5,5 mln zł na antyaborcyjną kampanię billboardową z płodami i napisem "Kochajcie się mamo i tato"

Fundacja "Nasze Dzieci - Edukacja, Zdrowie, Wiara" mogła wydać nawet 5.5 mln złotych na kampanię billboardową, na której pojawiły się grafiki z płodami i napisy “kochajcie się mamo i tato” - wyliczył dom mediowy Media People na podstawie danych Kantar Media.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
5,5 mln zł na antyaborcyjną kampanię billboardową z płodami i napisem "Kochajcie się mamo i tato"
Martyna Kaczmarek i Paulina Zagórska

Pierwsze billboardy fundacji "Nasze Dzieci - Edukacja, Zdrowie, Wiara" zaczęły pojawiać się jesienią 2020 roku, po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego w legalności zabiegu przerywania ciąży z przesłanki embriopatologicznej.

Organizacja zintensyfikowała w ostatnich tygodniach swoje działania - na ulicach wielu polskich miast i miasteczek zaczęły pojawiać się również billboardy “kochajcie się mamo i tato”, promujące stowarzyszenie Sychar, których fundatorem również jest Fundacja Nasze Dzieci - Edukacja, Zdrowie, Wiara (wg Sychar). Napis stylizowany jest tak, jakby kreśliła go dziecięca ręka.

grafika
grafika
grafika

Martyna Kaczmarek i Paulina Zagórska

Miliony złotych na billboardy "Kochajcie się mamo i tato"

Jak wynika z informacji podanych przez Martynę Kaczmarek i Paulinę Zagórską - tylko do 1 lutego 2021 roku "Fundacja Nasze Dzieci - Edukacja, Zdrowie, Wiara" mogła wydać nawet 5.5 mln zł na nośniki reklamowe przedstawiające grafikę z płodami i plakaty z napisem “kochajcie się mamo i tato” (źródło: dom mediowy Media People na podstawie danych z Kantar Media). Kwota “rate card” w okresie od listopada 2020 do końca stycznia 2021(czyli cennikowa przed rabatami) to 17 242 585 zł netto (bez VAT).

"Należy założyć, że Fundacja świadomie negocjowała koszty i uzyskała poziom rabatów taki jak profesjonalny rynek, który specjalizuje się w zakupach i negocjacjach. Jeśli tak jest, to kwota po rabatach przeznaczona na zakup mediów wg estymacji domu mediowego Media People to 5 172 776 złotych netto oraz dodatkowe ok. 8% (413 tys. złotych netto) na produkcję plakatów do wyklejenia. Łącznie 5 585 776 złotych netto" - podkreślają Kaczmarek i Zagórska.

Na swojej stronie stowarzyszenie Sychar pisze: "celem akcji plakatowej jest promocja wartości miłości małżeńskiej i rodzicielskiej. Nie ma ona innych celów poza pokazywaniem wagi dobrych, prawidłowych relacji pomiędzy rodzicami, małżonkami dla tworzenia trwałych więzi małżeńskich i rodzinnych, co stanowi podstawę prawidłowego, zdrowego rozwoju dzieci".

Martyna Kaczmarek i Paulina Zagórska postanowiły umieścić estymowane kwoty wydane na kampanię billboardową w kontekście niezbędnych dla osób z niepełnosprawnością świadczeń.

Z ich wyliczeń wynika, że za równowartość kwoty wydanej na kampanię billboardową (estymacja, ok. 5 585 000 zł) można byłoby na przykład sfinansować roczne dożywienie 4655 dzieci (wg stawek poznańskiego MOPR z czasu pandemii: 200 zł/mc, tj. 1200 zł/rok).

Fundacja Nasze Dzieci - Edukacja, Zdrowie, Wiara powstała w 2018 roku

Fundacja Nasze Dzieci - Edukacja, Zdrowie, Wiara to organizacja pozarządowa założona w grudniu 2018 roku. Jednym z trzech członków jej zarządu jest Mateusz Kłosek (97 miejsce na liście 100 najbogatszych Polaków wg Forbes), prezes firmy Eko-Okna, która figurowała w 2020 roku na liście magazynu Forbes - 100 największych firm prywatnych w Polsce. Pośród 21 celów statutowych fundacji (z wpisu do KRS) możemy znaleźć, m.in.: dożywianie dzieci, wspomaganie edukacji dzieci i ich rodzin, wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg czy działalność wspomagająca kult religijny oraz rozwój duchowy.

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Martyna Kaczmarek i Paulina Zagórska opowiadają, dlaczego postanowiły zająć się tematem kampanii Fundacji Nasze Dzieci - Edukacja, Zdrowie, Wiara.

- Jestem na co dzień marketerką. Z tego względu zaczęłam się interesować tą kampanią - zauważyłam bardzo dużo tych billboardów i zaczęłam zadawać sobie pytania, jakie nakłady na to poszły - opowiada portalowi Wirtualnemedia.pl Martyna Kaczmarek. - Postanowiłyśmy z Pauliną sprawdzić, ile taka kampania mogła kosztować. Bardzo szybko udało nam się znaleźć dom mediowy Media People, który przygotował dane w niecałe 24 godziny całkowicie pro bono - za co ogromnie dziękujemy - podkreśla Kaczmarek.

- Warto dodać, że dane które podajemy to estymacja - rzeczywista kwota może być o wiele wyższa, bo po pierwsze nie wiadomo, ile dokładnie nośników obejmuje , po drugie akcja trwa od ubiegłego roku, a nasze wyliczenia obejmują okres do początku lutego - zaznacza jednak Martyna Kaczmarek.

Paulina Zagórska: - Na swoim instagramowym koncie od kilku dni poruszałam temat tej kampanii. Obserwatorzy wysyłali mi nawet kilkadziesiąt wiadomości dziennie ze zdjęciami tych billboardów, nawet z małych miast. Tego jest naprawdę bardzo, bardzo dużo, w całej Polsce. Zaczęłam interesować się skalą tej kampanii - kto za tym stoi i po co to robi? Fundacja Nasze Dzieci - Edukacja, Zdrowie, Wiara informuje, że finansuje kampanię z własnych środków. Jednak nie opublikowała jeszcze żadnego sprawozdania finansowego, od dwóch dni nie działa jej strona internetowa. Dostałam wiadomości od wielu osób, które próbowały kontaktować się z fundacją i nie uzyskały żadnej odpowiedzi - mówi nam aktywistka, na co dzień poruszająca w swoich mediach społecznościowych m.in. tematykę feminizmu i praw kobiet.

Zagórska przyznaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że nie ma wątpliwości co do intencji kampanii. - Celem tej akcji jest zmasowana propaganda  antyaborcyjna, choć podana w dość łagodnej formie. Obok zdjęć płodów - dodajmy, zdrowych - widnieją napisy "naprotechnologia", "życie" i tym podobne. Zastanawiająca jest jednak potężna skala tej akcji, i tego kto za nią stoi, no i rzeczywisty cel - rozważa Paulina Zagórska.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"