami publicznego nadawcy stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono wysokie w starszych grupach wiekowych. Udział widowni tych stacji w grupach 50-54, 55-59 i 60-65 waha się od 7,46 proc. do 12,84 proc.

Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności obie stacje mają w grupie 65+. Widownia Jedynki w tej grupie stanowi 41,55 proc. wszystkich widzów, a Dwójki - 32,22 proc.

Względnie mniej zróżnicowana pod względem wieku jest widownia Polsatu i TVN. Obie stacje komercyjne na tle stacji publicznych mają wyższe udziały widowni młodej i niższe w przypadku widowni starszej, zwłaszcza dotyczy to TVN. Na przykład udział widowni w wieku 65+ w przypadku Polsatu wynosi 19,09 proc., a TVN - 17,03 proc.

Również gdy spojrzymy na wskaźnik AFF, widzimy że wraz ze starszą grupą wiekową się on wśród stacji wśród tzw. „wielkiej czwórki” (zwłaszcza jest to widoczne w przypadku TVP1 i TVP2). Wzrost tego indeksu rośnie również w całym rynku.

Gdy porównany między sobą wszystkie cztery analizowane stacje, to względnie najmłodszą widownię z nich ma TVN, a tuż za nim plasuje się Polsat. Dużo starszą widownią cechują się kanały publicznego nadawcy, zwłaszcza TVP1.

- Nikogo również nie dziwi to, że stacje TVP charakteryzują się widzem starszym - analizuje ekspert.

Mniejsze dysproporcje oglądalności stacji newsowych względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Porównując wszystkie cztery stacje ze sobą, wynika, że TVN chętniej oglądają mieszkańcy miast, a w przypadku pozostałych trzech stacji przeważa widownia wiejska i małomiasteczkowa.

Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że wszystkie cztery stacje mają podobną strukturę widowni do całego rynku.

Gdy porównany między sobą analizowane stacje, to względnie największą część osób z niskimi dochodami stanowią widzowie Polsatu, a ze średnimi i wysokimi - TVN.

Gdy spojrzymy na AFF dla całego rynku, to widoczna jest zależność, że najchętniej telewizję oglądają osoby z niższymi dochodami, a czym wyższy dochód, tym zainteresowanie telewizją maleje.

TVN dużo chętniej oglądają osoby z wykształceniem średnim i wyższym. W przypadku Polsatu przeważają widzowie podstawowym. Pośrednio na tym tle wypada Jedynka i Dwójka.

Ze względu na wykonywany zawód wszystkie cztery stacje najchętniej oglądane są przez emerytów, chociaż w przypadku TVN względnie wysoki AFF notują również: wyższa kadra zarządzająca i pracownicy szczebla średniego.

- Oczywiście patrząc na parametry jakościowe (tj. dochód i wykształcenie) to najlepiej wypada TVN. Na profilu Polsatu ciąży niestety wieloletnia praca Polsatu Cyfrowego, który do czasów cyfryzacji często był jedynym źródłem sygnału dla obszarów wiejskich i małomiasteczkowych. Stąd duża nadreprezentacja osób z niskimi dochodami w tej stacji. Jednak gdy popatrzymy na czas spędzony z daną stacją to Polsat ma wartości zbliżone do tych w TVN wśród widzów o wyższych dochodach - komentuje group account director z Codemedia.

Średni dobowy czas oglądania TVP1 wśród kobiet wynosi 26 min i 36 sekund, a wśród mężczyzn - 21 minut i 57 sekund. ATV Dwójki wynosi odpowiednio 24 minut i 6 sekund oraz 14 minut i 49 sekund, Polsatu - 31 minut i 51 sekund oraz 23 minuty i 55 sekund, a TVN - 30 minut i 46 sekund oraz 18 minut i 44 sekundy.

- To na co warto zwrócić tutaj uwagę to wysokie wartości czasu spędzanego z Polsatem w grupach 4-15. To wynika oczywiście z pasm familijnych i animowanych w tej stacji, ale ciekawe jest to, że wartości są aż tak duże - komentuje Zientek.

ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.

AFF (Affinity) - wskaźnik porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia. Forma indeksu powoduje, że gdy np. oglądalność w obu grupach jest na tym samym poziomie wskaźnik wynosi 100. Wyższy AMR w grupie docelowej to Affinity powyżej 100. Oglądalność na poziomie dwukrotnie wyższym w badanej grupie to 200, ale gdy oglądalność jest dwukrotnie gorsza - wskaźnik wynosi 50.

ATV - średni czas oglądania danego programu bądź kanału telewizyjnego

Średni dobowy udział TVP1 w pierwszych trzech kwartałach br. wyniósł 9,62 proc., TVP2 - 7,57 proc., Polsatu - 10,95 proc., a TVN - 9,63 proc.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP1 i TVP2 najchętniej oglądane przez starszych widzów. TVN z widownią miejską i dobrze zarabiającą, Polsat - z wiejską

30 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ziome
lubię ta "analizy", dobre to dla mas, i dla gwiazdeczek tv........
40 17
odpowiedź
User
Diego
Dziękuję za ten artykuł. Przy okazji chciałem zwrócić uwagę, na pewne sformułowanie, które jest już nieaktualne. Otóż "wielka czwórka" nie jest już nawet "średnią czwórką". Warto o tym pamiętać przy kolejnych artykułach, bo to kompletnie zmienia percepcję rynku i opłacalności reklamy telewizyjnej.

Pozdrawiam
43 5
odpowiedź
User
Nie dla TVPiS i radia PiS
A czego się spodziewać po TVP. Robią programy i seriale dla osób z podstawowym, gimnazjalnym i zawodowym wykształceniem czyli najniższym. Wartość intelektualna wynosi ZERO. Młodzież woli siedzieć na portalach internetowych, bo wiedzą jak bezwartościowa jest TVP i nie ma dla nich nic do zaoferowania, a poza tym nie interesują się żadną telewizją. W przedziale wiekowym 25-60 lat (z powszechnym dostępem do internetu i obeznanym w świecie internetu) woli oglądać programy, seriale, filmy wybrane przez siebie w sieci, a nie narzucone przez telewizję w której królują powtórki nędznych (przesadnie religijnych) seriali, nędzne showy (dla ludzi którzy myślą, że umieją śpiewać), filmy wojenne albo westerny, publicystyka nie mająca nic wspólnego z rzeczywistością. Nędzny jest świat wyznawców PiSu.
55 57
odpowiedź
User
Gość54321
Panie^ Głupoty pan piszesz, bo wszędzie jest dużo z podstawowym, a najwięcej na Polsacie. Wszędzie znikome jest zawodowe z gimnazjalnym, a najmniej na TVP1 i TVP2...
A jeszcze do tego dochodzi dużo czynników np. nie każdy 65+ to emeryt, ktoś kto ma gimnazjalne nie musi być nastolatkiem, bo nie trzeba iść po 16. roku życia do szkoły, ma się obowiązek nauki, a po takim nauczaniu nadal ma się gimnazjalne więc ktoś może już być 24-25, a podstawowe to ogrom ludzi w wieku produkcyjnym... Nie przeanalizował pan i napisał hejt na TVP.
34 15
odpowiedź
User
znak drogowy
Nędzny jest świat wyznawców PiSu.

Nędzny jest świat wyznawców PO - fanatycznych wyznawców, którzy nie dostrzegają, jakimi wielkimi szkodnikami byli POwcy i ile niedobrego zrobili dla Polski przez kilka lat swoich rządów. Ale tego fanatyczni wyznawcy PO nigdy nie zrozumieją, bo nie myślą. Zamiast nich myślą TVN24, TOK FM i GW, a wyznawcy PO przyjmują za prawdę każdą papkę podaną w tych mediach. A kiedy TVP na paskach napisze całą bolesną prawdę o POwcach, wyznawcy tej partii się oburzają, pojawiają się określenia typu "paski grozy", "krwawe paski" itp.
Ale co mi tam? Ja się śmieję z wyznawców PO, hahahahaha!
48 55
odpowiedź
User
julia
Świetne są te sondaże!!!!!A skąd wy wiecie co normalny człowiek ogląda????Jeszcze mnie,mojej rodziny,znajomych,sąsiadów nikt nigdy nie pytał!!!!!
20 28
odpowiedź
User
Baba Jaga
Może TVP i ogląda w dużej mierze starsza widownia, ale to nie znaczy, że rację mają młodziaki. Ludzie starsi to ludzie z większym doświadczeniem życiowym, ludzie dojrzalsi, inteligentniejsi, bardziej wymagający. Naturalne, że oni wybierają oglądanie TVP, a nie przesiadywanie całymi dniami na jakimś Fejsbuku czy innym tego typu dziadostwie i lajkowanie różnych głupot.
25 35
odpowiedź
User
Gość54321
@Baba Jaga Dokładnie, ale ja np. oglądam "wielką czwórkę", a moi rówieśnicy bardzo dużo właśnie siedzą na FB jak napisałaś.
13 9
odpowiedź
User
qwertz
Świetne są te sondaże!!!!!A skąd wy wiecie co normalny człowiek ogląda????Jeszcze mnie,mojej rodziny,znajomych,sąsiadów nikt nigdy nie pytał!!!!!

To nie jest sondaż, idiotko, tylko badanie oparte na działaniu urządzeń zamontowanych w domach badanych osób.


Ludzie starsi to ludzie z większym doświadczeniem życiowym, ludzie dojrzalsi, inteligentniejsi, bardziej wymagający.

Haha, przedni żart. Za doświadczeniem życiowym rzadko podążą inteligencja, vide głośne oszustwa na wnuczka.
26 24
odpowiedź
User
Gość54321
@qwertz Statystycznie w większym zagrożeniu są osoby młode, gdyż seniorzy w przeważającej większości nie mają komputera, a co za tym idzie nich ich cybernietycznie nie okradnie. Dlatego sumaryczne w większym zagrożeniu są osoby młodsze od seniorów.
15 16
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing