Amazon złożył pozew przeciwko administratorom ponad 10 tys. grup działających na Facebooku, które zajmowały się przygotowywaniem fałszywych recenzji produktów oferowanych na Amazonie.
Międzynarodowy proceder i sztuczna inteligencja
Według pozwu grupy służyły do rekrutowania fałszywych recenzentów i działały na stronach internetowych Amazona w USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Japonii i Włoszech.
Wspomniane 10 tys. to suma grup, które Amazon zgłosił do Facebooka od 2020 r. Jedna z nich to „Amazon Product Review”, która liczyła ponad 40 tys. członków, dopóki Facebook nie usunął jej wcześniej w 2022 r. Ta grupa uniknęła wykrycia dzięki znanej od dawna, opartej na sztucznej inteligencji strategii zamiany kilku liter w wyrażeniach, które mogłyby ją zidentyfikować.
Czytaj także: Amazon: w Polsce dopiero się rozkręcamy

Amazon twierdzi, że udoskonala własne sposoby wykrywania fałszywych recenzji, w których zaangażowana jest technologia, a także zespoły ekspertów śledczych i stały monitoring.
Amazon od lat jest nękany recenzjami, które sztucznie podnoszą oceny produktów na tej platformie. Jak przypomina TechCrunch, dochodzenie „Washington Post” jeszcze w 2018 r. wykazało, że fałszywe recenzje zdominowały niektóre kategorie produktów, w tym słuchawki bluetooth i suplementy zdrowotne.
Amazon ujawnił, że zgłosił ponad tysiąc grup sprzedaży recenzji do platform mediów społecznościowych w pierwszym kwartale 2021 r. - to trzykrotny wzrost w stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim. Obserwatorzy rynku zauważają, że firma chętnie przenosi winę na podmioty z branży mediów społecznościowych za ich pobłażliwe egzekwowanie tych grup, gdy naruszają zasady platformy.












