Facebook od kilku lat zapewnia, że dostrzega rosnący problem dezinformacji w swoim serwisie i stara się z nim skutecznie walczyć. Jednak do tej pory działania firmy w Polsce w obszarze identyfikacji i usuwania fake newsów nie były wyraźnie widoczne, choć Facebook podejmował w tym kierunku pewne kroki – np. wprowadzając jesienią ub.r. informacje na temat wydawców publikowanych postów.
W połowie ub.r. podczas wizyty w Warszawie Tessa Lyons-Laing z zespołu Facebooka odpowiedzialnego za Newsfeed tłumaczyła, że w Polsce nie ma wyspecjalizowanych organizacji typu fact-checkers weryfikujących informacje w sieci, dlatego też walka z fake newsami jest na polskim Facebooku utrudniona.
Teraz może to się zmienić. Facebook poinformował o uruchomieniu programu weryfikacji informacji w Polsce we współpracy z Agence France Presse (AFP), która posiada certyfikat International Fact-Checking Network. AFP zacznie oceniać rzetelność i prawdziwość treści na Facebooku począwszy od kwietnia br.

Facebook informuje, że gdy weryfikator informacji oceni treść jako fałszywą, serwis pokazuje ją niżej w Aktualnościach, znacznie zmniejszając jej dystrybucję. Ma to zapobiegać rozprzestrzenianiu się oszustw i zmniejszać liczbę osób, które je widzą.
Według zapowiedzi zasięg stron i domen, które notorycznie udostępniają fałszywe wiadomości także zostanie zmniejszony. Będą one również pozbawione możliwości korzystania z narzędzi reklamowych i monetyzacyjnych na Facebooku. W opinii serwisu pomaga to ograniczyć rozpowszechnianie fałszywych wiadomości motywowanych finansowo. Z doświadczeń FB wynika, że gdy dany materiał zostanie oceniony jako fałszywy, udaje się ograniczyć jego zasięg o 80 proc.
Na razie nie ujawniono jak w praktyce będzie wyglądało wykrywanie fake newsów na polskim Facebooku, i czy do tej pracy zostali zaangażowani pracownicy biegle posługujący się naszym językiem. Za całość realizacji programu w Polsce odpowiada AFP.

- Dzięki nowemu kontraktowi AFP rozwija globalny zespół weryfikacji informacji, działający już w 17 krajach. Weryfikacja leży u podstaw historycznej misji AFP, a nasze doświadczenie w tej dziedzinie przynosi korzyści naszym klientom i opinii publicznej każdego dnia - zaznacza w komunikacie Phil Chetwynd, AFP global news director.
Obecnie w programie weryfikacji informacji Facebooka uczestniczy 43 zewnętrznych partnerów na całym świecie, którzy sprawdzają prawdziwość treści w 24 językach. Oprócz linków do artykułów wprowadzono również możliwość sprawdzania przez recenzentów prawdziwości zdjęć i filmów.
Przychód Facebooka sięgnął w IV kwartale 2018 r. 16,91 mld dol. To o 30 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 (12,97 mld). Firma zanotowała zysk netto w wysokości 6,88 mld, w porównaniu do 4,27 mld dol. zysku w IV kwartale roku 2017 (+61 proc.). Z kolei w całym 2018 r. Facebook osiągnął 55,84 mld dol. przychodu, co oznacza wzrost o 37 proc. Zysk netto wzrósł z 15,93 do 22,11 mld dol. (+39 proc.).











