37,3 mln zł na reklamy wyborcze, telewizja w dół

Equinox Polska szacuje, że partie polityczne na reklamy wyborcze przeznaczyły w tym roku 37,3 mln zł. Przy czym o 41 proc. spadły wydatki na spoty telewizyjne.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że w czasie tegorocznej kampanii wyborczej polskie partie polityczne na reklamy w telewizji wydały ponad 14 mln zł, podczas gdy cztery lata temu przed wyborami te wydatki wyniosły prawie 24 mln zł. 

Minimalnie więcej niż w 2007 roku - konkretnie 4 proc. - na spoty telewizyjne przeznaczyła tylko PO. Jej telewizyjny budżet wyniósł w tegorocznej kampanii 6,6 mln zł. PiS zmniejszyło swoje wydatki o ponad 50 proc. - do kwoty 3,7 mln zł. Z kolei SLD wydało 3,5 mln zł, czyli o 1,1 mln zł mniej niż cztery lata temu. Najbardziej zmniejszył się budżet telewizyjny - z 5,1 mln zł do 162 tys. zł. Natomiast Ruch Palikota na spoty w telewizji przeznaczył tylko 165 tys. zł.

W 2007 roku na spoty w telewizji wydano 44 proc. całych wyborczych budżetów reklamowych. Jedną trzecią środków przeznaczono na outdoor, 12 proc. - na dzienniki, 8 proc. - na radio, a 2 proc. - na magazyny. Ekstrapolując te proporcje na bieżący rok i zakładając inflacyjny wzrost cenników reklamowych w mediach, Equinox Polska szacuje koszty tegorocznej kampanii wyborczej na 37,3 mln zł. Nie wiadomo, ile środków partie przeznaczyły na promocję w internecie, ale można zakładać, że przesunięto do sieci sporą część budżetów telewizyjnych.

Zdaniem analityków Equinoxa najefektywniejsza kampanię przeprowadził Ruch Palikota, który za dotarcie z reklamą do tysiąca wyborców wyniósł 114 zł. Niewiele więcej - 135 zł - zapłacił za to PSL. W przypadku PiS ten koszt wyniósł 976 zł, w przypadku PO - 1177 zł, a w przypadku SLD - 2 991 zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+