TV Puls: skoro media publiczne dostaną więcej z abonamentu, powinny emitować mniej reklam

Telewizja Puls popiera nowelizację ustawy abonamentowej zaproponowaną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zaznacza jednak, że po otrzymaniu dodatkowych środków media publiczne powinny emitować mniej reklam. - Obniżenie limitu reklam np. do 3 proc. pozwoliłoby także na wzmożenie konkurencji o jakość przekazów reklamowych jako takich i pojawienie się przestrzeni dla reklamy premium - ocenia Dariusz Dąbski, prezes TV Puls.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
TV Puls: skoro media publiczne dostaną więcej z abonamentu, powinny emitować mniej reklam
Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls

Projekt nowelizacji ustawy o abonamencie radiowo-telewizyjnym został przedstawiony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego na początku marca. Zakłada on, że w pobieraniu będą brali udział operatorzy płatnej telewizji, którzy mają przekazywać Poczcie Polskiej (odpowiadającej za pobór abonamentu) zgłoszenia od swoich klientów o posiadaniu telewizorów, za co otrzymają wynagradzanie. Z wejściem w życie nowych przepisów mają zostać umorzone wszystkie dotychczasowe zaległości w płaceniu abonamentu.

W ramach konsultacji społecznych do takiej koncepcji zgłoszono sporo zastrzeżeń. Cyfrowy Polsat uważa, że proponowane przepisy nierówno traktują klientów płatnej telewizji i odbiorców bezpłatnej, nc+ - że zaszkodzą całemu rynkowi medialnemu, a Polska Izba Komunikacji Elektronicznej - że są niezgodne z konstytucją. Natomiast sieć Multimedia Polska stwierdziła, że już po zapowiedzi nowelizacji niektórzy klienci zrezygnowali z usługi płatnej telewizji.

Za to Telewizja Polska pochwaliła proponowane przepisy. Nadawca ocenił też, że umorzenie dotychczasowych zaległości z tytułu tej opłaty powinno dotyczyć tylko osób, które zaczną ją regulować po wprowadzeniu nowych przepisów, a Poczta Polska powinna otrzymywać także rejestr właścicieli samochodów, żeby zwiększyć ściągalność abonamentu radiowego. Podobną opinię wyraziło Radio Katowice.

Telewizja Puls: udział operatorów płatnej tv w poborze abonamentu to dla nich niewielkie obciążenie

Również Telewizja Puls pozytywnie ocenia nowelizację. - Pragniemy wyrazić uznanie, że po wielu latach zapaści i niewydolności systemu finansowania nadawców publicznych ze środków pozabudżetowych przedstawiony do konsultacji projekt ustawy stanowi poważną propozycję naprawy istniejącego systemu opłat abonamentowych, której funkcją jest wzmocnienie instytucji zapewniających skuteczność ich poboru, a przez to wzmocnienie warunków dla urzeczywistniania misji publicznej - napisał w imieniu firmy jej prezes Dariusz Dąbski.

- Stoimy na stanowisku, że wystarczające dla uzdrowienia finansowania misji publicznej jest wzmocnienie skuteczności istniejącego systemu. Należy pozytywnie przyjąć projekt inicjatywy nowelizacji ustawy o opłacie abonamentowej, która nie zmieniając zasady powszechnego obowiązku łożenia na misję publiczną próbuje wprowadzić instytucje zapewniające powszechność rejestracji odbiorników, a przez to skuteczność płatności opłat abonamentowych - napisał prezes Telewizji Puls.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/abonament-nowelizacja-poczta-polska-chce-zwrotu-kosztow-nowego-systemu-krrit-nie-chce-ustalac-kar-i-platnosci-dla-operatorow-tv ##

Według nadawcy udział operatorów płatnej telewizji w poborze abonamentu to dobre rozwiązanie. - Uważamy, że zaangażowanie dostawców telewizji płatnej w udzielenie informacji o odbiorcach - czyli osobach posiadających odbiorniki - jest adekwatnie niewielkim ciężarem wobec wartości jaka leży w potrzebie zapewnienia finansowania misji publicznej realizowanej przez nadawcę publicznego - wyliczył Dariusz Dąbski. - Działanie przez ustawodawcę w ramach tejże podstawy nie wymaga zmiany umów dostawców telewizji płatnej z klientami, które zachowują swoją ważność. Jest to bowiem odrębna podstawa prawna od zwykle stosowanych w działalności tych dostawców zgód na przetwarzanie danych osobowych w celach oczekiwanych dla ich działalności - dodał prezes Telewizji Puls.

Jego zdaniem w obecnej sytuacji media publiczne muszą nadmiernie komercjalizować swoje treści, walcząc na rynku reklamowym. - A konkurowanie nadawcy publicznego o pieniądz pochodzący z rynku reklamowego z nadawcami komercyjnymi osłabia wydolność tego rynku wobec rozwijającej się równolegle oferty programów NTC, uruchomionego właśnie multipleksu ósmego, i planów uruchomienia multipleksu piątego, a także dynamicznego rozwoju oferty usług medialnych dostępnych na innych platformach dystrybucji. Cierpi na tym jednak przede wszystkim produkcja audycji telewizyjnych mających co do zasady spełniać wyższe cele społeczne w postaci misji publicznej - stwierdził Dąbski.

Po wzroście wpływów z abonamentu media publiczne powinny emitować mniej reklam

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego prognozuje, że po wprowadzeniu nowych przepisów abonament RTV zacznie płacić ok. 2,8 mln klientów płatnej telewizji, co przyniesie rocznie dodatkowe 620 mln zł wpływów. W ub.r. bieżące i zaległe wpływy z abonamentu, po potrąceniu wynagrodzenia Poczty Polskiej, wyniosły 749,9 mln zł, z czego 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł - Polskie Radio, a 170,6 mln zł - publiczne stacje regionalne.

Telewizja Puls ocenia, że po tym jak media publiczne zaczną otrzymywać dodatkowe środki z abonamentu, nie powinny funkcjonować na dotychczasowych zasadach na rynku reklamowym. - Stan ten może zachwiać równowagą rynku i adekwatnością pomocy publicznej stąd konieczne, naszym zdaniem, jest uzupełnienie projektowanej nowelizacji o instytucję dodatkowego ustawowego limitu reklamy w programach nadawcy publicznego, np. do 3 proc. czasu emisji programu. Jednocześnie instytucja taka pozwoliłoby na jakościową, pozytywną zmianę tak dla odbiorców, wartości społecznych oraz rynku reklamy. Obniżenie limitu reklam np. do wspomnianych 3 proc. pozwoliłoby także na wzmożenie konkurencji o jakość przekazów reklamowych jako takich i pojawienie się przestrzeni dla reklamy premium - prognozuje Dariusz Dąbski.

Zaznaczył przy tym, że całkowite wycofanie reklam z mediów publicznych byłoby przeciwskuteczne. - Wspomniany dodatkowy limit reklamy dla nadawcy publicznego może być też wprowadzany alternatywnie stopniowo mocą rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, do którego wydania należałby ustanowić delegację w projektowanej nowelizacji. Wydanie takiego rozporządzenia Krajowa Rada winna poprzedzić analizą rynku i analizą wpływów z opłat abonamentowych oraz wykonaniem karty powinności, czy - jak to jest dotychczas - porozumień ekonomiczno-programowych - stwierdził prezes Telewizji Puls.

Wiceminister kultury Jarosław Sellin poinformował w niedzielę, że resort otrzymał ponad 300 uwag do projektu nowelizacji ustawy abonamentowej. - Niektóre merytorycznie ciekawe, dlatego myślę, że dyskusja na temat tej ustawy będzie się jeszcze toczyła, ale chcemy do połowy roku doprowadzić do sytuacji, w której w drugiej połowie roku wreszcie mielibyśmy solidniejszy fundament finansowania mediów publicznych, bo on dzisiaj jest bardzo słaby - powiedział Sellin.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"