1 proc. mniej na reklamę zewnętrzną, wzrost w II kwartale i tranzycie

W I połowie br. wydatki na reklamę zewnętrzną wyniosły 218,3 mln zł, o 1 proc. mniej niż rok wcześniej, przy czym w samym II kwartale nastąpił wzrost o 0,65 proc. Ponad jedna piąta tych inwestycji pochodzi z branży sieciowej. Aż o jedną trzecią wzrosły nakłady na reklamę tranzytową.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Dokładnie 218 356 365 zł to wartość przychodów ze sprzedaży w I półroczu br. firm zrzeszonych w Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Porównując wyniki firm, które raportowały swoje wyniki do Izby w tym i ubiegłym roku, wpływy zmalały o 1,03 proc. Z kolei w II kwartale br. przychody wyniosły 130 028 163 zł, o 0,65 proc. więcej niż rok wcześniej.

IGRZ szacuje, że dodatkowe 26 mln zł od kwietnia do czerwca br. wydano na reklamy na nośnikach mniejszych, regionalnych firm, które nie przekazują danych do Izby.

- Potwierdza się tym samym wcześniejsza prognoza, która przewiduje dla 2014 roku wielkość sprzedaży przynajmniej na poziomie roku ubiegłego lub niewielki jej wzrost - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Należy uznać, że jeden z czynników, które mają wpływ na wydatki reklamodawców - spowolnienie gospodarcze - powoli ustępuje. Aktywizują się coraz bardziej te branże, które w ostatnich latach oszczędzały na reklamie outdoorowej, na przykład usługi, finanse/marketing oraz żywność, zwłaszcza w zakresie produktów z górnej półki - wylicza.

21,2 proc. wpływów w I połowie br. zapewnili branży outdoorowej reklamodawcy z branży handlowej, 14,2 proc. - firmy z sektora żywności, 12,7 proc. - podmioty z segmentu rozrywki i kultury, a 11,7 proc. - firmy telekomunikacyjne.

grafika

- Ostatecznie największy wpływ na wielkość sprzedaży w bieżącym roku będą mieć wydatki na kampanie przed wyborami samorządowymi. W pierwszym półroczu tego roku wydatki w tym zakresie (polityczne akcje promocyjne i kampania przed eurowyborami) wyniosły ponad pięć milionów złotych (2,45 proc. ogólnej wielkości sprzedaży) - opisuje Lech Kaczoń.

Na drugiej podstronie dane dotyczące reklamy tranzytowej

W I połowie br. wydatki na reklamę tranzytową wyniosły 7 127 125 zł, o prawie 32 proc. więcej niż rok wcześniej, a jej udział w rynku reklamy zewnętrznej osiągnął poziom 3,26 proc. W samym II kwartale br. wzrost był jeszcze wyższy - o 44 proc., do 5 437 712 zł.

Wśród członków IGRZ reklamę tranzytową oferują AMS i Business Consulting.

- Należy przypomnieć, że możliwości reklamy tranzytowej zależą przede wszystkim od przewoźników (w miastach to zarządy transportu miejskiego), którzy wyznaczają ramy działalności reklamowej, często w oderwaniu od rzeczywistości. Są jednak pewne oznaki zmian. Decydenci dorastają powoli do podejmowania rynkowych decyzji, a operatorzy wypracowują bardziej elastyczne zasady umieszczania reklam, przede wszystkim na pojazdach transportu miejskiego - opisuje Lech Kaczoń. - Znaczenie dla podniesienia roli reklamy tranzytowej mają także udostępnione przez firmę AMS dane dotyczące wielkości widowni w tym segmencie działań reklamowych, w ramach programu „amsmetrics”, jak również programy edukacyjne firmy Business Consulting - dodaje.

Firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy) raportujące do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej to: AMS, Business Consulting, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Megaboard, Mini Media, Ströer Out of home, Warexpo. Ponadto firmy przekazujące wyłącznie dane ilościowe: BP Media, CAM Media, Globart, Headz, Koneser, Outdoor3miasto, Schulz Media, Supersigns.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele