SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W 2010 r. spadły wydatki na reklamę zewnętrzną - raport

W 2010 r. wartość rynku reklamy zewnętrznej była o 0,7 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Przy czym w II połowie ub.r. wydatki zaczęły rosnąć.

Jak wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, w 2010 roku na reklamę zewnętrzną w Polsce wydano dokładnie 602 855 844 zł, czyli o 0,7 proc. mniej niż w 2009 roku (zobacz dokładne dane za ten rok). – Taki rezultat wynika z utrzymania dyscypliny sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy OOH – komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. – Równie ważne było podjęcie decyzji o rezygnacji z nierentownych powierzchni, co odzwierciedla raport ilościowy dotyczący nośników – dodaje (zobacz ten raport).

Warto zauważyć, że od połowy ub.r. polscy marketerzy zaczęli więcej wydawać na reklamę zewnętrzną. – w III kwartale wartość rynku była o 1 proc. wyższa niż rok wcześniej (więcej na ten temat), a w IV kwartale – już o 7 proc. wyższa. Od października do grudnia ub.r. na reklamę zewnętrzną wydano w Polsce 170,4 mln zł – o 11,4 mln zł więcej niż rok wcześniej.
 

 

SEKTORY 2010

%

PRODUKTY 2010

%

1.

Sprzedaż

19,06

Sieci handlowe/supermarkety

16,45

2.

Telekomunikacja

15,72

Systemy telefonii komórkowej

13,76

3.

Rozrywka/kultura

12,32

Odzież/obuwie

4,65

4.

Żywność

11,89

Samochody

4,02

5.

Motoryzacja/transport

5,74

Środki osobistej pielęgnacji ciała

3,64


Zdecydowanie najwięcej ma reklamę zewnętrzną przeznaczyły w ub.r. sieci handlowe i operatorzy komórkowi. Zresztą piątka sektorów gospodarki najmocniej inwestujących w marketing outdoorowy nie zmienia się od lat, przy czym maleje ich udział w całej branży. W 2010 roku stanowił 65 proc. jej wartości, podczas gdy kilka lat temu było to nawet 80 proc.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2010 r.
kategoriewielkość sprzedaży w PLN
I kw.'10II kw.'10III kw.'10IV kw.'10
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie22 710 63923 505 45425 057 94327 879 484
Pozostałe z sektora Sprzedaż2 692 7454 705 8433 733 2854 593 648
Piwo3 068 0758 051 1294 974 0762 492 445
Napoje3 264 1049 801 6515 317 0261 383 137
Pozostałe z sektora Żywność6 038 97211 327 2595 649 35710 297 067
Filmy kinowe2 895 8702 749 6542 491 2813 647 980
Stacje TV4 766 6701 706 3744 259 5122 306 053
Stacje radiowe284 249949 935713 715777 297
Magazyny1 250 385579 9131 030 4681 219 927
Gazety codzienne1 588 7452 058 2072 485 7662 639 446
Edukacja847 3112 117 6033 021 5541 457 401
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura4 560 9546 628 3787 680 6017 539 396
Internet251 0641 098 512735 5191 823 485
Systemy telefonii komórkowej18 215 90021 551 67716 970 72326 239 571
Telefonia stacjonarna1 899 8191 795 819521 320256 728
Pozostałe z sektora Telekomunikacja402 8771 593 981496 808939 067
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA3 816 9499 380 3295 040 2773 711 870
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI2 237 5731 741 725995 2691 596 582
Samochody6 534 4109 427 1883 501 7064 785 396
Oleje/Paliwa2 244965 972690 394473 703
Stacje benzynowe202 33587 78171 154981 458
Transport352 3821 332 322986 3411 600 843
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport219 853608 956412 7051 339 163
Banki1 671 0774 681 1121 085 7785 537 972
Ubezpieczenia1 210 3831 722 739258 7291 854 127
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing1 569 8072 921 3673 569 2224 054 398
Proszki do prania355 2301 030 0341 197 8071 384 383
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości787 150223 258676 029684 990
Akcje społeczne non-profit2 205 5404 247 8793 838 4273 919 801
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja129 374351 412204 153416 184
AGD/RTV2 328 6372 385 0863 001 5683 543 070
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura2 419 9051 973 3362 302 9134 141 331
Biura podróży1 294 8081 341 895667 2071 339 837
Usługi medyczne249 549625 568496 323638 727
Pozostałe z sektora Usługi5 892 0982 344 3012 309 2624 204 091
BUDOWNICTWO3 277 8524 405 2565 369 3344 946 351
PRODUKTY DLA DZIECI1 682256 992185 45039 802
ODZIEŻ/OBUWIE4 985 02810 143 6333 891 7729 014 571
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT27 00067 250117 336404 870
PRZEMYSŁ457 0701 361 135524 805258 594
ROLNICTWO/OGRODNICTWO4 290245 5761 9901 590
KAMPANIE POLITYCZNE10 9212 562 81472 6947 626 326
NIEOKREŚLONY SEKTOR4 805 7458 118 0019 292 3766 402 133
ŁĄCZNIE121 787 271174 774 304135 899 973170 394 296

 


Lech Kaczoń prognozuje, że sprzedaż reklamy zewnętrznej w br. wzrośnie o 6-8 punktów procentowych w stosunku do ub.r. – Jest to optymistyczna prognoza, która bazuje także na pozytywnych ocenach rozwoju całego rynku reklamowego w Polsce – uzasadnia. – Rzeczą niewiadomą są ewentualne zmiany legislacyjne. Wiemy z przeszłości, że wszelkie ograniczenia i zakazy wpływają negatywnie na rozwój branży, która korzysta z przestrzeni publicznej. Doświadczyła tego reklama tranzytowa, której wpływy zmniejszyły się w ciągu trzech latach o połowę. Powodem były i są niekorzystne dla niej decyzje administracyjne – zaznacza.

W 2010 roku wydatki na reklamę na środkach komunikacji miejskiej wyniosły dokładnie 20 361 943 zł. To o 12,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2010 r.
kategorie 
I kw.'10II kw.'10III kw.'10IV kw.'10
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie975 235813 318788 577771 575
Pozostałe z sektora Sprzedaż48 92268 80254 930589 462
Piwo0000
Napoje349 041319 26119 200117 500
Pozostałe z sektora Żywność80 562468 561157 29258 606
Filmy kinowe14 924014 00044 520
Stacje TV140 218188 53643 776119 604
Stacje radiowe62 76662 766177 500191 500
Magazyny00025 000
Gazety codzienne64 07959 50461 43672 535
Edukacja144 262148 701355 463156 114
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura34 120112 980209 265467 537
Internet90052 8850152 300
Systemy telefonii komórkowej86 836252 04894 960365 139
Telefonia stacjonarna0409 19400
Pozostałe z sektora Telekomunikacja0000
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA12 500381 695017 000
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI123 613-10 3104 013122 827
Samochody4 484157 844340 345139 110
Oleje/Paliwa2 244033 2000
Stacje benzynowe066 34000
Transport90 838320 865284 62412 820
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport2 011243 922166 583175 239
Banki4 9951 377 90828 198963 771
Ubezpieczenia79 65173 8000175 656
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing40 600149 72871 020102 125
Proszki do prania0000
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości190 092000
Akcje społeczne non-profit39 41056 05648 581188 553
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja017 60037 68097 716
AGD/RTV7 0000051 000
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura145 11773 67571 570106 915
Biura podróży114 92053 2333 52059 254
Usługi medyczne59 44681 80684 36128 665
Pozostałe z sektora Usługi102 21169 6451 600147 955
BUDOWNICTWO169 589149 585167 558113 409
PRODUKTY DLA DZIECI1 682256 49284 5294 682
ODZIEŻ/OBUWIE108 383554 13660 658398 682
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT27 000000
PRZEMYSŁ70 8685 1605 1605 160
ROLNICTWO/OGRODNICTWO4 2906 4301 9901 590
KAMPANIE POLITYCZNE01800196 853
NIEOKREŚLONY SEKTOR0204 82800
ŁĄCZNIE3 402 8117 247 1713 471 5886 240 372


Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Headz Marketing Partnert, Mini Media, Ströer Out of home Media, Warexpo oraz Wadwicz (dawniej Żak). 

Dołącz do dyskusji: W 2010 r. spadły wydatki na reklamę zewnętrzną - raport

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bambo
Brawo za te dane. W końcu uczciwe dane, a nie jak w innych mediach dane cennikowe - oczywiście tam jest zawsze wzrost wydatków.
odpowiedź
User
>170 000 000,00PLN***))))))
Wcisnąć w ceny sprzedaży wszelkich ... ( w tym różnych"śmieci") -żeby odzyskać wydatki na ten "KIT" propagandowy, to trzeba dodatkowo "bayerować" -o BIELI bielszej od BIAŁEGO itp. g*******
odpowiedź