Allegro wyciska więcej od polskich sprzedawców. Za granicą wciąż pod kreską

W zeszłym kwartale grupa Allegro zwiększyła r/r przychody o 7,8 proc., przy czym w Polsce wzrost wyniósł 17,1 proc., a udział prowizji i opłat w obrotach sprzedawców sięgnął 12,5 proc. Za granicą firma notuje coraz większe straty, ale jej zyskała milion klientów.

tw/pap
tw/pap
Udostępnij artykuł:
Allegro wyciska więcej od polskich sprzedawców. Za granicą wciąż pod kreską

Skorygowany zysk EBITDA grupy Allegro w trzecim kwartale 2024 roku wzrósł o 8,4 proc. rok do roku do 734,1 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 720,1 mln zł. Firma znacząco zwiększyła ten wskaźnik w Polsce - z 778 do 882,8 mln zł. Natomiast jej skorygowana strata EBITDA z działalności zagranicznej pogłębiła się ze 101 do 147,6 mln zł.

Łączne przychody grupy wzrosły w trzecim kwartale 2024 roku o 7,8 proc. do 2,62 mld zł wobec 2,67 mld zł konsensusu.

- Allegro utrzymało w trzecim kwartale doskonałe marże w polskiej części grupy i kontynuowało rozwój swojego modelu marketplace na arenie międzynarodowej. Rentowność w Polsce i na poziomie grupy okazała się nieznacznie wyższa od oczekiwań, podczas gdy dźwignia finansowa Allegro spadła poniżej 1x skorygowanego zysku EBITDA grupy - powiedział Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro, cytowany w komunikacie prasowym

W Polsce więcej kupujących i wyższe prowizje na Allegro

Wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) w grupie Allegro zwiększyła się w trzecim kwartale br. o 9,9 proc. r/r do 15,46 mld zł. W Polsce nastąpił wzrost o 10,8 proc.

Liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła r/r z 14,5 do 14,9 mln. W zeszłym kwartale nabyli 318,7 mln produktów, o 12,8 proc. więcej niż przed rokiem. Średnia kwota wydana w ciągu kwartału przez każdego poszła w górę o 6,8 proc. do 3 950 zł.

Natomiast wskaźnik take rate, czyli część cen brutto produktów oddawana Allegro przez sprzedawców w formie prowizji i opłat, sięgnął w Polsce 12,51 proc., wobec 11,91 proc. rok wcześniej. W przypadku własnego sklepu Allegro na platformie marża zmalała zaś z 10,86 do 10,56 proc.

grafika

Allegro zyskuje klientów za granicą

Na rynkach zagranicznych grupa Allegro miała w zeszłym kwartale już 5,5 mln aktywnych kupujących, o milion więcej niż przed rokiem. Wersje Allegro w Czechach i na Słowacji zyskały 300 tys. nowych aktywnych kupujących w trzecim kwartale, co daje łącznie 2,8 mln konsumentów aktywnie kupujących na dwóch nowych platformach Allegro.

Przełożyło się to na 96 milionów wizyt i 5,7 sprzedanych przedmiotów na obu tych marketplace’ach w ostatnim kwartale, przy czym sprzedaż czeskich i słowackich sprzedających wzrosła o 40 proc. w ujęciu kwartalnym.

Allegro podało, że w dużej mierze dzięki nowym platformom jej operacje międzynarodowe zaksięgowały w trzecim kwartale wyniki zgodne z oczekiwaniami. Również zgodnie z oczekiwaniami GMV czeskich marek spadło rok do roku, ponieważ Allegro nadal ogranicza niskomarżową sprzedaż w ramach Mall.

Wskutek zmiany modelu biznesowego Mall łączna sprzedaż GMV grupy Allegro za granicą zmalała r/r o 4,3 proc. do 764 mln zł. Przy spadku wskaźnika take rate z 9,92 do 8,24 proc. przychody poszły w dół o 27,4 proc. do 355 mln zł, a skorygowana strata EBITDA pogłębiła się ze 101 do 1467,6 mln zł.

Firma zaznacza, że GMV i przychody generowane przez jej nowe platformy podwoiły się rok do roku w trzecim kwartale, co spowodowało nieco niższą niż oczekiwano ogólną skorygowaną stratę EBITDA operacji międzynarodowych.

grafika

Kwartalny zysk operacyjny grupy Allegro zwiększył się z 387 do 407,4 mln zł, a zysk netto zmalał z 241,7 do 193,1 mln zł.

W pierwszych trzech kwartałach firma przy wzroście przychodów o 9 proc. do 7,79 mld zł znacząco zwiększyła zyskowność: na poziomie skorygowanej EBITDA z 1,79 do 2,2 mld zł, na operacyjnym z 941 mln do 1,34 mld, a w ujęciu netto - z 517,7 do 781,9 mln zł.

Ile Allegro zarobi na zakupach świątecznych

Jon Eastick podkreśla, że silna pozycja finansowa daje grupie Allegro dużo pewności w ramach dalszej ekspansji w regionie, jak i w inwestycjach w silniki wzrostu w reklamie, fintechu i logistyce.

- Klienci i klientki Allegro w Polsce zwiększali swoje wydatki u nas w najszybszym tempie od roku pomimo słabnącej sprzedaży detalicznej w kraju. W ramach naszych prognoz na czwarty kwartał zamierzamy przyspieszyć wzrost GMV nawet do 13 proc. r/r. Wiemy, że będzie to kosztować więcej pod względem marketingowym, ale wierzymy również, że nagrodą za świetne oferty świąteczne będzie rosnąca lojalność wśród klientek i klientów - powiedział Eastick.

- Choć oczekujemy, że wzrost naszego skorygowanego zysku EBITDA zwolni w czwartym kwartale, to całoroczna marża skorygowanego zysku EBITDA utrzyma się powyżej naszych średnioterminowych oczekiwań na poziomie 5,3–5,7 proc. GMV - dodał.

Kurs akcji Allegro w dół

Dla inwestorów giełdowych to za mało. W czwartek na początku sesji giełdowej, po publikacji wyników i prognoz grupy Allegro, jej akcje taniały o ok. 12-13 proc. Przed południem spadek pogłębił się do ok. 15 proc.

Kurs spółki wrócił na pułap 30 zł, na którym poprzednio był wiosną br. 

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela