SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

51 proc. Polaków codziennie słucha radia, ponad połowa nie słyszała o cyfryzacji

Blisko 75% Polaków słucha radia co najmniej raz w tygodniu, przy czym 51,4% robi to codziennie. Ponad 55% nigdy nie zetknęło się z terminem "cyfryzacja radia"  wynika z badania Millward Brown.

fot. Shutterstock.com Article

Częściej i bardziej regularnie niż ogół populacji radia słuchają mężczyźni, a także osoby z wyższym wykształceniem.

Dla większości słuchaczy (73%) najpopularniejsze otoczenie dla słuchania radia stanowi dom. Słuchanie radia w samochodzie zadeklarowało 48% respondentów. Wśród słuchaczy aktywnych zawodowo 31% słucha radia w miejscu wykonywania swojej pracy. Miejsce słuchania radia różnicuje wiek, a co za tym idzie styl życia. Osoby w wieku 25-39 lat, ze względu na swoją aktywność zawodową istotnie częściej słuchają radia w samochodzie (64%) oraz w pracy (27%). Z kolei w grupie osób powyżej 60 lat ponad 90% słucha radia w domu.

Odbiornik radiowy w swoim gospodarstwie domowym posiada ponad 76% Polaków. Najczęściej sygnał radiowy jest odbierany z wykorzystaniem anteny i tradycyjnego radioodbiornika – tak robi blisko 53% badanych. Pozostałe sposoby odbioru uzyskały niższe wskazania: za pośrednictwem radioodbiornika w samochodzie - 26%, za pośrednictwem sieci kablowej - 10%, a za pośrednictwem internetu - 7,3%. Aktualna oferta programowa została przez blisko 73% słuchaczy oceniona jako wystarczająca.



Ponad 55% respondentów nigdy nie zetknęło się z terminem "cyfryzacja radia". Pozostali słyszeli o tym procesie trochę (35%) lub wiele (9%).

Jako źródło wiedzy na temat cyfryzacji radia badani najczęściej wskazywali telewizję (58%), a w następnej kolejności radio (32%) i internet (20%).

Ponad 60% badanych nie wiedziało, w jaki sprzęt należy się zaopatrzyć aby móc odbierać sygnał cyfrowy. 36% trafnie wskazało, ze niezbędny jest do tego odbiornik obsługujący format DAB+.

Duża część badanych (60%) nie jest świadoma korzyści płynących z odbioru radia w wersji cyfrowej. Częściej korzyści kojarzone są z poprawą jakości sygnału niż ze zwiększeniem liczby dostępnych programów.

Nieco ponad 10% badanych miało już doświadczenia ze słuchaniem radia w wersji cyfrowej, częściej byli to mężczyźni. Słuchacze cyfrowego radia są w większości dobrego zdania na temat jakości sygnału (łącznie ponad 70% opinii o lepszej i zdecydowanie lepszej jakości w porównaniu do tradycyjnego).


Wśród osób, które zetknęły się z informacjami na temat procesu cyfryzacji radia, 32% jest zdania, że ich wiedza na ten temat jest niewystarczająca. Mniejszy odsetek - 26% - uznaje, że wie na ten temat dostatecznie dużo.

Osoby, które wskazały, że proces cyfryzacji radia jest potrzebny (w populacji jest ich 30%) uzasadniały swoją opinię przede wszystkim dostępem do wyższej jakości sygnału radiowego (60%), a także ogólnie – potrzebą nadążania za duchem czasu (27%).

Przeciwnicy procesu cyfryzacji radia, których wśród badanych było 19%, najczęściej (28%) twierdzili, że są zadowoleni z aktualnej oferty zarówno jeśli chodzi o liczbę kanałów jak i jakość sygnału. Część osób przeciwnych cyfryzacji przyznała, że przejawiają ogólną niechęć do zmian i uważają je za niepotrzebne zamieszanie.

W przypadku pełnego przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe w radiofonii naziemnej, 38% wszystkich respondentów zdecydowałoby się na zakup nowego odbiornika umożliwiającego odbiór w nowej technologii (68% z nich wydatkowałoby na niego ponad 100 zł). Mniejszość, bo 13% badanych, zadeklarowała, że w przypadku całkowitej cyfryzacji radiofonii w Polsce zrezygnowałaby z słuchania radia. Odsetek ten spada wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia. Systematyczni słuchacze radia częściej niż ogół badanych deklarują gotowość kupna nowego odbiornika (50%) i rzadziej przewidują całkowitą rezygnację ze słuchania radia (9%). Ogólnie nieco ponad 10% aktualnych słuchaczy radia (niezależnie od częstotliwości słuchania) twierdzi, że zrezygnuje z odbioru radia w przypadku zmiany w kierunku technologii cyfrowej.


Badanie zostało przeprowadzone przez instytut Millward Brown na zlecenie Departamentu Telekomunikacji Ministerstwa Cyfryzacji w kwietniu 2016 r., techniką CAPI (bezpośredniego wywiadu ankieterskiego przeprowadzanego w domach respondentów; w trakcie wywiadu ankieter odczytywał pytania wyświetlające się na monitorze komputera, zaznaczał odpowiedzi wskazane przez respondenta w przypadku pytań zamkniętych lub zapisywał treść wypowiedzi respondenta w przypadku pytań otwartych), na losowej, reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 18-75 lat.

Cyfryzacja Polskiego Radia ruszyła w październiku 2013 r. Obecnie multipleks radia cyfrowego nadaje za pomocą 25 nadajników w największych miastach, a znajdują się na nim rozgłośnie publiczne: Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, kanały tematyczne Polskiego Radia oraz stacje regionalnych spółek radia publicznego. Emisja radia w technologii cyfrowej została rozpoczęta mimo braku strategii, co wytknęła w raporcie Najwyższa Izba Kontroli, która w ub.r. kontrolowała proces cyfryzacji emisji radiowej. Z opublikowanej w kwietniu br. przez KRRiT "Zielonej księgi cyfryzacji radia w Polsce" wynika, że Polskie Radio i rozgłośnie regionalne do końca ub.r. wydały na cyfryzację 52,85 mln zł. Ostatnio nowy zarząd Polskiego Radia podjął decyzję o wstrzymaniu rozwoju procesu cyfryzacji.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 51 proc. Polaków codziennie słucha radia, ponad połowa nie słyszała o cyfryzacji

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
KRIS
Wolą gadać o głupotach zamiast informować
12 8
odpowiedź
User
K.
jak ludzie mają dowiedzieć się o cyfryzacji radia, o DAB+ jeśli w mediach (radio,tv) cicho nt.
9 8
odpowiedź
User
M-V-O
Kogo ma interesować cyfryzacja radia, jeżeli w multipleksie Polskiego Radia są tylko dwa nowe programy niedostępne na UKF-ie. W paru regionach dodano nowy program regionalny, co też nie przekonuje do wydatku na nowy odbiornik. Wpierw w DAB+ muszą zwiększyć liczbę programów, wtedy ludzie będą zainteresowani odbiorem większej oferty. Multipleksy uruchomili w miastach w których na UKF-ie można odbierać 20 ileś programów a nie tam, gdzie oferty w eterze brak. Nikt nie stworzył mapy, gdzie jest najmniej programów na UKF-ie! Raz gadają o DAB+, innym razem o radiu cyfrowym, skąd respondent ma wiedzieć, że jest to to samo.
8 8
odpowiedź