62 proc. Polaków ufa bankom, tylko 8 proc. krytycznych opinii

Społeczna ocena banków w ciągu minionego roku uległa poprawie, a zaufanie, którym Polacy darzą banki pozostało stabilne - wynika z badania Kantar TNS.

km
km
Udostępnij artykuł:
62 proc. Polaków ufa bankom, tylko 8 proc. krytycznych opinii
fot. Shutterstock.com

W stosunku do roku ubiegłego poprawie uległa ogólna opinia Polaków na temat banków. Połowa respondentów ma o nich dobre lub bardzo dobre zdanie (+2 pkt. proc.), 42% - neutralne, a 8% wyraża krytyczną opinię (-2 pkt. proc.). Odnotowana ocena w tym wymiarze to najwyższy wynik w dziesięcioletniej historii pomiarów. Długoterminowa tendencja w zakresie stopniowej poprawy społecznej oceny banków jest obserwowana od 2009 r., kiedy dobrą opinię o bankach wyrażało 30% badanych, a niemal tyle samo miało o nich krytyczne zdanie.

grafika

Banki oceniane są lepiej także w wymiarze reputacji. Poziom indeksu TRI*M wśród ogółu respondentów wyniósł 38 pkt. (+7). To znaczna poprawa od początku pomiarów i wyjściowego poziomu 21 pkt. odnotowanego w 2012 r.

grafika

W minionym roku sektor bankowy adekwatnie odpowiedział na sytuację na rynku, a największy wpływ na zmianę indeksu reputacji miała deklarowana wobec banków sympatia, ocena ogólna i postrzegana jakość usług, w mniejszym – postrzeganie sukcesu i deklarowane zaufanie.

Oceny reputacji banków  w przekroju społecznym są silnie zróżnicowane. Bardzo duży związek z  wysokimi ocenami banków mają wysokie wskazania w zakresie poziomu wiedzy, doświadczenia w korzystaniu z usług bankowych i kompetencji finansowych klientów, a także ich wykształcenia, poziomu osiąganych dochodów i samooceny sytuacji materialnej. Niskim wskazaniom w wymiarze reputacji towarzyszą stosunkowo niskie wskazania w zakresie zainteresowania informacjami o bankach, niski poziom wiedzy finansowej i brak motywacji do jej poszerzania oraz niewielki zakres korzystania z produktów finansowych.

Społeczne zaufanie do banków utrzymało się na dotychczasowym, relatywnie wysokim poziomie. 62% Polaków (+1 pkt. proc.), wśród których znajdują się zarówno korzystający (85%), jak i nie korzystający z usług bankowych (15%), deklaruje zaufanie do banków działających w Polsce. W stosunku do roku ubiegłego widoczna była dalsza krystalizacja postaw w tym wymiarze - stopniał odsetek osób, które nie mają zdania w tej kwestii i w niewielkim stopniu wzrósł w przypadku osób deklarujących nieufność wobec banków (+2 pkt. proc.). Obok NBP, banki działające w Polsce cieszą się najwyższym poziomem społecznego zaufania wśród podmiotów rynku finansowego.

grafika

Zaufanie lub jego brak w stosunku do banków w dużej mierze wiążą się z wartościami uniwersalnymi i etyką. Banki godne zaufania to przede wszystkim banki uczciwe, bezpieczne, rzetelne i wiarygodne. 83% klientów banków deklaruje zaufanie do banku, z usług którego korzysta.

grafika

Badanie "Reputacja sektora bankowego 2017" zostało zrealizowane przez Kantar TNS dla Związku Banków Polskich w dniach 6-20 marca 2017 r., metodą wywiadów bezpośrednich (CAPI), na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 1000 respondentów w wieku powyżej 16 lat. Indeks TRI*M to to relatywna miara oceny reputacji bazująca na 5 głównych wskaźnikach: sympatii, ocenie ogólnej, zaufaniu, postrzeganiu sukcesu oraz jakości usług.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"