TVN i Polsat w I płr. więcej z reklam, TVP w dół. „Malejąca oglądalność i zmiany personalne”

W I półroczu br. TVN i Polsat cennikowo zarobiły z reklam więcej niż przed rokiem. Za to TVP1 i TVP2 zanotowały kilkunastoprocentowe spadki wpływów reklamowych. Krzysztof Szumski z ZOG uzasadnia to malejącą oglądalności tych kanałów i zmianami personalnymi w biurze reklamy TVP.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Dane Kantar Media (poprzednia nazwa: Expert Monitor) przygotowane dla portalu Wirtualnemedia.pl pokazują, że w I połowie br. wszystkie stacje telewizyjne cennikowo zarobiły na reklamach minimalnie mniej - o niecałe 5 mln zł, czyli dokładnie 0,07 proc. - niż rok wcześniej. Przy czym osiągające zdecydowanie największe wpływy reklamowe TVN i Polsat zanotowały ich wzrosty, wynoszące odpowiednio 11,2 i 5,4 proc. - Wygranym minionego półrocza można śmiało określić Polsat, który praktycznie obronił swoje udziały w oglądalności - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Krzysztof Szumski, media buying manager w ZenithOptimedia Group. - Odpływ widowni w czerwcu związany z Euro bardziej był odczuwalny w TVN i znacząco wpłynął na ogólny spadek tej stacji w całościowej oglądalności w I połowie br. - dodaje. - Średnie oglądalności minutowe dla Polsatu w porównaniu z czerwcem 2011 spadły o 12 proc., a dla TVN o 20 proc. Polsat wyemitował w czerwcu o 7 proc. mniej eqGRP niż rok wcześniej, a w TVN aż o 20 proc. mniej - wylicza Marek Racławski, head of TV department w PanMedia Western.

Z drugiej strony TVP1 zarobiła z reklam 10,6 proc. mniej niż przed rokiem, a TVP2 - 15 proc. mniej. - Oba kanały w pierwszych miesiącach mocno traciły na udziałach w oglądalności. O ile w styczniu, marcu i maju ich łączne udziały wyniosły ok. 19,5 proc., o tyle w lutym i kwietniu tylko ok. 13 proc. A jeżeli spada czas oglądania, to tym samym maleje liczba generowanych GRP, a więc spadają też obroty reklamowe - zauważa Krzysztof Szumski. - Wzrost oglądalności TVP w czerwcu, do poziomu 35,7 proc. udziałów, wynikający z transmisji Euro nie oznacza odwrócenia tego trendu. A dodatkowo dzięki cyfryzacji ogólnopolski zasięg zyskują stacje takie jak TVN7, Polo TV czy TV4, które będą niedługo realnymi konkurentami TVP. Przy czym prawdziwy potencjał jak i siłę programową TVP będzie można określić najwcześniej na początku października - opisuje Szumski. Jego zdaniem do spadku wpływów reklamowych głównych kanałów Telewizji Polskiej przyczyniła się również zmiana na stanowisku dyrektora biura reklamy TVP: pod koniec ub.r. Zbigniewa Badziaka zastąpił Marcin Gudowicz. - Koniec roku to czas podejmowania strategicznych decyzji biznesowych, a w TVP ewidentnie zabrakło kogoś, kto szybko podejmie takie decyzje - ocenia Szumski.

Wśród pozostałych kanałów bardzo duży wzrost wpływów reklamowych - 95,7 proc. - zanotował Disney Channel. Natomiast Discovery Channel zarobił więcej o 16,4 proc., TVN 24 - o 6,1 proc., a TV 4 - o 5,7 proc. Za to przychody reklamowe AXN spadły o 9 proc., Viva Polska - aż o 42,2 proc., a MTV Polska - aż o 53,5 proc. - Duże spadki dwóch ostatnich kanałów wynikają z tego, że utraciły one część udziałów w oglądalności. Pojawiły się bowiem nowe kanały konkurencyjne dla nich: Polo TV i TV Disco, pozycję umocniła Eska TV a 4Fun utrzymał swoje udziały w rynku. W związku z tym tort budżetowy przeznaczony na kanały młodzieżowo-rozrywkowe jest dzielony na więcej części - wyjaśnia Krzysztof Szumski. - Średnia oglądalność minutowa Viva Polska w I półroczu br. wyniosła w grupie młodzieżowej (All 13-29) 0,73 proc. wobec 1,05 proc. rok wcześniej (spadek o ponad 30 proc.), a w przypadku MTV Polska - w I półroczu br. 0,21 proc. wobec 0,39 proc. rok wcześniej (spadek o ponad 46 proc.). Równocześnie średnia oglądalność minutowa 4Fun TV w I półroczu br. zwiększyła się o blisko 8 proc. - do poziomu 0,56 proc., a Eski TV aż o 230 proc., do 0,43 proc. Tak więc 4Fun i Eska skutecznie gonią Vivę i wyraźnie wygrywają z MTV - opisuje Marek Racławski.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online