SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska: wpływy 20 proc. w górę, 49,4 mln zł zysku netto, Telewizja WP 6 mln zł na minusie

W trzech kwartałach br. Wirtualna Polska Holding osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 20,1 proc. do 393,8 mln zł oraz 49,4 mln zł zysku netto (wobec 30,3 mln zł rok wcześniej). Segment internetowy firmy miał 127,3 mln zł skorygowanego zysku EBITDA, a Telewizja WP -  6,1 mln zł straty.

Przychody gotówkowe Wirtualnej Polski ze sprzedaży zwiększyły się z 304,5 mln zł w pierwszych trzech kwartałach ub.r. do 377,9 mln zł w minionych trzech kwartałach (to 24,1 proc. w górę).

Dzięki temu skorygowany zysk EBITDA wzrósł z 94,2 do 121,3 mln zł, a po uwzględnieniu m.in. kosztów amortyzacji (zwiększyły się z 37,3 do 40,7 mln zł) zysk operacyjny poszedł w górę z 52,3 do 75,4 mln zł, a zysk netto - z 30,3 do 49,4 mln zł.

W segmencie internetowym przychody sprzedażowe zwiększyły się rok do roku o 18,5 proc. do 383,1 mln zł, a te gotówkowe - o 22,4 proc. do 367,1 mln zł. Skorygowany zysk EBITDA poszedł do góry o 21,5 proc. do 127,3 mln zł.

Według badania Gemius/PBI w październiku br. strony i aplikacje internetowe Grupy Wirtualna Polska miały łącznie 21,8 mln realnych użytkowników, 2,86 mld odsłon oraz 36 minut i 35 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego w ciągu dnia.

Z kolei Telewizja WP zanotowała 10,7 mln zł wpływów sprzedażowych (wobec 4,7 mln zł rok wcześniej), a jej skorygowana strata EBITDA zmalała w skali roku z 10,6 do 6 mln zł.

Według danych Nielsen Audience Measurement we wrześniu br. Telewizja WP miała 0,396 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,237 proc. rok wcześniej.

Wirtualna Polska rośnie w e-commerce

W segmencie internetowym firma osiągną wpływy z dwóch podstawowych źródeł: reklam oraz prowizji przy sprzedaży internetowej. W tym pierwszym zakresie najistotniejsze są serwisy z treściami należące do firmy (na czele z WP.pl, o2.pl, Money.pl i Pudelek.pl), natomiast w tym drugim spółka kupiła w ostatnich latach szereg serwisów agregujących oferty sklepów internetowych, głównie z branży turystyki, finansów oraz budowniczo-wnętrzarskiej.

Pod koniec października br. Wirtualna Polska ogłosiła kupno za 75 mln zł 100 proc. udziałów spółki Extradom.pl zajmującej się sprzedażą internetową projektów architektonicznych.

Wcześniej w br. wykorzystała opcję do zakupu mniejszościowych udziałów w przejętej cztery lata temu spółce Homebook (obejmującej serwisy Homebook.pl, Domodi.pl i Allani.pl). W marcu za 35 proc. udziałów zapłaciła 85 mln zł, a we wrześniu za pozostałe 14 proc. - 33,4 mln zł. Obecnie jest jedynym właścicielem spółki.

Ponadto należąca do Wirtualnej Polski firma Wakacje.pl kupiła spółkę My Travel, do której należy 116 salonów sprzedaży wycieczek (wartość transakcji wyniesie od 10 do 19 mln zł) oraz serwis Parklot.pl umożliwiający rezerwację miejsc parkingowych przy lotniskach.

W samym minionym kwartale Wirtualna Polska zanotowała 143,8 mln zł wpływów ze sprzedaży (26,6 proc. więcej niż rok wcześniej), w tym 137,9 mln zł gotówkowych (po wzroście o 29,9 proc. w skali roku). Skorygowany zysk EBITDA firmy zwiększył się o 33,9 proc. do 45,3 mln zł, a zysk netto - o 59,6 proc. do 21,7 mln zł.

