14 proc. więcej na reklamy farmaceutyków. Dominują Aflofarm i USP, najmocniej promowane Apap i Ibuprom (analiza)

W pierwszych 10 miesiącach br. cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu) producentów farmaceutyków były o 14,3 proc. wyższe niż rok wcześniej. Aż 93 proc. budżetów trafiło do telewizji i radia, 37 proc. to inwestycje Aflofarmu Farmacji Polska i USP Zdrowie. Wśród marek najmocniej reklamowane były Apap, Ibuprom, Polocard i Linea.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
14 proc. więcej na reklamy farmaceutyków. Dominują Aflofarm i USP, najmocniej promowane Apap i Ibuprom (analiza)
Shutterstock.com

Od stycznia do października br. producenci farmaceutyków cennikowo przeznaczyli na reklamy (bez uwzględnienia internetu) 3,26 mld zł, o 409,4 mln zł więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 14,3 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Zdecydowanie największym marketerem w branży jest Aflofarm Farmacja Polska, którego cennikowe inwestycje w analizowanym okresie wyniosły 889 mln zł, o 168 mln zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o 23,3 proc.). Budżet firmy stanowił 27,2 proc. wydatków całego sektora farmaceutycznego, o 1,9 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/czolowi-reklamodawcy-zwiekszaja-wydatki-w-telewizji-liderem-aflofarm ##

Procentowo jeszcze bardziej wzrosły cennikowe nakłady dwóch kolejnych reklamodawców: USP Zdrowia i Polpharmy. Pierwszy wydał 331,3 mln zł, o 103,6 mln zł więcej niż rok wcześniej (45,5 proc. w górę), a drugi - 170,3 mln zł, o 61,5 mln zł więcej (56,5 proc. w górę).

Budżet Olimp Laboratories zwiększył się w skali roku o 16,7 mln zł (czyli o 11,2 proc.) do 165,9 mln zł, a Natur Produkt Zdrovit - o 22,4 mln zł (o 26,6 proc.) do 106,6 mln zł. Duży wzrost zanotował też Novascon Pharmaceuticals, który przed rokiem z wydatkami poniżej 84 mln zł nie załapał się do czołowej dziesiątki.

Spadki przeważają natomiast w dalszej części zestawienia. Reckitt Benckiser Poland wydał o 29,1 mln zł mniej niż rok wcześniej (to 23,7 proc. w dół), Novartis Poland - o 10,3 mln zł (10,2 proc. w dół), Glaxosmithkline - o 10,9 mln (10,9 proc. w dół), a Sanofi-Aventis - o 18 mln zł (17,3 proc. w dół).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-reklama-2-6-proc-w-gore-zyskuja-telewizja-internet-i-radio-traci-prasa ##

Jeśli chodzi o internet, nieuwzględniony w monitoringu Kantar Media, to w pierwszej połowie br. faktyczne wydatki branży farmaceutycznej stanowiły 3 proc. polskiego rynku reklamy online wartego w tym okresie 1,25 mld zł, a więc wyniosły ok. 38 mln zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).

Jeśli chodzi o konkretne marki farmaceutyczne, to najmocniej w br. w mediach pozainternetowych promowane były Apap  i Ibuprom (oba są produkowany przez USP Zdrowie). Cennikowy budżet Apapu wyniósł 66,7 mln zł (o 16,2 mln zł, czyli 32 proc. więcej niż rok wcześniej), a Ibupromu - 60,1 mln zł (o 1,7 mln zł, czyli 2,8 proc. mniej niż przed rokiem).

Mocno wzrosły w skali roku nakłady reklamowe Polocardu, który rok wcześniej z budżetem poniżej 34 mln zł znalazł się poza czołową dziesiątką. Do zestawienia spoza listy wskoczyły również Chela-Mag B6, Iladian i Pyraligina.

Z kolei cennikowe wydatki na reklamy Nurofenu (produkowanego przez Reckitt Benckiser Poland) zmalały w skali roku o 17 mln zł (czyli 30,9 proc.) do 38 mln zł. Niewielki spadek (o 1,7 mln zł, czyli 4,6 proc.) zanotował Gripex (z portfolio USP Zdrowie).

Dominującym kanałem w komunikacji reklamowej marek farmaceutycznych jest telewizja. W pierwszych 10 miesiącach br. trafiło do niej 2,24 mln zł cennikowych inwestycji reklamowych, o 336,6 mln zł więcej niż przed rokiem (to wzrost o 17,6 proc.). Telewizja miała 68,8 proc. udziału we wszystkich wydatkach marketerów farmaceutycznych, o 1,9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

Cennikowe wydatki w radiu wyniosły 782,2 mln zł, o 87 mln zł więcej niż rok temu (12,5 proc. w górę), a udział tego medium - 24 proc., o 0,4 pkt proc. mniej niż przed rokiem.

Mocno zmalały natomiast inwestycje reklamowe w magazynach (o 9 mln zł, czyli 4,8 proc.), na outdoorze (o 3,9 mln zł, czyli 30,9 proc.) oraz w kinach (o 6,4 mln zł, czyli 23,9 proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą