Przychody grupy Allegro w Polsce w drugim kwartale br. zwiększyły się rok do roku o 23,8 proc. do 2,34 mld zł, a wartość brutto sprzedanych produktów - o 11,6 proc. do 15,05 mld zł.
Firma ma w naszym kraju już 14,9 mln aktywnych kupujących (wobec 14,3 mln rok wcześniej). W zeszłym kwartale każdy wydał na jej platformach średnio 3 870 zł, o 5,6 proc. więcej niż przed rokiem.

Dwa lata temu grupa Allegro za 890 mln euro przejęła działające w kilku innych krajach Europy Środkowej Mall Group i WE|DO CZ (dokonała potem kilku odpisów dotyczących wartości tych podmiotów - wiosną br. odpisała ok. 500 mln zł), a od ub.r. uruchomiła platformę Allegro w Czechach i na Słowacji.
W efekcie za granicą w drugim kwartale br. miała już 5,4 mln aktywnych kupujących, po wzroście rok do roku o 26 proc. Przy czym wartość brutto sprzedanych produktów zwiększyła się tylko o 3,2 proc. do 767 mln zł. W konsekwencji przeciętne zakupy w przeliczeniu na użytkownika zmalały o 26,8 proc. do 661 zł, a wpływy - o 27,2 proc. do 369,6 mln zł.
Za granicą firma zaoferowała sprzedawcom mocno promocyjne warunki, co widać we wskaźniku take rate (to odsetek wartości brutto sprzedanych produktów, który trafia do niej w formie prowizji i innych opłat), który w minionym kwartale poszedł w dół r/r z 11,32 do 5,79 proc. Przełożyło się to pogłębienie skorygowanej straty EBITDA z 92,8 do 145 mln zł.

Allegro pojawi się na Węgrzech
- W drugim kwartale przypadł rok od uruchomienia Allegro.cz w Czechach. Był to też pierwszy pełny kwartał dla Allegro.sk na Słowacji. Obie platformy rewolucjonizują rynek w swoich krajach, a najlepsza na rynku selekcja ponad 220 milionów ofert na każdej z nich przełożyła się na ponad 2,5 mln aktywnych kupujących w Czechach i na Słowacji. Teraz przygotowujemy się do wejścia na Węgry, co planujemy jeszcze w tym roku - zapowiada w komunikacie Roy Perticucci, prezes Allegro.
Zyskowność grupy Allegro poprawiła się natomiast w Polsce. Wskaźnik take rate poszedł w górę z 11,23 do 12,53 proc., marża brutto we własnym sklepie firmy na Allegro - z 0,58 do 2,82 proc., dzięki czemu skorygowany zysk EBITDA wzrósł z 673,3 do 908,3 mln zł.

Firma zarabia nie tylko we własnym sklepie oraz z prowizji i opłat od sprzedających. W zeszłym kwartale jej łączne wpływy reklamowe zwiększyły się r/r o 29,3 proc. do 248,3 mln zł, z usług logistycznych - o 129 proc. do 60,6 mln zł, a z porównywarki Ceneo - o 5,4 proc. do 49,9 mln zł.
- Allegro Delivery to nasz najnowszy pomysł na drodze do upraszczania zakupów w sieci. Ta innowacja w jednym miejscu zbiera kwestie dotyczące wyboru przewoźnika dla danego zakupu, pozwalając klientom skupić się jedynie na wyborze między preferowanym punktem odbioru a dostawą do domu. Ta nowa funkcjonalność pozwala na jeszcze lepszą współpracę między nami i naszymi partnerami logistycznymi, co pomaga wszystkim stronom zwiększyć ruch - podkreśla Roy Perticucci.
Więcej na dostawy i reklamy

Kwartalne koszty operacyjne zwiększyły się prawie dwa razy słabiej od przychodów - o 6,5 proc. do 1,97 mld zł, na co najbardziej wpłynął spadek kosztów sprzedaży we własnym sklepie o 28,8 proc. do 374,4 mln zł.
Firma mocno kontroluje też wydatki pracownicze (zmalały o 0,3 proc. do 304 mln zł), za to koszty dostaw poszły w górę o 24,6 proc. do 709,8 mln zł, a nakłady na usługi marketingowe - o 31,1 proc. do 357,5 mln zł.
W efekcie kwartalny zysk na poziomie skorygowanej EBITDA zwiększył się o 31,5 proc. do 763,1 mln zł, na poziomie operacyjnym - o 62,8 proc. do 493,9 mln zł, a w ujęciu netto - ze 119 do 347,1 mln zł. W całym pierwszym półroczu grupa Allegro zarobiła na czysto 588,9 mln zł, wobec 276 mln zł rok wcześniej.

Ile grupa Allegro zarobiła latem
Grupa Allegro podała, że w trzecim kwartale br. oczekuje w Polsce wzrostu swojej sprzedaży brutto w przedziale 10-11 proc. r/r. Wpływy firmy mają zwiększyć się o 16-18 proc., a skorygowany zysk EBITDA o 11-13 proc.
Na rynkach zagranicznych wartość brutto sprzedaży ma zmaleć o 3-6 proc., przychody o 26-28 proc. (głównie z powodu spadku w segmencie Mall), a skorygowana strata EBITDA sięgnie 150-160 mln zł. Firma szacuje swoje kwartalne wydatki inwestycyjne na 140-150 mln zł w Polsce i 35-45 mln zł poza krajem.
W efekcie grupa Allegro ma zwiększyć wartość brutto sprzedaży o 9-10 proc., przychody o 8-10 proc. i skorygowany zysk EBITDA o 5-8 proc.
Kurs akcji Allegro w dół po wynikach
Wyniki grupy Allegro z zeszłego kwartału i szacunki dotyczące bieżącego nie spodobały się inwestorom giełdowym. Po ich ogłoszeniu akcje spółki w czwartek przed południem taniały o prawie 8 proc.

Mimo tego spadku kurs jest o 17 proc. wyżej niż 12 miesięcy temu.











