Dokładnie 218 356 365 zł to wartość przychodów ze sprzedaży w I półroczu br. firm zrzeszonych w Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Porównując wyniki firm, które raportowały swoje wyniki do Izby w tym i ubiegłym roku, wpływy zmalały o 1,03 proc. Z kolei w II kwartale br. przychody wyniosły 130 028 163 zł, o 0,65 proc. więcej niż rok wcześniej.
IGRZ szacuje, że dodatkowe 26 mln zł od kwietnia do czerwca br. wydano na reklamy na nośnikach mniejszych, regionalnych firm, które nie przekazują danych do Izby.
- Potwierdza się tym samym wcześniejsza prognoza, która przewiduje dla 2014 roku wielkość sprzedaży przynajmniej na poziomie roku ubiegłego lub niewielki jej wzrost - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Należy uznać, że jeden z czynników, które mają wpływ na wydatki reklamodawców - spowolnienie gospodarcze - powoli ustępuje. Aktywizują się coraz bardziej te branże, które w ostatnich latach oszczędzały na reklamie outdoorowej, na przykład usługi, finanse/marketing oraz żywność, zwłaszcza w zakresie produktów z górnej półki - wylicza.

21,2 proc. wpływów w I połowie br. zapewnili branży outdoorowej reklamodawcy z branży handlowej, 14,2 proc. - firmy z sektora żywności, 12,7 proc. - podmioty z segmentu rozrywki i kultury, a 11,7 proc. - firmy telekomunikacyjne.
- Ostatecznie największy wpływ na wielkość sprzedaży w bieżącym roku będą mieć wydatki na kampanie przed wyborami samorządowymi. W pierwszym półroczu tego roku wydatki w tym zakresie (polityczne akcje promocyjne i kampania przed eurowyborami) wyniosły ponad pięć milionów złotych (2,45 proc. ogólnej wielkości sprzedaży) - opisuje Lech Kaczoń.
Na drugiej podstronie dane dotyczące reklamy tranzytowej

W I połowie br. wydatki na reklamę tranzytową wyniosły 7 127 125 zł, o prawie 32 proc. więcej niż rok wcześniej, a jej udział w rynku reklamy zewnętrznej osiągnął poziom 3,26 proc. W samym II kwartale br. wzrost był jeszcze wyższy - o 44 proc., do 5 437 712 zł.
Wśród członków IGRZ reklamę tranzytową oferują AMS i Business Consulting.
- Należy przypomnieć, że możliwości reklamy tranzytowej zależą przede wszystkim od przewoźników (w miastach to zarządy transportu miejskiego), którzy wyznaczają ramy działalności reklamowej, często w oderwaniu od rzeczywistości. Są jednak pewne oznaki zmian. Decydenci dorastają powoli do podejmowania rynkowych decyzji, a operatorzy wypracowują bardziej elastyczne zasady umieszczania reklam, przede wszystkim na pojazdach transportu miejskiego - opisuje Lech Kaczoń. - Znaczenie dla podniesienia roli reklamy tranzytowej mają także udostępnione przez firmę AMS dane dotyczące wielkości widowni w tym segmencie działań reklamowych, w ramach programu „amsmetrics”, jak również programy edukacyjne firmy Business Consulting - dodaje.

Firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy) raportujące do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej to: AMS, Business Consulting, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Megaboard, Mini Media, Ströer Out of home, Warexpo. Ponadto firmy przekazujące wyłącznie dane ilościowe: BP Media, CAM Media, Globart, Headz, Koneser, Outdoor3miasto, Schulz Media, Supersigns.