W pionie internetowym wpływy sprzedażowe wyniosły 140 mln zł (25,6 proc. więcej niż w trzecim kwartale ub.r.), a skorygowany zysk EBITDA - 47 mln zł (28 proc. w górę w skali roku).

Natomiast Telewizja WP przy wzroście przychodów sprzedażowych z 2,1 do 3,8 mln zł zanotowała spadek skorygowanej straty EBITDA z 2,8 do 1,6 mln zł.

- Od pięciu lat nie zmarnowaliśmy żadnego kwartału, za każdym razem notując wzrost naszej internetowej działalności. Tym razem cieszymy się podwójnie, bo za mijające trzy miesiące łączny nominalny przyrost EBITDA i przychodów rok do roku był dodatkowo najwyższy w historii Wirtualnej Polski. To efekt realizacji strategii rozwoju e-commerce, jak i lepszego od poprzedniego roku w WP Media SA - komentuje Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.

W trzech kwartałach br. na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze Wirtualna Polska przeznaczyła 115,6 mln zł (wobec 95,3 mln zł rok wcześniej), a na usługi obce - 142,2 mln zł (rok wcześniej było to 126,6 mln zł). Natomiast koszty amortyzacji poszły w górę z 37,3 do 40,7 mln zł.

Firma od stycznia do września br. zapłaciła 15,7 mln zł podatku dochodowego, wobec 9,1 mln zł rok wcześniej.

Na koniec września br. aktywa trwałe Wirtualnej Polski wynosiły749,9 mln zł, a aktywa obrotowe - 141,9 mln zł. Zobowiązania długoterminowe firmy w ciągu minionych trzech kwartałów wzrosły o 6 proc. do 325,6 mln zł, a zobowiązania krótkoterminowe - zmalały o 20,2 proc. do 132,9 mln zł.

Zobowiązania długoterminowe zwiększyły się głównie z powodu wzrostu wartości kredytów, pożyczek i leasingów - o 40,2 proc. do 285,3 mln zł.

W grudniu ub.r. Wirtualna Polska zawarła umowę, na mocy której pozyskała do 500 mln zł kredytu na trzy cele: refinansowanie bieżącego zadłużenia (wynikającego głównie z umowy z wiosny 2015 roku), finansowanie bieżącej działalności i kapitału obrotowego oraz finansowanie i refinansowanie wydatków inwestycyjnych. Pod koniec października br. zmieniła tę umowę, zwiększając o 100 mln zł transzę kredytu na inwestycje.

Od wiosny 2015 roku Wirtualna Polska jest notowana na warszawskiej giełdzie. W miniony piątek na koniec sesji za akcję spółki płacono 54 zł, co daje kapitalizację w wysokości 1,56 mld zł.

Głównymi akcjonariuszami Wirtualnej Polski są członkowie jej zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota, którzy poprzez spółkę zależną kontrolują akcje stanowiące 39,06 proc. kapitału i dające 56,18 proc. głosów na walnym zebraniu akcjonariuszy. W lipcu br. WP wypłaciła 27,78 mln zł w dywidendy, a w ub.r. - 31,69 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: wpływy 20 proc. w górę, 49,4 mln zł zysku netto, Telewizja WP 6 mln zł na minusie

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Szok! Nie uwierzysz co zrobiła!
Clickbaity robią swoje. Chamówa popłaca.
odpowiedź
User
code
Gratulacje!
odpowiedź
User
.
Telewizja WP tylko 6 baniek straty? Nie maja żadnych reklam, nikt tego nie ogląda chocb dlatego ze dostęp jest utrudniony. W kablowkach to jest zwykle kanał 239 lub 261 lub 391 :)
Tak, można sobie przestawić, ale kto się w ti bawi.

Z powietrza na Muxie wprawdzie to jest i można oglądać z powietrza, ale mniejszość z tego korzysta.

Także brawo Jacek Amsterdamski, no i kolejny "sukces" Tomka Machaly.
Jesteście beznadziejni panowie. Widac to już po ukończonych studiach. Jeden prywatna uczelnia, drugi ISNS, na który w zasadzie również dostawał się kto chciał. Jedyna socjologia jest w Warszawie na Karowej. Wy nawet koło niej nie staliscie.
odpowiedź