Agora najmocniej urosła w kinach. Mniej z druku i „Gazety Wyborczej”, rekordowa EBITDA

W czwartym kwartale 2024 roku przychody grupy Agory zwiększyły się o prawie 5 proc., głównie dzięki wzrostowi w kinach Helios o ponad jedną piątą. Zmalały natomiast wpływy z drukarni i „Gazety Wyborczej”. Firma w całym ub.r. osiągnęła rekordowy w swojej historii zysk EBITDA, natomiast zyskowność netto osłabiły m.in. niekorzystne dla niej zmiany kursów walut.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Agora najmocniej urosła w kinach. Mniej z druku i „Gazety Wyborczej”, rekordowa EBITDA
fot. materiały prasowe

Grupa kapitałowa Agora w czwartym kwartale 2024 roku wypracowała 446 mln zł przychodów sprzedażowych, o 4,6 proc. więcej niż przed rokiem. Najmocniej przyczyniły się do tego kina Helios, w których wpływy z biletów poszły w górę r/r o 19,9 proc. do 81,9 proc., a z przekąsek i napojów – o 25,7 proc. do 47,4 mln zł.

Ponad połowę przychodów firma wypracowuje z usług reklamowych. Kwartalne wpływy w tym zakresie zwiększyły się r/r o 2,4 proc. do 235,4 mln zł, z czego w segmencie radiowym (obejmującym też przejętą w ostatnich latach Grupę Eurozet) – o 1,5 proc. do 103,4 mln zł, a w outdoorowym (Grupa AMS) – o 6,3 proc. do 59,4 mln zł.

Nasza sieć kin Helios w 2024 roku ostatecznie pożegnała pandemiczny kryzys, odbudowując frekwencję i spłacając zobowiązania zaciągnięte na czas lockdownu. Dziś tamte wyzwania to już przeszłość, a przyszłość rynku kinowego rysuje się optymistycznie. Z kolei AMS w reklamie zewnętrznej trafnie postawił na cyfryzację nośników (DOOH), które według długoterminowych prognoz dla branży mediowej mają największy potencjał wzrostu – stwierdził prezes Agory Bartosz Hojka w liście do akcjonariuszy.

Mały wzrost reklamy radiowej, koszty w dół

Kwotowo najmocniej zmalały natomiast przychody ze sprzedaży wydawnictw (czyli przede wszystkim „Gazety Wyborczej”) – o 7,4 proc. do 36,5 mln zł. Natomiast wpływy z dystrybucji i produkcji filmów (zajmuje się tym Grupa Nextfilm) poszły w dół o 22,3 proc. do 12,9 mln zł, a w obszarze określonym jako pozostały – o 7 proc. do 31,9 mln zł (sprzedaż usług poligraficznych poszła w dół z 9,1 do 5,4 mln zł).

Grupa Agora w ryzach trzymała koszty operacyjne, które w czwartym kwartale ub.r. zmniejszyły się r/r o 1,6 proc. do 386,3 mln zł, m.in. dzięki skurczeniu się odpisów aktualizujących z 7,5 do 0,4 mln zł.

W efekcie kwartalny zysk EBITDA podskoczył z 82,9 do 104,8 mln zł (a marża EBITDA – z 19,5 do 23,5 proc.), zaś zysk operacyjny – z 33,6 do 59,7 mln zł.

Pozostałe wyniki rentowności obniżyły przede wszystkim skurczenie się przychodów z różnic kursów walutowych z 29,9 do 0,8 mln zł i spadek wyniku z aktualizacji wyceny put z 7 mln zł do -14,6 mln zł. Na plus zadziałało natomiast 8,8 mln zł zysku netto z działalności zaniechanej (w październiku ub.r. Agora sprzedała spółkę Step Inside), wobec 0,9 mln zł rok wcześniej, a także zmniejszenie się kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 15,1 do 0,6 mln zł.

Firma zarobiła na czysto 42,2 mln zł. Przed rokiem było to 50,9 mln.

– Dzisiejszy kształt Grupy Agora to efekt prowadzonych przez lata udanych akwizycji, z czego ostatnia – Eurozet – została sfinalizowana w ubiegłym roku. Dzięki przejęciu 100 proc. udziałów w tej spółce segment radiowy jest dziś naszym największym biznesem mediowym, przed którym otwierają się perspektywy korzystnych synergii oraz pozytywnego wpływu na rentowność całej Grupy – zauważył Bartosz Hojka.

grafika

W całym 2024 roku grupa Agora osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 7,2 proc. do 1,48 mld zł. Wpływy z reklam zwiększyły się o 8,4 proc. do 762,8 mln zł, z biletów w kinach Helios – o 5,1 proc. do 256,4 proc., a z produkcji i dystrybucji filmów – o 65,4 proc. do 48,8 mln zł.

Przy wzroście kosztów operacyjnych o 4,6 proc. do 1,4 mld zł całoroczny zysk EBITDA firmy poszedł w górę z 217,9 do 257,1 mln zł, a zysk operacyjny – z 44 do 82,1 mln zł. Natomiast z przyczyn podobnym jak w samym czwartym kwartale zysk netto zmalał z 85 do 26,4 mln zł.

– W erze ogólnej niepewności i poważnych turbulencji w branży mediów  Grupa Agora rośnie i ma solidne perspektywy dalszego wzrostu.  Po raz drugi z rzędu rekordowe w historii firmy przychody (1,48 mld zł) i EBITDA (257 mln zł) pozwalają nam uznać miniony rok za udany i  śmiało spoglądać w przyszłość – podkreślił Bartosz Hojka.

– Tak też patrzymy na 2025 rok, w którym będziemy kontynuować realizację przyjętych niespełna dwa lata temu kierunków strategicznych, koncentrując się na wzmacnianiu współpracy między biznesami i wykorzystywaniu synergii – szczególnie pomiędzy naszymi największymi cyfrowymi mediami –  Wyborczą i Gazeta.pl – zapowiada.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"