SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Połowa wpływów Wirtualnej Polski z e-commerce. Firma chce przejmować dalej w tej branży, bo to „kolej XXI wieku”

Wirtualna Polska spodziewa się, że w br. połowa jej wpływów będzie pochodziło z sektora e-commerce. Firma planuje dalsze przejęcia w tym segmencie. - Wygoda, szybkość i efektywność zawierania transakcji online oznacza dla wielu sektorów gospodarki to, co oznaczał rozwój kolei żelaznych dla dyliżansów w XIX wieku. Wirtualna Polska chce być przewodnikiem w digitalizacji naszych nawyków konsumenckich i beneficjentem tej zmiany - zapowiada prezes firmy Jacek Świderski.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Article

W ub.r. Wirtualna Polska zanotowała 415,1 mln zł wpływów ze sprzedaży (o 27,5 proc. więcej niż rok wcześniej) i 53,8 mln zł zysku netto (wobec 5,7 mln zł w 2015 roku).

Prezes spółki Jacek Świderski zapowiedział, że w br. już połowa jej wpływów będzie pochodziła z działalności e-commerce: prowizji i innych płatności za zakupy internetowe oraz tych emisji reklam, po kliknięciu w które internauci realizują zakupy. Na poziomie zysku przed opodatkowaniem (EBITDA) e-commerce będzie miał 40 proc. udziału.

Rozwój firmy w tym zakresie jest związany z szeregiem przejęć w ciągu ostatnich trzech lat. Jesienią 2014 roku Wirtualna Polska kupiła 51 proc. udziałów firmy Domodi (należą do niej agregatory ofert Domodi.pl i Homebook.pl), jesienią 2015 roku - porównywarki ofert finansowych Finansowysupermarket.pl i Jedenwniosek.pl, agregator odzieżowy Allani oraz spółkę Enovatis (właściciela serwisów Wakacje.pl, Easygo.pl i Wypoczynek.pl), a w ub.r. - porównywarkę finansową TotalMoney.pl i 75 proc. udziałów serwisu pośrednictwa noclegowego Nocowanie.pl. Ze względu dobre wyniki Domodi, WP w tym tygodniu podwyższyła o 47 mln zł wycenę opcji zakupu pozostałych 49 proc. udziałów firmy (może je przejąć, po połowie, w 2018 i 2020 roku).

Wirtualna Polska stara się przekierowywać użytkowników swoich serwisów mediowych do witryn e-commerce. Służą do tego narzędzia big data analizujące, jakimi treściami są zainteresowani różni internauci, po to żeby precyzyjnie dobierać dla nich reklamy. W br. wydawca zamierza na dużą skalę zacząć wykorzystywać autorski system służący do takiego targetowania reklam.

- Jednocześnie jesteśmy świadomi, że to dopiero początek większych zmian, które wywoła dalsze upowszechnianie się zakupów towarów i usług przez Internet. Wygoda, szybkość i efektywność zawierania transakcji online oznacza dla wielu sektorów gospodarki to, co oznaczał rozwój kolei żelaznych dla dyliżansów w XIX wieku. Wirtualna Polska chce być przewodnikiem w digitalizacji naszych nawyków konsumenckich i beneficjentem tej zmiany - stwierdził Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.

Wirtualna Polska spodziewa się, że w br. jej wpływy reklamowe urosną mniej więcej tak samo jak cały polski rynek reklamy internetowej. - Prognozuję górny jednocyfrowy wzrost całego rynku, może 7-8 proc. - mówi Jacek Świderski.

W ub.r. wydawca zanotował kilkunastoprocentowy spadek wpływów z sektora finansowego: zarówno reklam, jak i przychodów sprzedażowych (związanych m.in. z serwisami Finansowysupermarket.pl, Jedenwniosek.pl i TotalMonedy.pl). Obecnie oczekuje, że wpływy z e-commerce finansowego zwiększą się o nieco ponad 10 proc.

Budżety firm państwowych mają bardzo mały udział we wpływach reklamowych Wirtualnej Polski. - Nie jesteśmy pieszczochem, ale nie jesteśmy też na czarnej liście. Spółki państwowe nigdy nie wydawały u nas dużo i nic nie wskazuje na to, że zaczną - skomentował Jacek Świderski.

Od grudnia ub.r. Wirtualna Polska nadaje kanał telewizyjny WP (dostępny m.in. w naziemnej telewizji cyfrowej i na stronie głównej portalu WP.pl), pod koniec ub.r. kupiła też wydawcę serwisu Videostar.pl streamującego ponad 70 kanałów telewizyjnych (niektóre za darmo, inne odpłatnie).

Jacek Świderski zapowiada, że usługa oferowana na Videostar.pl zostanie mocno zmieniona, przy czym na razie nie podaje konkretów. Telewizja Polska, TVN i Polsat, których główne stacje są dostępne na stronie, ponad rok temu alarmowały, że naruszane są w ten sposób ich prawa. - W moim odczuciu nie ma żadnych wątpliwości prawnych. Videostar jest legalną usługą. Ma podpisane umowy z większością z 72 kanałów, które transmituje. Nie ma takich umów dotyczących tylko kilku kanałów, które są objęte dyrektywą must carry must offer. To oznacza, że Videostar nie może nie transmitować tych stacji - skomentował to prezes WP. Według badania Gemius/PBI w lutym br. Videostar.pl zanotował 490,8 tys. realnych użytkowników (co dało 1,79 proc. zasięgu), w tym 345 tys. na komputerach i 159,8 tys. na urządzeniach mobilnych.

