Ankietę przeprowadzono w 28 agencjach zrzeszonych w ZFPR, co oznacza wzrost próby badawczej w porównaniu z rokiem poprzednim. Uzyskane metodą kwestionariuszową dane ponad 690 osób zostały opracowane i zweryfikowane przez firmę Willis Towers Watson Polska.
- Po raz pierwszy w naszym badaniu analizie poddano funkcjonujące w agencji PR rozwiązania well being oraz praktyki w zakresie transparentności płac i wsparcia osób powracających z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich i wychowawczych - mówi Agnieszka Bacińska, wiceprezeska ZFPR.
W branży public relations ponad 40 proc. firm wyrównuje wynagrodzenie zasadnicze osobom powracającym z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich czy wychowawczych, a 36 proc. stosuje dla nich zredukowany czas pracy.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zfpr-apel-przeciw-blednemu-uzyciu-terminu-public-relations ##

Ile zarabia się w branży PR? Nawet ponad 20 tys. zł miesięcznie
Tabela miesięcznych zarobków w public relations prezentuje wartości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń całkowitych brutto z umów o pracę (rynkowa mediana) dla typowych stanowisk w branży public relations.
Najwięcej może zarobić miesięcznie osoba kierująca agencją - jej średnia pensja to według wyliczeń ZFPR 23 567 zł brutto. Managing director zarabia 21 656 zł, zaś osoba zarządzająca działem lub departamentem - około 15 648 na miesiąc.
Średni szczebel menadżerski w public relations może liczyć na zarobki oscylujące w granicach od 12 300 zł (group account manager, account director), starsza konsultantka zarobi 10 454 zł miesięcznie. Konsultanci przed awansem mogą liczyć na wynagrodzenie nawet do 8,5 tys. zł. Początkujący w branży - asystenci, konsultanci w randze junior - otrzymują wynagrodzenie na poziomie od 3300 zł do nieco ponad 7 tysięcy złotych miesięcznie.

Badanie ZFPR obejmowało również określenie wartości stawek cennikowych, a więc stawek pokrywających wszystkie koszty związane z realizacją projektu oraz zawierające marżę, które są prezentowane klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Dane zostały opracowane według stanu na dzień 1.04.2022 r. Wzrost stawek odnotowano dla 75% stanowisk, które wyceniono rynkowo w obydwu edycjach badania (2021 i 2022 r.).
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rosnie-liczba-agencji-pomagajacych-pro-bono ##
Godzina pracy CEO to koszt 750 zł, członków zarządów 600 zł, group account managera 400 zł. Stawki za godzinę pracy osób na niższych szczeblach w agencjach PR wyceniono w badaniu na 120-150 zł.

- W porównaniu do badania z połowy 2021 wzrost wysokości wynagrodzeń pracowników sektora wynosi średnio 11 proc. dla płacy całkowitej. Branża pozostaje więc atrakcyjna także dla osób rozpoczynających swoją karierę, które mogą liczyć na duże wsparcie w rozwoju zawodowym. Stałe programy szkoleniowe oferują już praktycznie wszystkie agencje PR w porównaniu z 76 proc. w poprzednim badaniu. O rozwoju branży świadczą również deklaracje 80 proc. agencji o zwiększeniu zatrudnienia w tym roku. Średni staż pracy w agencjach wynosi 5 lat - mówi Agnieszka Bacińska, wiceprezeska ZFPR.











