73 proc. polskich internautów korzysta z VoD, 28 proc. z nich za to płaci

Co czwarty młody polski internauta codziennie ogląda w sieci filmy, seriale i programy telewizyjne. Już 10 proc. 15-24 latków ogląda więcej niż pięć odcinków z rzędu - pokazuje badanie domu mediowego MEC. Jak prognozuje spółka - rynek reklamy VoD przerośnie reklamę gazetową w ciągu dwóch lat.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Z serwisów VoD oferujących dłuższe treści wideo korzysta już 73 proc. polskich internautów - pokazuje badanie MEC VideoTrack zrealizowane przez dom mediowy MEC. Ponad połowa z nich ogląda w sieci filmy, seriale i programy telewizyjne przynajmniej kilka razy w tygodniu, a 19 proc.  - robi to codziennie (w tym co czwarty 15-24 latek).

W strukturze widzów serwisów VoD, podobnie jak to jest w przypadku telewizji, zaczyna się rysować lekka przewaga kobiet. To zmiana w stosunku do badań sprzed kilku lat, które pokazywały przewagę mężczyzn wśród widzów internetowego wideo.

grafika

Z uwagi na inny sposób korzystania i możliwości reklamowe, w badaniu osobno analizowano YouTube (aż 97 proc. internautów zdarza się korzystać z tego serwisu) i serwisy VoD oferujące tylko długie treści wideo.

Korzystanie z wideo w sieci jest już bardzo powszechne, ale istnieje wyraźna segmentacja użytkowników - od okazjonalnych po intensywnych. - Dla części z nich internet jest już prawdopodobnie głównym źródłem kontentu wideo, co nie oznacza, że porzucają telewizję - komentuje Izabela Albrychiewicz, prezes MEC.

W badaniu zmierzono też związki między popularnością VoD a dystrybucją, reklamą i wyborami programowymi polskich e-widzów. Najwięcej heavy userów internetowego wideo znajdujemy wśród e-widzów bez dostępu do płatnej telewizji - aż 23 proc. takich internautów codziennie sięga po dłuższe programy w internecie. W przypadku kablówek odsetek ten wynosi 17 proc., a w przypadku platform cyfrowych - 13 proc. Częstotliwość korzystania z VoD jest wyraźnie związana z szerokością oferty telewizyjnej oraz miejscem zamieszkania. W przypadku kablówek (a często jednocześnie dostawców internetu), największy odsetek heavy userów VoD obserwujemy wśród klientów Toya i UPC, a więc operatorów o wysokim udziale klientów wielkomiejskich.

Skłonność do płacenia za treści w sieci wciąż nie jest duża, ale już 28,5 proc. e-widzów twierdzi, że zdarza im się płacić za oglądanie wideo online. Największy potencjał rozwoju płatnej oferty VoD widać w grupie młodych dorosłych użytkowników - wśród 25-34 latków deklaruje to już 37 proc. Blisko połowa płacących za kontent w sieci stwierdza, że miesięcznie przeznacza na to maksymalnie 10 zł, a najbardziej pożądanym modelem jest opłata za jednorazowe obejrzenie odcinka

grafika

MEC zapytał też e-widzów o różnorakie oceny serwisów VoD. W rankingu witryn, na których najwięcej użytkowników płaci za wideo, prowadzą Ipla, Zalukaj i VoD.pl (mowa o wskazaniach spontanicznych).

grafika

E-widzowie nie sprawiają wrażenia mocno przywiązanych do konkretnych serwisów VoD. 46 proc. stwierdziło w badaniu, że marka serwisu nie ma dla nich znaczenia. To zjawisko potwierdza też model wyszukiwania interesujących treści wideo w internecie - 60 proc. internautów poszukiwanie filmu lub serialu rozpoczyna od wpisania jego nazwy w wyszukiwarce, a nie od sprawdzenia czy znajduje się na stronie ulubionego serwisu VoD.

36 proc. polskich e-widzów twierdzi, że korzysta VoD, ponieważ chce oglądać programy o wybranej przez siebie porze. Jednak jak pokazuje badanie , prime time serwisach w VoD w dużej mierze pokrywa się z telewizyjnym - to godz. 18-23:00. W porównaniu z telewizją więcej widzów twierdzi, że ogląda wideo w internecie po 23:00. Co ciekawe, ta pora jest szczególnie często wybierana przez starszych użytkowników (15 proc. badanych powyżej 55. roku życia, podczas gdy średnio jest to 9 proc.). W przypadku oglądanych w sieci seriali wciąż większość internautów poprzestaje na 1-2 odcinkach (ponad połowa w każdej z badanych grup wiekowych e-widzów), ale  szczególnie wśród najmłodszych fanów seriali w internecie, istotny jest już odsetek tych, którzy za jednym razem oglądają od 5 do 10 odcinków. Wśród 15-24-latków to aż 11 proc. e-widzów.

Rynek internetowego wideo od kilku lat rośnie w dwucyfrowym tempie, a wydatki na internetowe wideo sięgają już 8-10 proc. w budżetach na reklamę internetową. Rozwojowi tego segmentu sprzyja fakt, że większość użytkowników wybiera serwisy bezpłatne, a więc finansowane reklamą.

- Od rozwoju ich oferty programowej, a także od decyzji zagranicznych graczy przymierzających się do wejścia na polski rynek, będzie zależała przyszłość reklamy e-wideo. Ale nawet przy założeniu stabilnego rozwoju tego segmentu, szacujemy, że w perspektywie dwóch lat jego udział w całym rynku reklamowym wyniesie ok. 4 proc., co oznacza, że przerośnie udział dzienników - ocenia Izabela Albrychiewicz.

Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI na grupie 2003 internautów na przełomie lutego i marca br.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów