Wprowadzenie szeregu ograniczeń w przestrzeni publicznej i niektórych branżach po rozpoczęciu pandemii, a także trwający kilka tygodni lockdown gospodarczy nie wpłynęły diametralnie na sposób, w jaki klienci korzystają z bankowości. Dane zgromadzone w II kwartale br. sugerują, że obszar bankowości elektronicznej wśród klientów indywidualnych jest już w dużej mierze nasycony.
Od początku kwietnia do końca czerwca liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wzrosła o blisko 140 tys., czyli o 0,73% wobec I kwartału. Dla porównania, kwartalny przyrost w poprzednim okresie wyniósł 3,56% (nominalnie 650 tys.). Niemniej, całkowita liczba aktywnych indywidualnych klientów bankowości internetowej po raz pierwszy przekroczyła 19 mln, a stosunek klientów aktywnych do całkowitej liczby umów bankowości internetowej osiągnął poziom blisko 51%.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/w-otwartej-bankowosci-nie-ma-rewolucji-bo-polscy-klienci-sa-zadowoleni,7170468497041025a ##
Stosunkowo najwyższy przyrost aktywności odnotowano w przypadku użytkowników bankowości mobilnej. Liczba użytkowników aplikacji bankowych na urządzenia mobilne wyniosła na koniec czerwca 12,933 mln i była wyższa o 556 tys. (4,49%) wobec końcówki I kwartału. Ponad 6,48 mln użytkowników z tego grona to klienci mobile only. Oznacza to, że ponad 50% użytkowników bankowości mobilnej stanowią osoby logujące się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji, przy jednoczesnym braku logowania do bankowości za pomocą tradycyjnej przeglądarki internetowej. Liczba osób korzystających z bankowości w taki sposób zwiększyła się w II kwartale o 359 tys. użytkowników.

- Początek pandemii nie zmienił radykalnie sposobu, w jaki Polacy korzystają z usług bankowych, gdyż bardzo duża liczba klientów indywidualnych korzystała z usług banków w sposób zdalny już wcześniej, ale można przypuszczać, że pandemia wzmocniła i utrwaliła pewne nawyki w tym obszarze. Dynamika wzrostu aktywnych użytkowników w drugim kwartale była nieco słabsza niż w pierwszym, ale za to istotnie zwiększyła się liczba klientów korzystających z aplikacji mobilnych, w tym szczególnie zwiększyło się grono klientów korzystających wyłącznie z aplikacji mobilnej bankowości. W drugim kwartale obserwujemy natomiast ograniczenie średniej wartości przelewów na jednego klienta i średniej wartości rozliczeń, co wskazuje, że część klientów w początkach pandemii istotnie zmniejszyła swoje wydatki – w przypadku średniej wartości rozliczeń na jednego klienta spadek wartości wyniósł 25% - stwierdził Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.

Z danych zebranych w raporcie NetB@nk wynika, że w II kwartale liczba klientów z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw posiadających dostęp do bankowości internetowej przekroczyła 3 mln. To o 0,88% więcej w odniesieniu do I kwartału. W tym gronie, 1,92 mln klientów biznesowych aktywnie korzystało z bankowości elektronicznej. Wzrost aktywnych klientów wyniósł 3,36% w stosunku do I kwartału. Podobnie jak w przypadku klientów indywidualnych, także w tym segmencie zaobserwowany został istotny spadek wartości przelewów i rozliczeń – odpowiednio o 6,92% i 18%. W przypadku klientów z segmentu przedsiębiorstw zauważalne było także zmniejszenie średniej liczby wykonywanych przelewów – z blisko 17 do 15.
Dane za II kwartał 2020 r. na temat płatności bezgotówkowych pochodzące z systemów Krajowej Izby Rozliczeniowej wskazują tylko na niewielkie zmniejszenie liczby transakcji w systemie Elixir w porównaniu do I kwartału oraz spadek ich wartości o 1,89%. Natomiast w systemie Express Elixir, realizującym przelewy natychmiastowe, odnotowano istotny wzrost liczby transakcji - o 20,96%. Natomiast ich wartość była wyższa tylko o niespełna 2% w odniesieniu do I kwartału 2020 r.

Trzeci spadkowy kwartał z rzędu w zakresie wartości operacji obserwowany jest w systemie Euro Elixir, rozliczającym transakcje dokonywane w euro. W skali roku nastąpił spadek o ponad 29,51%, a w skali kwartału - o 8,69%. W ostatnim kwartale liczba transakcji spadła o 0,58%. Podobnie było w przypadku wartości zrealizowanych transakcji, która wyniosła 39 mld euro, co oznacza spadek o 8,69% w porównaniu do I kwartału.











