25 września cała Polska zamienia się w słuch - niezwykła kampania społeczna

25 września jest obchodzony Międzynarodowy Dzień Głuchych. Na świecie, według danych szacunkowych, problemy ze słuchem ma 500 mln osób, z czego w Polsce jest ich ok. 900 tysięcy. W świecie ludzi słyszących dostęp do codziennych informacji stanowi dla nich często ogromną barierę. Najdotkliwsze bywa jednak poczucie wyobcowania spowodowane brakiem normalnego kontaktu z ludźmi słyszącymi. Język migowy, który jest naturalnym sposobem porozumiewania się głuchych sprawia, że de facto stanowią oni bardzo hermetyczną mniejszość językową. 

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

                                                                                  

Polski Związek Głuchych postanowił w tym roku w niecodzienny sposób zwrócić uwagę opinii publicznej na problemy środowiska głuchych. Z okazji Międzynarodowego Dnia Głuchych przeprowadzi wielką kampanię społeczną „Polska zamienia się w słuch”, w której migający wyjdą z cienia na pierwszy plan.

25 września widzowie serwisów informacyjnych (m.in. Fakty TVN, TV Republika) zostaną zaskoczeni nietypowym widokiem. Tego dnia prezenterów wiadomości zobaczymy w dolnym rogu ekranu, a ich miejsca przy biurkach zajmą tłumacze języka migowego. Inne serwisy informacyjne zostaną zaś wzbogacone o tłumacza migowego (m.in. Teleexpress, Panorama, TVP info, Sportowa Niedziela).

„Ta osobliwa zamiana to ukłon w stronę osób głuchych, którym chcemy dać znać, że pamiętamy o ich potrzebach i że chcemy je rozumieć. To także krok, by uzmysłowić Polakom, jak często głusi czują się wyobcowani” – mówi Kajetana Maciejska-Roczan, Prezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Głuchych. „Jesteśmy ogromnie zaskoczeni, że zgłasza się  coraz więcej osób, w tym gwiazd, celebrytów, blogerów, chętnych wesprzeć tę niecodzienną akcję” – dodaje.

Oprócz mediów ogólnopolskich w kampanię zaangażowały się również media lokalne, sieć kin Helios, najpopularniejsi w Polsce vlogerzy (m.in. Radosław Kotarski – Polimaty, Beksy, czy Emce), którzy będą tego dnia publikować swoje filmy tłumaczone na język migowy. Do kamapanii dołączą też licznie celebryci, którzy 25 września w swoich mediach społecznościowych będą pozdrawiać Polaków w języku migowym.  Ale to nie wszystko. Z uwagi na to, że uroczystości odbędą się w niedzielę, na profilu facebookowym Polskiego Związku Głuchych będzie również retransmitowana niezwykła msza, którą kapłan odprawi w całości w języku migowym.

Ideę kampanii „Polska zamienia się w słuch” najtrafniej podsumowała wychowana w rodzinie Głuchych popularna aktorka Olga Bończyk, która aktywnie wsparła kampanię PZG:

„Głusi muszą do wszystkiego dotrzeć sami i żyją w błogiej nieświadomości tego, co ich omija. Jako osoba słysząca, która przebywała w świecie ciszy, widzę tą ogromną przepaść i wiem, że fakt, że niesłyszących omija milion informacji każdego dnia, i że w tej kwestii brakuje pomocy ze strony słyszących, powoduje, że ci ludzie zamykają się w swojej enklawie ciszy. Nie chcę powiedzieć, że ci ludzie czują się odrzuceni, ale na pewno czują się w jakimś stopniu ludźmi, których się krzywdzi i odsuwa na drugi plan.” ­

„Rok 2016 jest rokiem szczególnym, ponieważ obchodzimy wtedy dwie ważne dla nas rocznice jubileuszowe: 70-lecie Polskiego Związku Głuchych oraz 140-lecie Ruchu Społecznego Głuchych na ziemiach Polski, z którego działalności wywodzi się nasza organizacja. Stąd pomysł, by właśnie w tym roku szczególnie zwrócić uwagę Polaków na problemy, z którymi zmagają się osoby głuche i niedosłyszące, otworzyć na pomoc i zachęcić do wsparcia. Więcej szczegółów można znaleźć na stronie www.pzg.org.pl. Ta kampania ma pomóc osobom słyszącym zrozumieć osoby głuche, które należą do społeczności charakteryzującej się odrębną kulturą i językiem, funkcjonującej w Polsce bezgłośnie i niezauważenie” – dodaje Krzysztof Kotyniewicz, Sekretarz Zarządu Głownego Polskiego Związku Głuchych. Tegoroczna edycja kampanii ma również wesprzeć zbiórkę na stypendia edukacyjne dla zdolnej młodzieży głuchej. Więcej na: www.pzg.org.pl.

***

Polski Związek Głuchych (PZG) – powstała w 1946 r. największa w Polsce organizacja zrzeszająca osoby niesłyszące, słabosłyszące oraz głuche. Obecnie PZG zrzesza około 100 000 członków. Działalność Związku obejmuje edukację, rehabilitację, oferowanie usług prawnych i reprezentowanie społeczności głuchych, niedosłyszących oraz osób z wadami mowy wobec władz oraz innych instytucji i organizacji. Polski Związek Głuchych w ramach swej działalności wydaje również czasopismo „Świat Ciszy” skierowane do osób niesłyszących i słabosłyszących.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online