50 najszybciej rosnących marek na świecie

Na podstawie badań empirycznych prowadzonych dla 50 000 marek na świecie w okresie 10 lat firma Millward Brown oraz Jim Stengel wspólnie opracowali listę 50 marek notujących najwyższe wzrosty, budujących pogłębione relacje z klientami i charakteryzujących się najwyższymi wskaźnikami finansowymi w okresie 2001-2011.

km
km
Udostępnij artykuł:

Na podstawie zrealizowanych badań stwierdzono zależność przyczynowo-skutkową miedzy dążeniem marki do „wyższego celu” a osiąganiem doskonałych wyników finansowych.

Inwestycje w akcje firm z pięćdziesiątki najlepszych firm świata (zaliczonych do indeksu Stengel 50) przyniosły w ostatniej dekadzie o 400% wyższe zyski niż inwestycje w spółki należące do indeksu S&P 500.

Indeks Stengel 50 a indeks S&P 500

Z myślą o stworzeniu indeksu Stengel 50 firma Millward Brown Optimor przeprowadziła wycenę wielu tysięcy marek w ponad 30 krajach. Na liście znalazły się firmy/marki z rynku konsumenckiego oraz instytucjonalnego, należące do 28 kategorii, generujące przychody w przedziale od 100 mln USD do ponad 100 mld USD.

Indeks Stengel 50

Accenture (usługi w zakresie zarządzania i doradztwa dla firm) Airtel (telefonia komórkowa) Amazon.com (e-handel) Apple (komputery osobiste i urządzenia mobilne) Aquarel (woda butelkowana) BlackBerry (telefonia komórkowa) Calvin Klein (luksusowa odzież i akcesoria) Chipotle (fast food) Coca-Cola (napoje bezalkoholowe) Diesel (moda młodzieżowa i dodatki) Discovery Communications (media) Dove (kosmetyki) Emirates (linie lotnicze) FedEx (usługi kurierskie) Google (informacja w Internecie) Heineken (piwo) Hennessy (napoje alkoholowe) Hermès (luksusowa odzież i wyroby skórzane) HP (produkty i usługi informatyczne) Hugo Boss (luksusowa odzież i akcesoria) IBM (produkty i usługi informatyczne) Innocent (żywność i napoje) Jack Daniel’s (napoje alkoholowe) Johnnie Walker (napoje alkoholowe) Lindt (czekolada) L’Occitane (kosmetyki) Louis Vuitton (luksusowa odzież i wyroby skórzane) MasterCard (płatności elektroniczne) Mercedes-Benz (motoryzacja) Method (chemia gospodarcza i kosmetyki) Moët & Chandon (szampan) Natura (kosmetyki) Pampers (produkty do pielęgnacji i higieny dla dzieci) Petrobras (energetyka) Rakuten Ichiba (e-handel) Red Bull (napoje energetyczne) Royal Canin (karma dla zwierząt) Samsung (elektronika) Sedmoy Kontinent (handel detaliczny artykułami spożywczymi) Sensodyne (pielęgnacja jamy ustnej) Seventh Generation (chemia gospodarcza i kosmetyki) Snow (piwo) Starbucks (kawa i żywność) Stonyfield Farm (organiczny nabiał) Tsingtao (piwo) Vente-Privee.com (e-handel) Visa (płatności elektroniczne) Wegmans (handel detaliczny artykułami spożywczymi) Zappos (e-handel) Zara (odzież)

W skład zespołu badawczego wchodzili eksperci Millward Brown Optimor specjalizujący się w strategii marek, Jim Stengel, prof. Sanjay Sood oraz studenci programu MBA z UCLA Anderson Graduate School of Management. Zespół postanowił przeprowadzić pogłębioną analizę sukcesów firm zaliczonych do indeksu Stengel 50. Na podstawie badań ustalono, że każda z pięćdziesięciu marek bazuje na jakimś ideale, czyli dążeniu do poprawy życia w określony sposób, bez względu na swoją wielkość czy kategorię.

Analiza przeprowadzona przez Millward Brown Optimor pozwoliła na stwierdzenie, że firmy skupiające się w swojej działalności na realizacji określonych ideałów, osiągały trzy razy wyższe wskaźniki wzrostu niż konkurenci w tych samych kategoriach.

Aby zbadać, czy i jak ideały wpływają na postawy konsumentów, zespół Neuroscience w Millward Brown opracował metodę mającą na celu odkrycie niejawnych skojarzeń między markami a ideałami. Dzięki temu badaniu uzyskano wiedzę na temat skojarzeń aktywowanych w ludzkich umysłach przez marki należące do indeksu Stengel 50 oraz marki konkurencyjne względem nich. Stwierdzono, że marki charakteryzujące się wysokimi wskaźnikami wzrostu są aktywne w pięciu fundamentalnych obszarach ogólnoludzkich wartości:

1. Wywoływanie radości: aktywowanie doznań związanych ze szczęściem, zachwytem i nieskończonymi możliwościami. 2. Budowanie powiązań: wzmacnianie umiejętności budowania wzajemnych, znaczących powiązań z innymi ludźmi i ze światem. 3. Zachęcanie do eksplorowania: wspieranie ludzi w eksplorowaniu nowych horyzontów i nowych doświadczeń. 4. Wywoływanie dumy: dawanie ludziom większej pewności siebie, siły, bezpieczeństwa i witalności. 5. Wpływ na społeczeństwo: wpływanie na społeczeństwo w szerokim sensie, od kwestionowania status quo do redefiniowania kategorii.

Projekt badawczy stał się punktem wyjścia do napisania książki pt. "Grow: How Ideals Power Growth and Profit at the World’s Greatest Companies" ("Grow, czyli jak ideały stymulują wzrost i generują zyski w najlepszych firmach świata".

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"