Amazon walczy z fałszywymi recenzjami. Pozywa AppSally i Rebatest

Amazon złożył pozwy sądowe przeciwko handlarzom fałszywymi recenzjami o produktach, którzy organizują publikowanie motywowanych i wprowadzających w błąd opinii, w zamian za wynagrodzenie pieniężne lub rzeczowe. Na celowniku koncernu znalazły się platformy AppSally i Rebatest, które według pozwów mają zostać zamknięte.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Amazon walczy z fałszywymi recenzjami. Pozywa AppSally i Rebatest
Siedziba Amazon w Seattle, fot. Shutterstock.com

Amazon należy obecnie do największych platform e-commerce na świecie, liczba jego użytkowników stale rośnie. W marcu 2021 r. pojawiła się polska wersja Amazona , według danych z grudnia ub.r. serwis miał 7,3 mln użytkowników w naszym kraju.

Walka z fałszywymi recenzjami

Amazon recenzje produktów wprowadził w 1995 r., aby pomóc klientom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji zakupowych. Wraz z tym mechanizmem pojawiło się jednak zamieszczanie na platformie fałszywych ocen, które mają zachęcać użytkowników do zakupu przedmiotów, które nie zawsze zapewniają odpowiednią jakość.

Amazon twierdzi, że na całym świecie ponad 10 tys. pracowników chroni serwis przed oszustwami i nadużyciami,  w tym fałszywymi recenzjami. Platforma otrzymuje ponad 30 mln recenzji tygodniowo, z których każda jest analizowana przy użyciu technologii uczenia maszynowego i wykwalifikowanych specjalistów, przed ich publicznym wyświetleniem.

Amazon aktywnie obserwuje strony mediów społecznościowych i wykryte w nich nadużycia zgłasza prowadzącym je podmiotom. W 2021 r. firma zidentyfikowała na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter i Instagram, ponad 16 tys. społeczności naruszających zasady, czego skutkiem było usunięcie grup liczących w sumie ponad 11 mln członków.

Pozwy przeciwko oszustom

Teraz Amazon poinformował o wniesieniu dwóch pozwów dotyczących rozpowszechniania i sprzedaży fałszywych recenzji produktów.

Celem pozwów jest zamknięcie dwóch głównych brokerów fałszywych recenzji, AppSally i Rebatest, którzy pomagali wprowadzać w błąd kupujących, zlecając zamieszczanie fałszywych recenzji w sklepach takich jak Amazon, eBay, Walmart i Etsy.

Według koncernu działania prawne są częścią wszechstronnych i proaktywnych wysiłków Amazona, mających na celu zapewnienie klientom bezpiecznych i godnych zaufania zakupów oraz szerokich możliwości rozwoju dla sprzedawców.

– Handlarze fałszywymi recenzjami próbują czerpać zyski, oszukując nieświadomych konsumentów i tworząc nieuczciwą przewagę konkurencyjną, która szkodzi naszym partnerom handlowym – stwierdził w komunikacie Dharmesh Mehta, wiceprezes ds. budowania zaufania klientów i wsparcia partnerów handlowych Amazona. – Doskonale wiemy, jak cenne są rzetelne opinie dla naszych klientów. Dlatego pociągamy do odpowiedzialności nieuczciwych recenzentów. Chociaż zapobiegamy pojawianiu się milionów podejrzanych recenzji w naszym sklepie, te pozwy są skierowane przeciwko źródłu.

Amazon zaznacza, że surowo zakazuje publikowania opłaconych lub fałszywych recenzji. Do przeciwdziałania im oraz identyfikowania i usuwania wprowadzających w błąd treści, Amazon korzysta z technologii uczenia maszynowego oraz usług specjalistów. W 2020 r. serwis zatrzymał ponad 200 mln podejrzanych opinii przed udostępnieniem ich klientom. W ostatnich latach pojawiła się wręcz przestępcza branża, w której oszuści organizują fałszywe lub przesadne recenzje w zamian za pieniądze lub darmowe produkty.

Działania prawne Amazon poprzedziło dogłębne dochodzenie w sprawie handlarzy fałszywymi recenzjami, którzy w sumie zgromadzili ponad 900 tys. osób chętnych do pisania nieprawdziwych opinii. Handlarze ci próbują ukryć swoją aktywność i uniknąć wykrycia.

Na przykład, witryna z fałszywymi recenzjami AppSally sprzedaje je za jedyne 20 dol. i instruuje przestępców, aby wysyłali puste pudełka klientom, jak i do dostarczania AppSally zdjęć do wgrania wraz z recenzjami. Oszukańczy program prowadzony przez Rebatest płaci za 5-gwiazdkowe recenzje tylko, jeśli zostaną one zaakceptowane przez przestępców chcących sprzedawać te produkty.

Zdaniem Amazona obecne kroki prawne świadczą o determinacji z jaką firma dąży do unieszkodliwienia handlarzy fałszywymi recenzjami. Amazon już wcześniej doprowadził do wydania przeciwko nim dziesiątek decyzji sądowych zobowiązujących do wskazania, kto płaci za te oszukańcze usługi. W wyniku tych działań, pod koniec 2021 r. zamknięto dwie duże strony internetowe z fałszywymi recenzjami działające w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą