SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVN i Polsat w I płr. więcej z reklam, TVP w dół. „Malejąca oglądalność i zmiany personalne”

W I półroczu br. TVN i Polsat cennikowo zarobiły z reklam więcej niż przed rokiem. Za to TVP1 i TVP2 zanotowały kilkunastoprocentowe spadki wpływów reklamowych. Krzysztof Szumski z ZOG uzasadnia to malejącą oglądalności tych kanałów i zmianami personalnymi w biurze reklamy TVP.

Dane Kantar Media (poprzednia nazwa: Expert Monitor) przygotowane dla portalu Wirtualnemedia.pl pokazują, że w I połowie br. wszystkie stacje telewizyjne cennikowo zarobiły na reklamach minimalnie mniej - o niecałe 5 mln zł, czyli dokładnie 0,07 proc. - niż rok wcześniej. Przy czym osiągające zdecydowanie największe wpływy reklamowe TVN i Polsat zanotowały ich wzrosty, wynoszące odpowiednio 11,2 i 5,4 proc. - Wygranym minionego półrocza można śmiało określić Polsat, który praktycznie obronił swoje udziały w oglądalności - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Krzysztof Szumski, media buying manager w ZenithOptimedia Group. - Odpływ widowni w czerwcu związany z Euro bardziej był odczuwalny w TVN i znacząco wpłynął na ogólny spadek tej stacji w całościowej oglądalności w I połowie br. - dodaje. - Średnie oglądalności minutowe dla Polsatu w porównaniu z czerwcem 2011 spadły o 12 proc., a dla TVN o 20 proc. Polsat wyemitował w czerwcu o 7 proc. mniej eqGRP niż rok wcześniej, a w TVN aż o 20 proc. mniej - wylicza Marek Racławski, head of TV department w PanMedia Western.

>>> Reklama tv w I półroczu: TVN i Polsat w górę, Orange wydał dużo więcej

Z drugiej strony TVP1 zarobiła z reklam 10,6 proc. mniej niż przed rokiem, a TVP2 - 15 proc. mniej. - Oba kanały w pierwszych miesiącach mocno traciły na udziałach w oglądalności. O ile w styczniu, marcu i maju ich łączne udziały wyniosły ok. 19,5 proc., o tyle w lutym i kwietniu tylko ok. 13 proc. A jeżeli spada czas oglądania, to tym samym maleje liczba generowanych GRP, a więc spadają też obroty reklamowe - zauważa Krzysztof Szumski. - Wzrost oglądalności TVP w czerwcu, do poziomu 35,7 proc. udziałów, wynikający z transmisji Euro nie oznacza odwrócenia tego trendu. A dodatkowo dzięki cyfryzacji ogólnopolski zasięg zyskują stacje takie jak TVN7, Polo TV czy TV4, które będą niedługo realnymi konkurentami TVP. Przy czym prawdziwy potencjał jak i siłę programową TVP będzie można określić najwcześniej na początku października - opisuje Szumski. Jego zdaniem do spadku wpływów reklamowych głównych kanałów Telewizji Polskiej przyczyniła się również zmiana na stanowisku dyrektora biura reklamy TVP: pod koniec ub.r. Zbigniewa Badziaka zastąpił Marcin Gudowicz. - Koniec roku to czas podejmowania strategicznych decyzji biznesowych, a w TVP ewidentnie zabrakło kogoś, kto szybko podejmie takie decyzje - ocenia Szumski.

Wśród pozostałych kanałów bardzo duży wzrost wpływów reklamowych - 95,7 proc. - zanotował Disney Channel. Natomiast Discovery Channel zarobił więcej o 16,4 proc., TVN 24 - o 6,1 proc., a TV 4 - o 5,7 proc. Za to przychody reklamowe AXN spadły o 9 proc., Viva Polska - aż o 42,2 proc., a MTV Polska - aż o 53,5 proc. - Duże spadki dwóch ostatnich kanałów wynikają z tego, że utraciły one część udziałów w oglądalności. Pojawiły się bowiem nowe kanały konkurencyjne dla nich: Polo TV i TV Disco, pozycję umocniła Eska TV a 4Fun utrzymał swoje udziały w rynku. W związku z tym tort budżetowy przeznaczony na kanały młodzieżowo-rozrywkowe jest dzielony na więcej części - wyjaśnia Krzysztof Szumski. - Średnia oglądalność minutowa Viva Polska w I półroczu br. wyniosła w grupie młodzieżowej (All 13-29) 0,73 proc. wobec 1,05 proc. rok wcześniej (spadek o ponad 30 proc.), a w przypadku MTV Polska - w I półroczu br. 0,21 proc. wobec 0,39 proc. rok wcześniej (spadek o ponad 46 proc.). Równocześnie średnia oglądalność minutowa 4Fun TV w I półroczu br. zwiększyła się o blisko 8 proc. - do poziomu 0,56 proc., a Eski TV aż o 230 proc., do 0,43 proc. Tak więc 4Fun i Eska skutecznie gonią Vivę i wyraźnie wygrywają z MTV - opisuje Marek Racławski.

Cennikowe wpływy reklamowe stacji telewizyjnych (bez autopromocji)
 I-VI.2012I-VI.2011
TVN1 736 084 237 zł1 561 118 415 zł
Polsat1 640 438 770 zł1 555 978 527 zł
TVP 1963 061 927 zł1 077 301 057 zł
TVP 2624 128 196 zł734 501 757 zł
AXN205 949 525 zł226 185 465 zł
Discovery Channel189 513 720 zł162 795 440 zł
Viva Polska168 717 425 zł291 770 165 zł
TV 4164 781 135 zł155 895 191 zł
TVN 24161 948 327 zł152 609 273 zł
Disney Channel122 917 082 zł62 807 560 zł
monitorowane stacje razem7 322 340 108 zł7 327 106 319 zł


 

Dołącz do dyskusji: TVN i Polsat w I płr. więcej z reklam, TVP w dół. „Malejąca oglądalność i zmiany personalne”

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
TVPolitruk traci fortunę
A medioznawcy "znają" się na mediach.
odpowiedź
User
reklamawtv.pl
Co oni bredzą? Kto jeszcze (poza panem Szumskim i panem Racławskim) wierzy w wartości cennikowe?
i dlaczego tak chaotycznie Panowie skaczą po tematach - tutaj niższy rating, tutaj wyższe przychody cennikowe... Masakra.

===
www.reklamawtv.pl
odpowiedź
User
reklamawtv.pl
Co oni bredzą? Kto jeszcze (poza panem Szumskim i panem Racławskim) wierzy w wartości cennikowe?
i dlaczego tak chaotycznie Panowie skaczą po tematach - tutaj niższy rating, tutaj wyższe przychody cennikowe... Masakra.

===
www.reklamawtv.pl
odpowiedź