W ostatnim okresie właścicieli zmieniło kilka sieci partnerskich obsługujących kanały youtube’owe: większość udziałów LifeTube’a kupił fundusz Altus TFI, Gamellon został przejęty przez TVN, a w zeszłym tygodniu 51 proc. udziałów TalentMedia kupił Mediacap.

- MCN-y są problematyczne, bo są mocno uzależnione od YouTube’a, także od jego regulaminu. Wideo jest elementem naszej strategii MoViBE, ale bardziej kręci nas e-commerce, w pierwszej kolejności szukamy tam podmiotów do przejęcia - uważa Jacek Świderski.

W segmencie e-commerce Wirtualna Polska przygląda się przede wszystkim podmiotom z kategorii, w których ma już serwisy odzieżowe, czyli odzież, turystyka, finanse i wyposażenie wnętrz. Firma obecnie nie pracuje nad żadną akwizycją o wartości przekraczającej 100 mln zł.

We wtorek kurs akcji Wirtualnej Polski na GPW spadł o 2,64 proc. do poziomu 55,40 zł.

Dołącz do dyskusji: Połowa wpływów Wirtualnej Polski z e-commerce. Firma chce przejmować dalej w tej branży, bo to „kolej XXI wieku”

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Korporacyjny bełkot w wypowiedzi nie wróży nic dobrego za 2-3 lata.
27 3
odpowiedź
User
pavvv
Za 2-3 lata pavv będzie dalej pisał swoje smuty na wirtualnych, a inni będą zarabiać
10 8
odpowiedź
User
Jacek
Pozyskania i przejęcia to standardowa strategia lidera na polskim rynku jakim jest wp. Akwizycje pomogą zdywersyfikować zasoby a jednocześnie skonsolidować przychody. Strategia inwestycji w e-commerce sprawdza się, co widać w P&L i EBIDTA. W mojej ocenie firma powinna dynamiczniej inwestować w rynek e-commerce, m-commerce, digital i e-learning plus start-up-y, tak aby jeszcze szybciej rosnąć w stosunku do onetu.
3 11
odpowiedź
User
A najlepsi odchodzą
Szkoda, że wszystko w WP opiera się na wyzysku i braku szacunku dla ludzi. Nie ma drugiej takiej korporacji, gdzie człowiek byłby tak bardzo nikim. Nie zachowali szacunku dla dawnej WP, ale co gorsza pozbyli się własnych z czasów o2.pl. Wstyd Panowie, sukces finansowy i mania wielkości pójdą ba bok, ludzie was nie szanują...
36 1
odpowiedź
User
2
Ależ ten Jacek super zarządza. WP jest portalem obiektywnym, zero parówek ze stacji, same newsy, sprawdzone, wiarygodne, poszli zdecydowanie w jakość pod nowym kierownictwem. Liczba odsłonie tylko rośnie od listopada. A dziennikarze? Dziennikarze pirma sport, nikt nikogo nie wyzywa. Jedna wielka rodzina. Bez chały. No a telewizja? Lider rynku. Tak trzymać!
17 2
odpowiedź
User
ALE JAJA
Ależ ten Jacek super zarządza. WP jest portalem obiektywnym, zero parówek ze stacji, same newsy, sprawdzone, wiarygodne, poszli zdecydowanie w jakość pod nowym kierownictwem. Liczba odsłonie tylko rośnie od listopada. A dziennikarze? Dziennikarze pirma sport, nikt nikogo nie wyzywa. Jedna wielka rodzina. Bez chały. No a telewizja? Lider rynku. Tak trzymać!

Chyba żartujesz 😂😂😂
11 0
odpowiedź
User
flawiusz
Duze wplywy z commerce to skutek zakupu cienko przedacego juz wakacje.pl, ktory ma duze wplywy ale male marze na posrednictwie handlu wycieczkami.
11 1
odpowiedź
User
sammler
Czekamy na zakup pewnego portalu aukcyjnego na "A", czym odgrażał się pan J. jeszcze kilka miesięcy temu. Choć sądząc po skali inwestycji w dość przypadkowe jednak przedsięwzięcia, za ok. 2 lata możemy raczej słyszeć o przymusowym wezwaniu na akcje w celu spłaty długów, jak ma to miejsce w przypadku innego "guru", niejakiego pana B. i jego firmy z branży logistycznej.
8 0
odpowiedź
User
Zarobki
A zarobki reaktorów? 2 tysie to wedlug nich dużo, ostatnio komus proponowano 1800 na dzieło i praca oczywiscie w biurze. Pan Machala lubi mieć wszystkich na miejscu, a Pan Barański zapomnial, ze był piewca pracy zdalnej.
2 0
odpowiedź
User
bilz
Kwintesencja obecnej gospodarki. WP chce cos kupowac, tymczasem WP nalezy chyba do O2 (nie mam pojecia do czego nalezy O2), a w imieniu WP wypowiada sie nie wlasciciel tylko jej najlepiej (prawdopodobnie) oplacany pracownik. Spolki Akcyjne maja to do siebie, ze nie maja wlascicieli. Maja wlascicieli udzialow a to nie to samo. Co gorsza ci wlasciciele to sa czesto kolejne nieozywione byty nalezace do innych takich.
0 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing