1,2 mld zł na polską e-reklamę, mobile i social media mocno w górę

W I połowie br. wydatki na reklamę internetową wyniosły 1,205 mld zł, o 12,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Największy udział w rynku mają niezmiennie display i SEM, a największe wzrosty zanotowały mobile i social media marketing.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według badania IAB AdEx w samym II kwartale br. wartość polskiego rynku reklamy internetowej wzrosła jeszcze mocniej niż w całym I połowie br. Od stycznia do marca wydatki wyniosły bowiem 546 mln zł, wobec 498 mln zł rok wcześniej, co daje wzrost o 9,6 proc. (zobacz szczegółowe dane), natomiast od kwietnia do czerwca - 659 mln zł (wobec 576 mln zł rok wcześniej - a to wzrost o 14,4 proc.).

- Wydatki na reklamę cyfrową rosną w stałym, umiarkowanym tempie - komentuje Paweł Kolenda, manager ds. badań IAB Polska. - Największym motorem wzrostu jest obecnie reklama graficzna, która zwiększyła swą wartość o około jedną szóstą względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Dynamika ta wynika przede wszystkim ze wzrostu inwestycji w wideo online i social media. Obydwa formaty notują wysokie dwucyfrowe indeksy. Duży wpływ na tempo rozwojowe ma także SEM, który nadal rośnie szybciej niż cały rynek - dodaje Kolenda.

W I półroczu wydatki na display były o 17 proc. wyższe niż rok wcześniej, a udział tych formatów w rynku wzrósł z 41 do 43 proc. W przypadku marketingu w wyszukiwarkach (SEM) wzrost wydatków wyniósł 14 proc., a w przypadku reklamy wideo - 24 proc. Natomiast wartość reklamy w social media podskoczyła w skali roku aż o 74 proc., a marketingu mobilnego - o 81 proc. Za to wydatki na reklamę behawioralną zmalały z roku na rok o 45 proc.

Wśród marketerów niezmiennie największy udział w rynku e-reklamy mają sektory motoryzacyjny i finansowy (w I połowie br. było to, odpowiednio, 17 i 14 proc.). Z kolei wydatki branży żywnościowej wzrosły w skali roku o 48 proc., odzieżowej - o 42 proc., a producentów komputerów i sprzętu audio-wideo - o 34 proc.

grafika

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+