WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

„Pytanie na śniadanie” zadebiutowało w niedzielę. „Budujemy konsekwentnie jedno pasmo”

Gorący temat

Snapchat pozwoli dzielić się Discover Stories poza aplikacją - poprzez linki do serwisu www

0

TVP1 i TVP2 najchętniej oglądane przez starszych widzów. TVN z widownią miejską i dobrze zarabiającą, Polsat - z wiejską

2017-11-27 A A A KOMENTARZE: 30 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Cztery główne stacje telewizyjne zdecydowanie chętniej oglądają kobiety niż mężczyźni. TVP1 i TVP2 najwyższe wyniki oglądalności notują wśród osób starszych. TVN cechuje się widownią miejską i z wysokimi dochodami, a Polsat - widownią wiejską i z niskimi dochodami - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Siedziba Telewizji Polskiej, fot. PAP / Paweł Kula Siedziba Telewizji Polskiej, fot. PAP / Paweł Kula

W okresie od 1 stycznia do 5 listopada 2017 telewizyjną jedynkę oglądało średnio 56,60 proc. kobiet i 43,40 proc. mężczyzn. Struktura widowni tej stacji w podziale na płeć jest podobna do całego rynku telewizyjnego w naszym kraju. W analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 55,70 proc. kobiet i 44,30 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Codemedia.

Nieco większą przewagę kobiet w porównaniu do TVP1 i całego rynku ma Polsat - ta płeć stanowi 58,92 proc. udziału całej widowni tej stacji (41,08 proc. stanowią panowie).

Jeszcze bardziej sfeminizowaną widownię mają Dwójka i TVN. Widownia tych stacji stanowi odpowiednio 63,65 proc. i 63,86 proc. osób płci żeńskiej oraz 36,35 proc. i 36,14 proc. osób płci męskiej.

- Zaskakujący nie jest wysoki udział widowni kobiecej w TVN i TVP2, bo te stacje od zawsze uchodzą za bardziej skierowane do grupy kobiecej. To co może być dla większości osób nowością to nadwyżka kobiet w widowni Polsatu - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Zientek, group account director w Codemedia.

Jedynka i Dwójka charakteryzują się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17 i 18-19 wynoszą z reguły poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie tych stacji w najmłodszych grupach wiekowych pokazuje również wskaźnik AFF, którego wartość waha się od 20 do 35. Dla porównania w całym rynku wskaźnik ten waha się od 34 do 63.

W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie kanałami publicznego nadawcy stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono wysokie w starszych grupach wiekowych. Udział widowni tych stacji w grupach 50-54, 55-59 i 60-65 waha się od 7,46 proc. do 12,84 proc.

Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności obie stacje mają w grupie 65+. Widownia Jedynki w tej grupie stanowi 41,55 proc. wszystkich widzów, a Dwójki - 32,22 proc.

Względnie mniej zróżnicowana pod względem wieku jest widownia Polsatu i TVN. Obie stacje komercyjne na tle stacji publicznych mają wyższe udziały widowni młodej i niższe w przypadku widowni starszej, zwłaszcza dotyczy to TVN. Na przykład udział widowni w wieku 65+ w przypadku Polsatu wynosi 19,09 proc., a TVN - 17,03 proc.

Również gdy spojrzymy na wskaźnik AFF, widzimy że wraz ze starszą grupą wiekową się on wśród stacji wśród tzw. „wielkiej czwórki” (zwłaszcza jest to widoczne w przypadku TVP1 i TVP2). Wzrost tego indeksu rośnie również w całym rynku.

Gdy porównany między sobą wszystkie cztery analizowane stacje, to względnie najmłodszą widownię z nich ma TVN, a tuż za nim plasuje się Polsat. Dużo starszą widownią cechują się kanały publicznego nadawcy, zwłaszcza TVP1.

- Nikogo również nie dziwi to, że stacje TVP charakteryzują się widzem starszym - analizuje ekspert.

Mniejsze dysproporcje oglądalności stacji newsowych względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Porównując wszystkie cztery stacje ze sobą, wynika, że TVN chętniej oglądają mieszkańcy miast, a w przypadku pozostałych trzech stacji przeważa widownia wiejska i małomiasteczkowa.

Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że wszystkie cztery stacje mają podobną strukturę widowni do całego rynku.

Gdy porównany między sobą analizowane stacje, to względnie największą część osób z niskimi dochodami stanowią widzowie Polsatu, a ze średnimi i wysokimi - TVN.

Gdy spojrzymy na AFF dla całego rynku, to widoczna jest zależność, że najchętniej telewizję oglądają osoby z niższymi dochodami, a czym wyższy dochód, tym zainteresowanie telewizją maleje.

TVN dużo chętniej oglądają osoby z wykształceniem średnim i wyższym. W przypadku Polsatu przeważają widzowie podstawowym. Pośrednio na tym tle wypada Jedynka i Dwójka.

Ze względu na wykonywany zawód wszystkie cztery stacje najchętniej oglądane są przez emerytów, chociaż w przypadku TVN względnie wysoki AFF notują również: wyższa kadra zarządzająca i pracownicy szczebla średniego.

- Oczywiście patrząc na parametry jakościowe (tj. dochód i wykształcenie) to najlepiej wypada TVN. Na profilu Polsatu ciąży niestety wieloletnia praca Polsatu Cyfrowego, który do czasów cyfryzacji często był jedynym źródłem sygnału dla obszarów wiejskich i małomiasteczkowych. Stąd duża nadreprezentacja osób z niskimi dochodami w tej stacji. Jednak gdy popatrzymy na czas spędzony z daną stacją to Polsat ma wartości zbliżone do tych w TVN wśród widzów o wyższych dochodach - komentuje group account director z Codemedia.

Średni dobowy czas oglądania TVP1 wśród kobiet wynosi 26 min i 36 sekund, a wśród mężczyzn - 21 minut i 57 sekund. ATV Dwójki wynosi odpowiednio 24 minut i 6 sekund oraz 14 minut i 49 sekund, Polsatu - 31 minut i 51 sekund oraz 23 minuty i 55 sekund, a TVN - 30 minut i 46 sekund oraz 18 minut i 44 sekundy.

- To na co warto zwrócić tutaj uwagę to wysokie wartości czasu spędzanego z Polsatem w grupach 4-15. To wynika oczywiście z pasm familijnych i animowanych w tej stacji, ale ciekawe jest to, że wartości są aż tak duże - komentuje Zientek.

ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.

AFF (Affinity) - wskaźnik porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia. Forma indeksu powoduje, że gdy np. oglądalność w obu grupach jest na tym samym poziomie wskaźnik wynosi 100. Wyższy AMR w grupie docelowej to Affinity powyżej 100. Oglądalność na poziomie dwukrotnie wyższym w badanej grupie to 200, ale gdy oglądalność jest dwukrotnie gorsza - wskaźnik wynosi 50.

ATV - średni czas oglądania danego programu bądź kanału telewizyjnego

Średni dobowy udział TVP1 w pierwszych trzech kwartałach br. wyniósł 9,62 proc., TVP2 - 7,57 proc., Polsatu - 10,95 proc., a TVN - 9,63 proc.

Autor: Michał Kurdupski

Wiecej informacji: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, profil widza, kto ogląda

Komentarze (30) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia