SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Reuters: Media publiczne w Polsce to fabryka rządowych fake newsów

W przygotowanej przez Reuters Institute for the Study of Journalism diagnozie Grzegorz Piechota z Harvard Business School krytycznie ocenia zmiany na polskim rynku medialnym w ostatnim roku. Zwraca uwagę na całkowite podporządkowanie mediów publicznych rządowi i PiS, zwolnienia i rezygnację rzeszy dziennikarzy, a programy informacyjne państwowych stacji nazywa wprost „fabrykami fake newsów”.

Jacek Kurski, fot. akpa Article

Analiza polskiego rynku medialnego autorstwa Grzegorza Piechoty, research associate w Harvard Business School w Bostonie stanowi wstęp do części tegorocznego raportu „Digital News Report” poświęconej Polsce. Raport jest cykliczną publikacją przygotowaną przez Reuters Institute for the Study of Journalism.

- Pomimo społecznych protestów w 2016 r. partia PiS wprowadziła nowe prawo dotyczące mediów publicznych. W wyniku tego rząd przejął całkowitą kontrolę nad państwowymi nadawcami i przeprowadził tam czystkę wśród dziennikarzy pracujących w newsroomach - przypomina Grzegorz Piechota. - W sumie pracę straciło ponad 230 zatrudnionych, część z nich w drodze zwolnień, część odeszła sama w proteście przeciwko nowej linii mediów publicznych. Radykalne zmiany w programach informacyjnych tych nadawców spowodowały, że stały się one fabrykami rządowych fake newsów - ocenia Piechota.

W dalszej części analizy zaznaczono, że rządowe ręczne sterowanie newsami u publicznych nadawców spowodowało spadek ich oglądalności. W ub.r. stacje TVP straciły 10 proc. swojej widowni, zaś w grupie wiekowej 16 – 49 lat spadek sięgnął 17 proc.

Piechota zwraca też uwagę na wycofanie przez rząd reklam państwowych spółek z nieprzychylnych PiS-owi mediów, zarówno tradycyjnych jak i elektronicznych, czego przykładem jest „Gazeta Wyborcza”.

W analizie wspomina się też o planach repolonizacji polskich mediów, która ma uderzyć w zagraniczne, a szczególnie niemieckie koncerny medialne obecne na polskim rynku. Zwrócono również uwagę na odpływ wielu widzów publicznych stacji telewizyjnych do internetu, czego skutkiem jest m.in. spektakularny sukces satyrycznego programu „Ucho prezesa”, który przyciągnął ponad 8,5 mln widzów.

Na potrzeby raportu Reuters Institute for The Study of Journalism przebadał na przełomie stycznia i lutego br. online 70 tys. czytelników w 36 krajach, w Polsce było to 2 tys. osób.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Reuters: Media publiczne w Polsce to fabryka rządowych fake newsów

35 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
Dla zwykłej przyzwoitości/rzetelności moglibyście napisać, że Grzegorz Piechota od 1996 r. związany jest z "Gazetą Wyborczą". A jeżeli tak jest, a jest, to cóż innego mógł w swojej "diagnozie" napisać?
odpowiedź
User
Mr.Chiquita
No i, co z tego z kim jest związany? Gazeta Wyborcza jest medium niezależnym. Nic nie dyskredytuje jego opinii.
odpowiedź
User
Mietek
FAKE NEWS - TVN, WYBORCZA, NEWSWEEK, POLITYKA, POLSAT, TYGODNIK POWSZECHNY, WP, ONET, INTERIA

TRUE NEWS - GRZEGORZ PIECHOTA PIONEK GAZETY WYBORCZEJ
81 99
odpowiedź
User
Bart
Polacy: Reuters to fabryka Fake newsów
86 91
odpowiedź
User
nie ze mna te numery
Google -> Grzegorz Piechota -> "GW"
69 47
odpowiedź
User
drPajHiWo
No i, co z tego z kim jest związany? Gazeta Wyborcza jest medium niezależnym. Nic nie dyskredytuje jego opinii.

Wyborcza niezależne medium? Haha. Dobre. Z jego opinią na temat TVPiS się zgadzam, ale on sam jest całkowicie niewiarygodny
55 37
odpowiedź
User
Blunt
nie zebym byl fanem tzn prawicowych mediow, ale przyznam ze totalne olanie prawicowych mediow w czesci o PL troche jednak razi, no i nie buduje jakos szczegolnie wiarygodnosci tej czesci... a szkoda bo b ciekawy raport jako calosc
33 15
odpowiedź
User
Ares
Dokladnie tak samo jak w sąsiedniej Rosji, której podobno pan prezes tak się brzydzi
42 34
odpowiedź
User
ten
A po Polsku to nie łaska napisać nagłówka?
30 10
odpowiedź
User
Gosc
A po Polsku to nie łaska napisać nagłówka?[/quote

Po polsku to raczej będzie "po polsku".
23 2
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing