Według badania „5G Made in Poland” najważniejszym czynnikiem dla konsumentów przy wprowadzeniu sieci piątej generacji jest zwiększona przepustowość łącza, czyli szybszy internet – deklaruje to 27,9 proc. badanych Polaków. W nieznacznie mniejszym stopniu istotne dla respondentów okazuje się również bezpieczeństwo danych (18,8 proc.) oraz lepszy zasięg łączności mobilnej (15,7 proc.).
Większa konkurencyjność, szybka adaptacja

Zgodne z sondażem 63,4 proc. respondentów w Polsce jest zdania, że wprowadzenie w naszym kraju technologii 5G zwiększy konkurencyjność krajowej gospodarki w zestawieniu z innymi rynkami europejskimi.
Badanie wskazuje, że według Polaków sektorem który najbardziej skorzysta na upowszechnieniu nowej technologii będzie telekomunikacja (63,4 proc.), wysoko są także edukacja (26,8 proc.) oraz rozrywka (20,6 proc.).

Polacy są przekonani, że za budowę i rozwój 5G w naszym kraju powinny odpowiadać lokalne firmy, mniej chętnie natomiast są widziane przez respondentów podmioty pochodzące z USA czy Azji.
16,9 proc. respondentów badania chce skorzystać z 5G w ciągu pierwszego miesiąca od momentu uruchomienia tej usługi u ich operatora, z kolei 35,1 proc. zamierza to zrobić na przestrzeni roku. Z drugiej strony 22,7 proc. Polaków nie jest zainteresowanych nowym standardem i nie zamierza go używać.

Według Ericssona znaczenie rynku konsumenckiego w rozwoju sieci 5G na świecie podkreśla również najnowszy globalny raport Ericsson ConsumerLab. W raporcie zaznaczono, że usługi konsumenckie obejmujące telefonię komórkową, stacjonarną, szerokopasmową, telewizję i wideo już w 2019 r. stanowiły średnio 56 proc. przychodów operatorów na świecie.
Na pozostałą część składają się usługi dla biznesu. Największy udział w zyskach operatorów miały usługi mobilne, a w mniejszym stopniu usługi stacjonarnego dostępu szerokopasmowego, telewizji i wideo. 79 proc. przychodów z usług mobilnych stanowią te dedykowane dla konsumentów.
Czytaj także: Jest nowa data zakończenia aukcji 5G

- Szacujemy, że do 2024 r. udział ten wzrośnie do 81 proc. - Na całym świecie obserwujemy, że operatorzy kładą duży nacisk na poszukiwanie nowych źródeł przychodów, które wykorzystują zaawansowaną charakterystykę sieci 5G - wyjaśnia Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson. - Według Ericsson ConsumerLab operatorzy usług komunikacyjnych mogą wygenerować do 2030 r. łączny przychód w wysokości do 131 mld dol. z samych tylko dodatkowych usług cyfrowych. Około 40 proc. tych prognoz przychodów przypisuje się wydatkom konsumentów na usługi wideo, rzeczywistość rozszerzoną (AR), wirtualną (VR) i gry w chmurze za pośrednictwem sieci 5G.
Badanie przeprowadzono w październiku 2020 r. przez SW Research na zlecenie Ericsson na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 16. roku życia. Przeprowadzono 806 ankiet, a reprezentatywność była kontrolowana pod względem podstawowych zmiennych demograficznych: płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.











