Aktorka jako fizjolog wprowadza w błąd – spot Herbapectu do zmiany (wideo)

Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do skargi zarzucającej spotowi syropu Herbapect, że występująca w nim aktorka opisana jako fizjolog wprowadza odbiorców w błąd. Odpowiedzialna za tę kampanię firma Aflofarm Farmacja twierdziła, takie sytuacje są powszechne w komunikacji reklamowej.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Skarga dotycząca telewizyjnego spotu syropu Herbapect, która została skierowana do Komisji Etyki Reklamy, skupiała się na występującej w filmiku kobiecie przedstawionej w napisie jako „Anna Błoch-Romanowicz, fizjolog”. Autor protestu zauważył, że tę bohaterkę odgrywa tak naprawdę aktorka, co wprowadza w błąd, a nawet oszukuje, widzów. Na podstawie skargi reklamę – oprócz postawienia jej zarzutów wprowadzania odbiorców w błąd, nadużywania ich zaufania oraz naruszania dobrych obyczajów i odpowiedzialności społecznej – oskarżono, że jako przekaz promujący produkt leczniczy odwołuje się do osób posiadających wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne albo sugerujących taki status.

Odpowiedzialna za tę kampanię firma Aflofarm Farmacja zauważyła, że w ogromnej większości reklam występują profesjonalni aktorzy udający innych ludzi, więc wobec wszystkich takich przekazów można postawić zarzut wprowadzania odbiorców w błąd. Przedstawiciele przedsiębiorstwa dodali, że nawet w emitowanym obecnie spocie innej marki farmaceutycznej występują fikcyjne postacie taksówkarza Stefana Chrypki, koleżanki z pracy Anny Kichalskiej oraz dyrektora szkoły Mariana Zarażalskiego. Firma zwróciła również uwagę, że przeciw reklamie Herbapectu nie protestował Główny Inspektor Farmaceutyczny, który reaguje na jakiekolwiek nadużycia w tej branży, co oznacza, że przekaz mieści się w ogólnie przyjętych konwencjach reklamowych.

Jednak w opinii Komisji Etyki Reklamy spot Herbapectu wprowadza odbiorców w błąd, ponieważ do zawodu fizjologa – przypisanego w filmiku do niewykonującej go aktorki – konsumenci mają zaufanie, szczególnie w przypadku reklamy produktu leczniczego. W konsekwencji instytucja orzekła, że ze spotu powinien zostać usunięty podpis „fizjolog”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska